hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نکات مهم درباره آموزش شستن دست‌ها به کودکان

نکات مهم درباره آموزش شستن دست‌ها به کودکان

یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از انتقال کروناویروس، رعایت  بهداشت فردی به ویژه شستن دست‌ها به صورت مکرر و هر بار به مدت حداقل ۲۰ ثانیه اعلام شده است.
در شرایط شیوع کرونا شست‌وشوی دست‌ها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده اما ممکن است کودکان مانند بزرگسالان عادت به این امر مهم نداشته باشند و ترغیب آن‌ها به شست‌وشوی مرتب دست‌ها دشوار به نظر برسد.
اما چگونه می‌توان شست‌وشوی صحیح دست‌ها را به کودکان آموزش داد؟ در ادامه چند نکته مهم در این ارتباط به نقل از پایگاه اطلاع رسانی "استنفورد چیلدرن" آورده شده است:
چرا شستن دست‌ها مهم است؟
برای فرزندان خود با صبر و حوصله توضیح دهید که شست‌وشوی دست به جلوگیری از مریض شدن آن‌ها و نیز بیمار شدن افراد دیگر کمک می‌کند. هیچ کس دوست ندارد بیمار شود یا شخص دیگری را بیمار کند. شست‌وشوی دست می‌تواند به جلوگیری از بروز این موارد کمک کند.
چه زمانی باید دست‌ها را شست؟
به فرزندان خود بیاموزید تا پیش از مواردی چون غذا خوردن، لمس چشم، بینی و دهان یا لمس یک زخم با جراحت باید حتماً دست‌های خود را بشویند.
همچنین شست‌وشوی دست‌ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی، بازی کردن یا لمس حیوانات، دست زدن به غذا یا داروی حیوانات خانگی، بازگشتن از بیرون، بازی کردن در فضای بیرون از خانه، دست زدن به زباله‌ها، دست زدن به پوشک کثیف و بودن در اطراف یک فرد بیمار الزامی است.
مراحل اصلی شست‌وشوی دست‌ها چیست؟
مراحل زیر را برای شست‌وشوی صحیح دست‌ها به کودکان خود بیاموزید:
- دست‌های خود را با آب تمیز خیس کرده و با صابون یا مایع دستشویی آن‌ها را کفی کنید.
- دست‌های خود را به اندازه‌ای که بتوانید آهنگ «تولدت مبارک» را دوبار در ذهن خود تکرار کنید به یکدیگر بمالید. کف دست، پشت دست و بین انگشتان خود را تمیز کنید. فراموش نکنید که زیر ناخن‌های خود را نیز تمیز کنید. ناخن‌ها می‌توانند خاک و میکروب‌ها را زیر خود به دام بیندازند.
- دست‌های خود را زیر آب تمیز و جاری بگیرید و آنقدر آن‌ها را به یکدیگر بمالید تا به طور کامل کف از روی آن‌ها شسته شده و تمیز شوند.
- چند بار دست‌های خود را بتکانید تا قطرات آب از روی آن بچکد. سپس آن‌ها را با دستمال کاغذی یا حوله تمیز کاملاً خشک کنید.
آیا قد فرزندتان به سینک یا روشویی نمی‌رسد؟
اگر فرزند شما کوچک است، او را بالا نگه دارید تا به او کمک کنید که به سینک ظرفشویی یا روشوییِ داخل سرویس بهداشتی برسد. اگر فرزند شما می‌تواند به تنهایی بایستد، از یک چهارپایه ایمن برای رسیدن او تا شیر آب استفاده کنید.
اگر برایتان مقدور نیست فرزندتان را بلند کنید و هیچ چهارپایه‌ای هم در نزدیکی‌تان وجود ندارد، دست‌های او را با دستمال کاغذی مرطوب و صابون پاک کنید. سپس از یک دستمال کاغذی مرطوب دیگر استفاده کنید تا کف‌ها را پاک کنید. در آخر دست‌های او را با یک دستمال کاغذی تمیز سوم خشک کنید. دست‌های خود را بعد از کمک به کودک خود برای تمیز کردن دست‌هایش، بشویید.
چه زمانی از ضد عفونی کننده دست باید استفاده کرد؟
ضد عفونی کننده دست زمانی که دست‌ها کاملاً کثیف یا چرب باشد، به خوبی کار نمی‌کند. صابون و آب بهترین گزینه هستند، زیرا خاک، چربی و میکروب‌ها را کاملاً از بین می‌برند. اما ضدعفونی کننده دست هنگامی که صابون و آب در دسترس نیست، جایگزین خوبی است. از یک ضدعفونی کننده بر پایه الکل با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید.
نحوه استفاده از ضد عفونی کننده دست را به کودکان خود بیاموزید:
- ابتدا اندازه یک چهارم از کف دست را باید ضد عفونی کننده کف دست خود بریزید.
- جلو و عقب دست و بین انگشت‌های خود را به طور کامل به هم مالیده تا خشک شوند.
چند نکته برای ترغیب کودکان به شستن دست‌ها:
- به الگوی کودک خود تبدیل شوید: حتماً خودتان نیز به آنچه کودکتان را به آن ترغیب می‌کنید، عمل کنید. پیش از غذا پختن یا خوردن، دست‌های خود را بشویید. پس از دستشویی، بازگشت به خانه از بیرون، کار کردن یا بازی کردن نیز حتماً دست‌های خود را بشویید.
- صبور باشید: مدت زمانی طول می‌کشد که کودک به شستن دست‌های خود عادت پیدا کند و این کار را به درستی انجام دهد. در صورت لزوم حتماً او را راهنمایی کنید.
- هر زمان که شست‌وشو لازم بود، به او یادآوری کنید: کودکان تنها در صورت مشخص بودن خاک، مانند گل و لای یا رنگ روی دست‌هایشان آن‌ها را شستشو خواهند داد. لازم است به آن‌ها یادآوری شود تا میکروب‌هایی را که دیده نمی‌شوند نیز از بین ببرند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد