hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ماجرای ٢١ تماس جدید از حوزه اقیانوس آرام

ماجرای ٢١ تماس جدید از حوزه اقیانوس آرام

۱۶ دی‌ماه ‌سال گذشته بود که ام‌وی سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که از عسلویه حرکت کرده و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره‌جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴‌هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد.

۱۶ دی‌ماه ‌سال گذشته بود که ام‌وی سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که از عسلویه حرکت کرده و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره‌جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴‌هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد.
محموله نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی ‌سریع کشتی شد و ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی در اثر این حادثه ناپدید شدند. پس از چند روز جست‌وجو جسد ۳نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد و از سایرین خبری نیامد. در مقابل کشتی کریستال صدمه اساسی ندید و تمام سرنشینان آن از این حادثه گذر کردند. نفتکش سانچی با پرچم پاناما روی دریا تردد می‌کرد و بعد از این حادثه سناریوهای مختلفی برای این آتش‌سوزی مطرح شد. عده‌ای در ابتدا گفتند که مقصد این نفتکش کره‌شمالی بوده و به همین دلیل آمریکا آن را با موشک زده است که علی ربیعی، وزیر کار این مورد را رد کرد و پس از آن هم صحبت از قصور کاپیتان مطرح شد.
یک هفته بعد از حادثه نادر پسنده، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران در نشستی خبری هر دو کشتی را مقصر دانست و گفت: «هر دو کشتی سانچی و کریستال نتوانسته‌اند به چند بند از قانون کنوانسیون جلوگیری از تصادف دریایی پایبند باشند و مواردی همچون الزام دیده‌بانی کامل از سوی دو طرف و ارزیابی دقیق از شرایط حادثه مسائلی بوده که هیچ‌یک از دو کشتی حاضر در این سانحه نتوانسته‌اند آن را اجرایی کنند.»
اما ابهامات درباره سرنوشت نفتکش سانچی و خدمه آن از زمان حادثه تاکنون به معمایی بزرگ تبدیل شده و این وضع برای خانواده‌هایی که اکنون ماه‌هاست از فرزند، همسر، برادر و... خود بی‌خبرند، چندبرابر رنج‌آور شده است. آنها می‌گویند هیچ یک از مسئولان تاکنون به سوالاتشان پاسخ نداده‌اند و تنها سعی دارند فضا را امنیتی کنند.
عبدالله عبداللهی، پدر سجاد عبدالهی دانشجوی عرشه‌سوار نفتکش سانچی در گفت و گو با رکنا مدعی است که از روز حادثه تاکنون ۲۱ تماس از حوزه اقیانوس آرام با خانواده‌ها گرفته شده است. او گفته نمی‌دانند این تماس‌ها از کجا گرفته شده است ولی همچنان درحال تحقیق هستند. «یک فردی در کشوری از حوزه اقیانوس آرام شماره منزل من را از کجا آورده است؟» عبداللهی درباره جعبه سیاه این نفتکش هم گفته که در این جعبه به اندازه ۲۴ساعت اطلاعات وجود دارد ولی تنها ١٩ثانیه آن را پخش کردند «مگر در مابقی این مکالمات چیست که مردم نباید بفهمند؟ مسئولان حتی نمی‌خواهند در این مورد با ما گفت‌وگو کنند و به سوالات ما جواب بدهند.» آنها همچنان امیدوارند خبری از عزیزان مفقود‌شده‌شان بیاید و این تماس‌های ناشناس برای آنها تنها نقطه امید و راهی برای حل‌شدن معمای نفتکش سانچی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد