hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آخرین وضعیت ساخت واکسن کرونا

آخرین وضعیت ساخت واکسن کرونا

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح آخرین وضعیت ساخت واکسن در دنیا پرداخت.

 ایرج حریرچی در گفت‌وگوی زنده خبری ضمن تبریک روز خبرنگار و عید سعید غدیر خم با بیان اینکه بعد از آن که موارد افزایش جدید در ابتلا و مرگ بر اثر کرونا داشتیم با اقداماتی که مردم و دولت انجام دادند، حالا شاهد روند کاهشی هستیم، اظهار کرد: این تعداد موارد فوتی بر اثر کرونا اعلام می‌شود که در پروسه زمانی دویست و چند ۱۰ نفر شد، برای کسانی است که تست کرونا مثبت داشته‌اند و طبیعتاً تعدادی افراد مبتلا به کرونا وجود دارد که تست آنها مثبت نمی‌شود و در ایران مانند جهان طبق پروتکل جزء مواردی که بر اثر کرونا فوت شده‌اند محسوب نمی‌شوند.

وی با اشاره به روند کاهشی آمار کرونا در فروردین و اردیبهشت افزود: با افزایش مسافرت‌ها، رسیدن به فصل برپایی جشن عروسی‌ها، افزایش رفت و آمدهای مردم و همچنین برگزاری نماز عید فطر در برخی نقاط کشور در خرداد و اوایل تیر، موارد ابتلا، بستری و مرگ بر اثر کرونا افزایش یافت.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از اواسط تیر اقداماتی شد که مهم‌ترین آن اجباری شدن زدن ماسک از سوی مردم بود که در غالب پویش‌های مختلف مثل نذر ماسک انجام شد که همه این‌ها در کنار تعطیلی مشاغل رده سه و چهار در ۱۴ استان توسط دولت کاهش یک سومی حضور کارمندان در برخی استان‌ها، تغییرات طرح‌های ترافیکی، کاهش رفت و آمد ها و ترس تعدادی از مردم از افزایش فوت و موارد بستری مبتلا به کرونا در کشور موجب کاهش آمار شد.

وی ادامه داد: هر اقدام خوب یا بد ملی در حوزه کرونا که گستردگی داشته باشد بعد از پنج تا هفت روز تعداد موارد سرپایی و بستری را کاهش و افزایش می‌دهد و تأثیرگذاری آن به صورت واضح قابل مشاهده است، همچنین تأثیر گذاری این پویش‌ها روی تعداد موارد فوت بر اثر کرونا تقریباً بعد از شش هفته در آمار قابل مشاهده است.

حریرچی با بیان این که در دو سه هفته گذشته کاهش موارد بستری را در کشور داشتیم و الان چند روز است که کاهش موارد فوت بر اثر کرونا که از بالای ۲۰۰ نفر به پایین این تعداد رسید که نتیجه اقدامات دولت و مردم از اواسط تیرماه بوده است، اضافه کرد: همین جا هشدار می‌دهم، جدی هم هشدار می‌دهم این ۱۵۰ نفر و ۱۷۰ نفر نسبت به ۲۰۰ نفر فوتی روزانه کرونا خیلی خوشحالی ندارد، زیرا اولاً این تعداد هنوز سه رقمی است، دوماً اینکه این تعداد فوت را با ۸۰ میلیون نفر و این‌ها مقایسه نکنند، بلکه این آمار را با هزار الی هزار و پنج نفر فوت روزانه در کل کشور حساب و مقایسه کنند که تعداد کل فوتی‌ها به تمام دلایل در کشور است.

وی تصریح کرد: وقتی می‌گوئیم ۱۵۰ نفر تست مثبت یعنی ۱۵ درصد موارد مرگ و میر ما بر اثر کروناست که اگر تست منفی‌های مبتلا به کرونا را هم به این آمار اضافه کنیم ممکن است این آمار به ۵۰ یا ۷۰ درصد برسد و ممکن است دو برابر اضافه شود که این رقم را خیلی درشت‌تر می‌کند و توجه کنیم که با این کاهش ۱۰ درصدی و ۲۰ درصدی و ۳۰ درصدی بساط چالوس و جوجه و غیره راه می‌افتد اشتباه است.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: توجه کنیم از بیش از ۱۹۲ کشور دنیا که درگیر کرونا شده‌اند در بیش از ۱۰۰ کشور الان تعداد مرگ و میر بر اثر کرونا صفر یا تک رقمی است و آمار ما هم باید با آن و آمار ۳۲ نفر اردیبهشت مقایسه کنیم و هدف گذاری باید برود روی صفر فوتی مبتلا به کرونا در یک روز در کشور که این یک هشدار جدی است.

بی‌احتیاطی باعت شعله‌ور شدن شیوع کرونا می‌شود

وی ادامه داد: یک هشدار دیگر این است که تا وقتی که ویروس هست، بی احتیاطی باعث شعله‌ور شدن شیوع آن می‌شود، مگر در چین و ایران و اروپا کرونا از یک نفر شیوع پیدا نکرد؟ الان خیلی از کشورها که در کنترل سیل اول کرونا موفق بودند ماسک اجباری بوده است مثلاً در ملبورن زدن ماسک اجباری است و هشت بعد از ظهر تا پنج صبح حکومت نظامی است و کسی نمی‌تواند از خانه خارج شود و هر کس از خانه خارج شود باید برگه داشته باشد که کجا می‌روم و این را هم نمی‌تواند الکی بنویسد و برای خرید خانواده هم فقط یک عضو حق خروج از منزل را دارد.

حریرچی اضافه کرد: در استرالیا برای خرید هم فرد فقط حق دارد تا شعاع پنج کیلومتری برود و فردی که بدون دلیل از خانه خارج شود جریمه بالای ۷۰۰ دلاری می‌شود، ولی در ایران می‌گویند چقدر بد شد که ماسک اجباری شد و پاساژ را بستند و فلان، در حالی که در اروپا و مثلاً انگلستان و اسپانیا به مدت دو ماه شما نمی‌توانستید بیشتر از سه نفر در خانه خودتان جمع شوید، اما ما چه زمانی مهمانی‌ها و عروسی‌هایمان را جابجا کردیم.

وی افزود: برخی از ما بهتران یک کار غیر عقلایی می‌کنند که می‌گویند ما تست دادیم و مهمانی برگزار می‌کنند و برخی نیز تست تب لحظه‌ای می‌گیرند، خب مگر همه مبتلایان کرونا تب دارند؟ خلاصه عرض می‌کنم که تا اطلاع ثانوی که واکسن مؤثری کشف شود باید اصول بهداشتی را رعایت کرد.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از لحاظ روانی مردم دوست دارند که به جای آن همه سختی و اینکه زندگی را کنار بگذاریم و دنبال کرونا بدویم توصیه شود که یک واکسن بزنید و همه چیز تمام شود، اولاً خود این بیماری معلوم نیست که ایمنی ایجاد کند و تقریباً توی همین مدت چندماهه کسانی که کرونا گرفتند ۱۴ درصدشان دوباره درگیر کرونا شدند.

وی تصریح کرد: الان ۱۶۵ واکسن در حال ساخت است که از این تعداد ۲۷ واکسن وارد مراحل بالینی شده است که از این تعداد نیز هفت واکسن وارد مرحله سه بالینی شده است، تجربه قبلی دنیا این است که ۱۰ درصد واکسن‌هایی که وارد فاز سه می‌شوند موفق هستند و به طور متوسط اولین واکسنی که در دنیا از زمان ایجاد بیماری تولید می‌شود هفت سال طول می‌کشد و الان که می‌گویند طی ۱.۵ سال و دو سال طول می‌شود خیلی اورژانسی اوضاع را فرض کردند.

حریرچی اضافه کرد: واکسن معمولاً ایمنی ۱۰ یا ۲۰ ساله یا کل طول عمر را دارد در حالی که یکی از پیشرفته‌ترین واکسن‌هایی که در حال حاضر برای کرونا در حال ساخت است و فروش خیلی وسیعی نیز کرده است، ۷۳ روز ایمنی می‌دهد و طبق گفته رئیس سازمان بهداشت جهانی شیوع این ویروس تا چند دهه زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بسیاری از مناسبات اجتماعی و سیاسی را تغییر خواهد داد.

وی با بیان اینکه به ما فشار می‌آورند کنکور را تعطیل کنیم اما به شمال سفر می‌کنند، افزود: متوسط کسی که در بیمارستان بستری می‌شود اگر آی سی یو نرود حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون هزینه دارد و اگر در آی سی یو بستری شود ۵.۵ میلیون هزینه دارد.

معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تا زمانی که آمار مرگ و میر سه رقمی است، وضعیت کل ایران قرمز است و همه در هر نقطه‌ای باید نکات را رعایت کنند. تا زمانی که این ویروس حتی در یک نفر وجود داشته باشد شرایط کشور ما و دنیا متفاوت و سخت است. نباید فکر کنیم راه مقابله با شیوع ویروس در بیمارستان است. راه مقابله با شیوع کرونا تغییر رفتار اجتماعی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد