hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بازدید نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی از شرکت برق منطقه‌ای خراسان

بازدید نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی از شرکت برق منطقه‌ای خراسان

نماینده مردم مشهد و کلات و نایب‌رئیس ‌اول مجلس شورای اسلامی از شرکت برق منطقه‌ای خراسان بازدید کرد و با مدیرعامل و سایر مسئولان این شرکت به بحث و تبادل نظر پرداخت.

مشهد رویداد ایران- سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشستی با مدیرعامل و سایر مسئولان شرکت برق منطقه‌ای خراسان در خصوص تغییرات ساختاری در وزارت نیرو عنوان کرد: باید توجه داشت تقسیم «بخشی» در هر ساختاری برای تمرکززدایی، امری اشتباه است و باید به سمت تقسیمات «منطقه‌ای» رفت. در حقیقت لازم است در حوزه موضوعی به سمت ادغام و در حوزه اجرایی به سمت منطقه‌ای کردن ساختار پیش رفت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لازم است به سمت ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس حرکت کرد، گفت: با مشارکت بخش خصوصی در راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک، وزارت نیرو می‌تواند عمده سرمایه‌گذاری خود را در راه‌اندازی نیروگاه‌های نوین و استفاده از انرژی‌های نو متمرکز کند.

نایب‌رئیس ‌اول مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حفظ مراودات اقتصادی و صادرات انرژی به کشورهای همسایه اظهار کرد: مراودات انرژی باید با کشورهای همسایه حفظ شده و توسعه نیز یابد. این مراوده به شکستن حصار تحریم‌ها کمک می‌کند. 

در ادامه این نشست رضا ریاحی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به طرح‌های پیشنهادی جهت تغییر ساختار در صنعت برق کشور اظهار کرد: در سال‌های 1365 تا 1380 شرکت‌های توزیع و نیروگاه‌های خصوصی از شرکت‌های برق منطقه‌ای منفک شد و زیر نظر شرکت توانیر قرار گرفت. در همین راستا شرکت مادر تخصصی حرارتی تولید نیروی برق ایجاد شد که نیروگاه‌ها زیر نظر آن و مشابه شرکت توانیر، شرکت مادر در زمینه تولید است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: در حال حاضر عمده تمرکز در صنعت برق به مرکز منتقل شده و بخش‌های تولید، توزیع و انتقال در مناطق به صورت مستقل از هم عمل می‌کنند. براساس مدل‌های اجرا شده در دنیا برای به وجود آمدن رقابت و افزایش بهره‌وری سه بخش تولید، انتقال و توزیع برق از هم جدا شدند و در کشور، هم این کار انجام شده و این طرح تا مرحله‌ای به خوبی پیش رفت اما دلیلی نداشت سرنخ‌های مدیریتی در مناطق نیز به مرکز منتقل شود. چنین ساختاری موجب کاهش انسجام در مناطق و تجمیع و تمرکز کارها در مرکز و در نتیجه از دست رفتن فرصت برای پرداختن به موضوعات کلان و استراتژیک می‌شود.

ریاحی با بیان اینکه اگر بتوان این ایراد را در ساختار صنعت برق برطرف کرد که خوشبختانه جزو برنامه‌های شرکت توانیر در سال 1400 آمده است، مشکلات زیادی حل خواهد شد، عنوان کرد: لازمه اجرای این مدل جدید آن است که منابع مالی از سطح استانی بالاتر نرود. در چنین حالتی مدیریت شرکت‌های حوزه صنعت برق از حالت سازمانی به شرکت‌داری تغییر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنعت برق به دلیل پایین بودن قیمت متضرر می‌شود زیرا هزینه‌های صنعت برق در ساخت‌وسازها متناسب با عرف روز بازار پرداخت می‌گردد؛ در حالی که درآمد حاصل از فروش برق به مشترکین به نرخ‌های تعرفه‌دار و سوبسیدی دریافت می‌شود و این عدم تعادل در درآمد و هزینه به دلیل رشد بالای هزینه‌ها و عدم رشد درآمدها، هر سال بیشتر شده است.

ریاحی یاد آور شد: از گذشته تا امروز بستر خوبی برای تولید برق در استان ایجاد شده اما از این بستر به صورت کامل در حوزه صنعت و ایجاد کارخانجات تولیدی استفاده نشده است. در حال حاضر خراسان 600 مگاوات بار صنعتی دارد اما زیرساخت‌های لازم برای دو برابر شدن این ظرفیت در استان وجود دارد مشروط بر آنکه مصرف کنندگان خانگی و تجاری مدیریت مصرف را در فصل تابستان ساعات اوج بار رعایت کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد