hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یک استیضاح و هزار حرف و حدیث

یک استیضاح و هزار حرف و حدیث

استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد در نخستین دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و پس از رأی‌گیری، کرباسیان وزیر نماند.

استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد در نخستین دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و پس از رأی‌گیری، کرباسیان وزیر نماند. این دومین وزیر دولت دوازدهم، بعد از وزیر کار بود که در کمتر از ٢٠ روز زیر تیغ استیضاح قرار گرفت و دولت را ترک کرد. نکته جالب توجه جلسه استیضاح دیروز حضور گسترده نماینده‌های دولت و وزرا در صحن مجلس بود. جلسه استیضاح با حاشیه‌های زیادی نیز همراه بود؛ نمایندگان بسیاری در گعده‌های بزرگ در حال رایزنی برای عملیاتی کردن استیضاح یا جلوگیری از آن بودند. صحن بارها و بارها شاهد ناآرامی‌ متأثر از مواضع سیاسی نمایندگان موافق و مخالف استیضاح بود. با تمام این حواشی، در نهایت نمایندگان مجلس با ١٣٧ رأی موافق، ١٢١ رأی مخالف و ٢ رأی ممتنع مسعود کرباسیان را از قطار کابینه پیاده کردند.
موافقان چه گفتند؟
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آقای وزیر اقتصاد در دوران وزارت شما قدرت خرید مردم ۵۰ درصد کاهش یافته و ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور به تاراج رفته و ۵۷ تن طلا و سکه از دست رفته است. همچنین سید هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر اقتصاد و با بیان این موضوع که لباس وزارتخانه اقتصاد به تن کرباسیان نمی‌آید از نمایندگان خواست با رأی به استیضاح وضعیت اقتصاد را بهبود ببخشند. جلیل رحیمی جهان آبادی، رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس گفت:‌ اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص کرباسیان است.
مخالفان چه گفتند؟
مسعود پزشکیان هم در مخالفت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی و در دفاع از کرباسیان گفت: مسئول وضعیت کنونی همه ما هستیم و باید علما و کارشناسان از همه جناح‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و با حضور نماینده‌ای از سوی رهبری، ستاد جنگ اقتصادی تشکیل شود.
دفاع وزیر
در ادامه این جلسه کرباسیان در پاسخ به استیضاح‌کنندگان با تاکید بر این‌که مطالبات مردم را محترم می‌شمارم، گفت: سال۱۳۹۶ یکی از سال‌های خوب کشور بود، اما تلاطم‌های به وجود آمده باعث وضعیت فعلی شد که تنها تحت کنترل وزارت اقتصادی نیست و ریشه آن متأثر از بدعهدی نظام سلطه است. وزیر اقتصاد در دفاع از عملکردش در استیضاح خود با ابراز امیدواری از این‌که روسفید مردم و کشور شود افزود: هیچ زمانی نگفتم که فقط پاسخگوی دایره مسئولیت خود هستم. به عنوان عضوی از دولت پاسخگوی هرچه مربوط به حوزه فعالیتم باشد یا نباشد، هستم.
نماینده‌ای که به تشکیلات خود پشت کرد
اتفاق جالب توجه جلسه دیروز استیضاح، استعفای الیاس حضرتی از فراکسیون امید بود؛ چرا که فراکسیون امید در جلسه صبح دیروز نظر نهایی خود را اعلام کرد، مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد! حضرتی در تشریح چرایی استعفایش گفت: من فکر می‌کردم که فراکسیون امید به منظور احساس همدردی با مردم در استیضاح وزیر اقتصاد پیشتاز می‌شود اما متاسفانه نه تنها پیشتاز نشد بلکه اکثریتی با این حرف که «وزیر کاره‌ای نیست این وزیر برود چه کسی می‌آید؟» با این موضوع نهایتا مخالفت کردند و دوستان بسیار زیادی به ابقای این وزیر رأی دادند و تعداد کمی رأی به استیضاح دادند. من نمی‌خواستم خلاف تصمیم تشکیلاتی عمل کنم و از فراکسیون امید استعفا دادم.
جنجال بر اثر تشابه اسمی
 صحن دیروز مجلس فقط تشنج و جنجال را کم داشت که آن هم اضافه شد؛ مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود که به عنوان موافق وزیراقتصاد صحبت می‌کرد خطاب به محمد عزیزی، نماینده ابهر گفت آقای عزیزی! بگذارید وزیر توجه کنند. همین صحبت‌های او موجب اعتراض عبدالرضا عزیزی، نماینده شیروان شد. او درخواست تذکر داشت اما موفق به ایراد تذکر نشد و لاریجانی خطاب به او گفت منظور شما نبودید و البته چیز خاصی نگفتند. در این میان عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان که عصبانی بود به جلوی تریبون لاهوتی رفت و حرف‌هایی را در اعتراض به نام بردن نامش بیان کرد. لاهوتی خطاب به لاریجانی درخواست مدیریت جلسه را کرد. عبدالرضا عزیزی که همچنان عصبانی بود می‌خواست پشت تریبون لاهوتی برود که محمدعلی وکیلی جلوی او را گرفت و دستش را بر روی دهان این نماینده گذاشت. تعداد نمایندگانی که قصد آرام کردن عبدالرضا عزیزی را داشتند. افزایش یافته بود و در جلوی تریبون مجلس گعده بزرگی ایجاد شد. در ادامه لاهوتی که قصد داشت عنوان کند که منظورش نماینده شیروان نبوده زمانی که محمدعزیزی نماینده ابهر در حال گذر از روبه‌روی تریبون بود، او مجددا به اشتباه گفت عزیزی شیروان را می‌گویم و این موضوع باعث همهمه و خنده نمایندگان شد.
وزن سنگین دولتی‌ها در مجلس
در این جلسه شاهد حضور گسترده نماینده‌های دولت و وزرا در صحن مجلس بودیم. علاوه بر اسحاق جهانگیری، ٤ وزیر از جمله آذری جهرمی، بیژن زنگنه، محمودعلوی و محمد جواد ظریف در صحن علنی مجلس حاضر شده بودند. محمود واعظی، محمد نهاوندیان، علی اکبر صالحی، بهروز کمالوندی، معصومه ابتکار و حسینعلی امیری هم به همراه معاونان وزیر اقتصاد در جلسه حضور داشتند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد