hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان جنوبی| ماجرای میوه فراموش‌شده

خراسان جنوبی| ماجرای میوه فراموش‌شده

استان خراسان جنوبی در حالی درگیر بحران بیکاری است که با داشتن محصولات استراتژیک کشاورزی همچون عناب، زرشک، زعفران می‌توانست اشتغال‌زایی کند و این خلأ را رفع کند اما تاکنون این مهم آن‌طور که بایدوشاید تحقق‌نیافته است.

خشکسالی‌های طولانی‌مدت و کمبود آب، گرمای هوا، دلال‌بازی و حضور پررنگ واسطه‌ها و چندین عامل دیگر همه و همه امکان افزایش سطح زیر کشت این محصولات را در این استان سلب کرده است.

سود واقعی عناب کاران به جیب دلالان می‌رود

حسین موسوی نژاد، کشاورز ساکن روستای سیوجان با اشاره به اینکه دلالان نسبت به خرید عناب آن‌ها اقدام می‌کنند، افزود: با توجه به نبود شبکه توزیع سازمان‌یافته کشاورزان مجبور هستند محصولات خود را به دلالان به فروش برسانند که با این کار سود اصلی و زحمات یک‌ساله آن‌ها به جیب دلالان می‌رود.

او ادامه داد: با توجه به گرمای امسال کیفیت محصول خوب نبوده و همین امر موجب برداشت پیش از موعد عناب می‌شود.

حسین حسین زاده، یک عناب‌کار خراسان جنوبی نیز به گفت: کم شدن آب چاه‌های کشاورزی و از طرفی وجود چاه‌های کشاورزی توسط نهادها و ارگان‌ها همچون بنیاد مستضعفان، ارتش و مرکز تحقیقات کشاورزی تهدیدی برای ادامه حیات کشاورزان است.

او ادامه داد: وجود چندین چاه کشاورزی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی که به اسم کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهند اما تاکنون هیچ فایده و عایده‌ای برای کشاورزی نداشته است.

۳ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت عناب

محمد شفیعی، فرماندار خوسف نیز گفت: حدود ۳ هزار هکتار در استان خراسان جنوبی زیر کشت عناب است که شهرستان خوسف با داشتن 1500 هکتار، بیشترین سطح کشت در این استان دارد.

او افزود: برند سازی و فرآوری این محصول می‌تواند به افزایش درآمد کشاورزان و همچنین ثبات اینکه این استان به‌عنوان استانی مطرح در بحث عناب معرفی شود کمک شایانی خواهد کرد.

فرماندار خوسف بیان کرد: ایجاد مشوق‌های اقتصادی برای کشاورزان می‌تواند آن‌ها کاشت درختان عناب و حفظ درختان موجود کمک کند. شفیعی ادامه داد: استفاده از همه ظرفیت‌ها همچون جشن شکرگزاری برداشت عناب که در روستای سیوجان قرار به برگزاری بود که به دلایلی لغو شد می‌توانست در معرفی این محصول استراتژیک تأثیر مثبتی داشته باشد.

پیش‌بینی برداشت 5500 تن عناب در خراسان جنوبی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر 3120 هکتار از مزارع استان زیر کشت عناب است که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 5500 تن برداشت شود.

عبدالرضا رضایی افزود: در سال جاری تاکنون پنج درصد عناب به‌صورت تازه و 20 درصد در اثر وزش باد ریزش کرده و جمع‌آوری‌شده است. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه بیشترین برداشت مربوط به شهرستان‌های خوسف و سربیشه بوده است، تصریح کرد: در بازار محلی عناب استان دلالی وجود دارد که دلالان این محصول را از کشاورزان خرده‌مالک خریداری کرده که در مواردی اجتناب‌ناپذیر است. رضایی با اشاره به خسارت‌های وارده به باغستان‌های عناب در سال جاری، اظهار کرد: در اثر طوفان و گرما حدود 10 درصد خسارت به باغستان‌های عناب واردشده است.

دلالی اجتناب‌ناپذیر است

او ادامه داد: دلال در عرصه اقتصادی به‌عنوان یک عامل اجتناب‌ناپذیر بوده اما کنترل و نظارت و آگاهی دادن به تولیدکنندگان و انسجام و ایجاد تشکل‌های قوی توسط تولیدکنندگان می‌تواند آثار سوء پدیده دلالی را کاهش داده و دلال به‌عنوان یک بخش از زنجیره اقتصادی هر محصول اثرات و نقش مثبتی را ایفا کند. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: ایجاد تعاونی و فعال کردن آن می‌تواند راهکار اصلی برای مقابله با دلالان باشد.

رضایی اظهار کرد: در خصوص استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کشت عناب هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و باغدارانی که تمایل به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری داشته باشند می‌توانند با استفاده از کمک‌های بلاعوض دولتی از این سیستم‌ها استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه به ازای هر هکتار کشت عناب، 10 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود، افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تهیه نشریات و پیام‌های ترویجی، تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تغذیه باغات به‌صورت الگویی، حضور مستمر کارشناسان در باغات و راهنمایی باغداران از جمله کارهای صورت گرفته در خصوص محصول عناب است. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: احداث واحد کشت بافت عناب و ایجاد کلکسیون عناب شامل فنوتیپ‌های عناب از جمله کارهای صورت گرفته برای استفاده از دانش به‌روز در حوزه عناب است.

رضایی اظهار کرد: ضمن رشد و روند صعودی قیمت عناب از سال‌های گذشته معمولا قیمت آن نسبت به سایر محصولات از نظم و ثبات نسبتا خوبی برخوردار است.

او یادآور شد: در سال‌های 95 و 96، 237 تن عناب از خراسان جنوبی به کشورهای دیگر صادرشده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد