hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به كبد چرب

رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به كبد چرب

یکی از راهکار‌های اصلی درمان کبد چرب توجه به اصلاح رژیم غذایی است.
بیماری کبد چرب دو نوع است: الکلی و غیرالکلی. نوع غیرالکلی این بیماری بیشتر در افراد چاق و کم‌تحرک مشاهده می‌شود، خصوصا آن‌هایی که به‌طرز بی‌رویه‌ای از مواد غذایی فرآوری‌شده مصرف می‌کنند. یکی از راهکار‌های اصلی درمان کبد چرب توجه به اصلاح رژیم غذایی است.
همان‌طور که از اسم این بیماری می‌توان فهمید، کبد چرب یعنی کبد شما دارای چربی بیش از حد است. به‌طورکلی رژیم غذایی مبتلایان به کبد چرب باید دارای مقدار زیادی میوه و سبزیجات و همچنین منابع گیاهی پرفیبر مانند حبوبات و غلات کامل باشد، اما این افراد باید در مصرف شکر، نمک، چربی‌های ترانس، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع احتیاط کنند؛ نوشیدن الکل هم که به‌کل باید قطع شود. با رژیم‌های غذایی کم‌چرب با کالری پایین می‌توان کاهش وزن هم داشت و ریسک بیماری را کاهش داد.
ازجمله مواد غذایی مفید در رژیم غذایی مبتلایان به کبد چرب می‌توان به سبزیجات اشاره کرد. برای مثال، تحقیقات روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است مصرف کلم بروکلی به جلوگیری از انباشتگی چربی در کبد کمک می‌کند. مصرف ماهی‌هایی نظیر سالمون، ساردین، تن و قزل‌آلا هم که سرشار از اسید‌های چرب امگا-۳ هستند، می‌تواند مفید باشد. اسید‌های چرب امگا-۳ می‌توانند در بهبود سطح چربی کبد و کاهش التهاب مؤثر باشد.
از دیگر خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به کبد چرب می‌توان به آووکادو اشاره کرد. این میوه سرشار از چربی‌های سالم بوده و تحقیقات نشان داده است حاوی مواد شیمیایی‌ای است که گویا در کاهش سرعت تخریب کبد مؤثرند. آووکادو همچنین میوه پرفیبری است و برای کنترل وزن هم می‌تواند مفید باشد. اما مبتلایان به کبد چرب باید در مصرف غذا‌های حاوی قند افزوده، سرخ‌شدنی‌ها، نمک، نان سفید و گوشت قرمز احتیاط کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد