hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > استرس دوران کرونا را چگونه کنترل کنیم؟

استرس دوران کرونا را چگونه کنترل کنیم؟

یک روانشناس گفت: استرس و نگرانی به میزان کم در زندگی لازم بوده و گاهی باعث بهبود عملکرد افراد می‌شود اما گاهی اوقات و در شرایطی مانند امروز که بیماری واگیرداری در کل جهان شیوع دارد این استرس از حد معمول بالاتر رفته و انسان را دچار مشکل می‌کند که باید آن‌را کنترل کرد.
لیلا میررضایی  با اشاره به این‌که میزانی از استرس، نگرانی، ترس و اضطراب در زندگی نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند کمک‌کننده باشد و فرد را برای مقابله با تهدیدات پیشِ رو در زندگی آماده کند و برای آن برنامه داشته باشد، اظهار کرد: وقتی این استرس، نگرانی، ترس و اضطراب تشدید می‌شود و تداوم می‌یابد، از حالت طبیعی خارج شده و بیمارگونه می‌شود و واکنش‌های متعددی ازجمله واکنش‌های جسمانی، شناختی، عاطفی و رفتاری را به راه می‌اندازد.
وی ادامه داد: واکنش‌های جسمانی استرس شامل افزایش ضربان قلب، عرق‌کردن، خشکی دهان، لرزش، سرگیجه، تند و کوتاه شدن تنفس، سر درد و درد عضلانی، تحریک­پذیری، خستگی، ناراحتی معده- روده­، تکرر ادرار، کاهش انرژی، احساس خستگی، مشکلا ت خواب، تغییر اشتها و ... است.
میررضایی عنوان کرد: مؤلفه شناختی شامل افکار و باورهایی در این مورد که فرد آسیب دیده و یا کنترل خود بر موقعیت را از دست می‌دهد، بنابراین استرس منجر به کاهش توانایی تفکر، کاهش توانایی توجه و تمرکز، مشکلات مربوط به حافظه و به یادآوردن مطالب، بزرگنمایی و فاجعه‌سازی مشکلات و ... می‌شود.
این روانشناس افزود: واکنش‌های عاطفی شامل ترس، نگرانی، غم، از بین رفتن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش معمول، احساس سرخوردگی، تحریک‌پذیری، عصبانیت، احساس ناتوانی و ... می‌شود.
وی افزود: واکنش‌های رفتاری شامل اجتناب از موقعیت‌های خاص، پرسش­‌های مکرر در مورد رو به راه بودن اوضاع، دائم به دنبال خاطرجمع بودن، سرزنش دیگران، گسترش شایعات، وابستگی به الکل و مواد و ...  می‌شود.
میررضایی افزود: در شرایط جاری ویروس کرونا نگران‌کننده است و نیاز به توجه و مراقبت دارد، به ویژه در زمانی که احساس تهدید می‌کنیم و توانایی لازم برای مقابله با آن را نداریم، طبیعی است که دچار ناراحتی، نگرانی، اضطراب و ترس شویم.
این روانشناس عنوان کرد: دلایل متعددی وجود دارد که به این استرس دامن می‌زند، ازجمله سرعت انتشار بیماری از حالت اپیدمی به پاندمی؛ ناآگاهی و عدم شناخت کامل این ویروس از نظر علائم و نشانه‌های آن؛ راه‌های انتقال، روش‌های پیشگیری و مراقبت‌های اولیه، طول دوره بیماری، روش‌های درمان و پیامدهای آن، وجود اطلاعات ضد و نقیض، اینفودمی‌ها یا آمار و اطلاعات گسترده غیرموثق و نامعتبر و بزرگنمایی آن از طریق شبکه‌های اجتماعی و ... موجب شده میزان استرس، ترس و نگرانی از این بیماری، خیلی بیشتر از خود بیماری شود.
وی عنوان کرد: می‌دانیم که استرس شدید و طولانی مدت سیستم ایمنی ما را تضعیف می‌کند، مقاومت ما را در برابر بیماری‌ها کاهش می‌دهد و شانس ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد، براین اساس استفاده از نکات زیر می‌تواند در کنترل و کاهش استرس، نگرانی، ترس و اضطراب ناشی از این بیماری کمک کننده باشند.
میررضایی عنوان کرد: جهت مدیریت استرس درصدد کسب اطلاعات زیاد به هر قیمتی و از هر کانالی نباشیم، اطلاعات و حرف‌های ضد و نقیض، بدون امکان تمیز و تشخیص آن‌ها، میزان نگرانی ما را افزایش می‌دهد، منابع کسب اطلاعات خود را مدیریت کنیم، از منابع مطمئن و موثق استفاده کنیم، تا جایی‌که می‌توانیم از خبرها فاصله بگیریم، در جستجوی دریافت آمار لحظه به لحظه نباشیم، از اخباری که تأثیر منفی می‌گذارند و هیجانات منفی را بسط می‌دهند فاصله بگیریم، زمان کمتری صرف خواندن، شنیدن یا تماشا کردن چیزهایی کنیم که اضطراب ما را افزایش می‌دهند، در مورد واقعیت‌های گذشته و رویدادهای پیش رو بزرگنمایی و فاجعه انگاری نکنیم، قبول کنیم موضوع جدی است ولی می‌توان با مراقبت و پیشگیری آن‌را مدیریت کرد و میزان ابتلا به آن را کم کرد.
این روانشناس بیان کرد: اقدامات متعددی برای مدیریت و کنترل استرس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا در خانواده، می‌توان انجام داد که ازجمله آن‌ها می‌توان به تلاش در ایجاد جو سالم، محبت آمیز و صمیمانه بین اعضای خانواده، پر کردن فضای خانواده را با هیجانات مثبت، تقویت سیستم ایمنی با خندیدن، پر کردن اوقات فراغت خانواده با مطالعه، سرگرمی، بازی، تفریح، تماشای فیلم و سریال و ... اشاره کرد.
وی با اشاره به این‌که کودکان به هنگام ناراحتی و استرس، به والدین می‌چسبند، مضطرب، گوشه‌گیر، آشفته، عصبانی و پرخاشگر می‌شوند، نافرمانی می‌کنند، دچار شب ادراری می‌گردند و ...، عنوان کرد: در چنین شرایطی باید برای کودکانتان وقت بگذارید، تا می‌توانید عشق و محبت و توجه نثارشان کنید و رابطه نزدیکی با آنان برقرار کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد