hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درمان گرفتگی قلب و عروق، علائم، علل و روش‌های درمانی!

درمان گرفتگی قلب و عروق، علائم، علل و روش‌های درمانی!

یکی از بیماری‌هایی که افراد بسیاری را درگیر خود کرده و مشکلاتی را نیز برایشان به وجود می‌آورد، گرفتگی قلب و عروق است. این بیماری می‌تواند به مرور زمان و با افرایش سن رخ داده و خون ورودی به قلب را محدود کند. در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با این بیماری برایتان بیشتر بگوییم و شما را با درمان گرفتگی قلب و عروق آشنا کنیم.

گرفتگی قلب و عروق به چه معناست؟

به طور کلی باید بگوییم که وقتی فعالیت رگ‌های اصلی قلب متوقف می‌شود، گرفتگی قلب و رگ قلبی بروز پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند به مرور زمان باعث سکته قلبی شده و خطرات بسیاری را نیز به دنبال داشته باشد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که گرفتگی قلب و عروق بر خلاق بسیاری از بیماری‌های قلبی دیگر نشانه‌های خاصی از خود بروز نمی‌دهد و همین موضوع نیز باعث می‌شود که شاهد حتی تا زمانی که پزشک معالج قلب شما را معالجه نکند قابل‌فهم نباشد. به همین دلیل هم هست که گاهی افراد بعد از پشت سر گذاشتن سکته قلبی متوجه گرفتگی قلب و عروق خود می‌شوند.
درست است که گرفتگی قلب و عروق را نمی‌توان با نشانه‌های بارزی تشخیص داد، اما علائمی وجود دارند که می‌توانند در رابطه با ابتلا به گرفتگی قلب و عروق کمی شک‌برانگیز باشند. در بسیاری از شرایط درد قفسه سینه، احساس فشار در ناحیه سینه طی فعالیت‌های روزمره، ناراحتی در دست چپ، فک، گردن، شکم، قفسه سینه و...، تنگی نفس، خستگی و کمبود انرژی و... به عنوان علائم گرفتگی قلب و عروق شناخته می‌شوند.
توصیه‌ای که برایتان داریم آن است که اگر با هر کدام از علائم گفته‌شده روبه‌رو شده و مشکلاتی اعم از تنگی نفس، تعریق، تهوع، سرگیجه و... را نیز تجربه کردید به پزشک معالج مراجعه نمایید. اگر در برخی از شرایط حس کردید که درد قفسه سینه شما به یک یا هر دو طرف دست و گردنتان انتقال پیدا کرد حتماً با اورژانس تماس بگیرید. درست است که شاید این علائم به طور قطع از نشانه‌های گرفتگی قلب و عروق به شمار نمی‌آیند، اما معاینه و تحت نظارت بودن شما مسئله‌ای است که نباید به همین راحتی‌ها از کنار آن گذشت.
درمان گرفتگی قلب و عروق، علائم، علل و روش‌های درمانی!
معمولاً بعد از مراجعه به پزشک، برای تشخیص عارضه گرفتگی قلب و عروق از تست ورزش بهره گرفته می‌شود. علاوه بر این روش‌هایی همچون آنژیوگرافی، سیتی اسکن و همین‌طور اسکن ایزوتوپ نیز می‌توانند مورداستفاده قرار بگیرند.

علل گرفتگی قلب و عروق

مسئله‌ای که برای بسیاری از افرادی که با عارضه گرفتگی قلب و عروق هستند پیش می‌آید آن است که چه شد که چنین مشکلی پیش آمد؟ به طور کلی باید بگوییم که علل گرفتگی قلب و عروق بسیار متعدد هستند و می‌توان این عارضه را به مسائل بسیاری وابسته دانست. برای مثال سیگار کشیدن، بالا بودن فشار خون، سابقه بیماری‌های سرخرگ قلب، دیابت، فشار خون و آترواسکلروز در خانواده، تغذیه نامناسب، سابقه 

حمله قلبی

 یا سکته مغذی، ورزش نکردن، اضافه وزن، استفاده مداوم از روغن‌های نباتی، افزایش کلسترول، شخصیت تهاجمی و استرسی و... همه و همه می‌توانند به عنوان علت‌های گرفتگی قلب و عروق به حساب آیند.در عارضه گرفتگی قلب و عروق، عروق قلبی به دلیل رسوب چربی در رگ‌ها محدود و یا مسدود می‌شوند. بر اثر این بیماری، عملکرد عروق قلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در نتیجه قلب فرد دیگر نمی‌تواند که به اندازه کافی خونی سرشار از اکسیژن را پمپاژ نماید.
درمان گرفتگی قلب و عروق، علائم، علل و روش‌های درمانی!

پیشگیری از گرفتگی قلب و عروق

برای آنکه بتوانید از این عرضه در امان بمانید می‌توانید برخی از کار‌ها را به عنوان روش‌های پیشگیری از گرفتگی قلب و عروق دنبال کنید. اولین توصیه‌ای که برایتان داریم آن سات که از سیگار کشیدن به طور کامل اجتناب کنید. علاوه بر این برخورداری از یک رژیم غذایی سالم که شامل انواع مغزها، گوشت بدون چربی، لبنیات کم‌چرب، میوه و سبزیجات و... می‌شود نیز می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در پیشگیری از عارضه گرفتگی قلب و عروق داشته باشد.
در کنار این موارد ورزش منظم نیز می‌تواند عامل مهمی به حساب آید. ورزش منظم به شما کمک می‌کند که عملکرد عضلات قلب خود را بهبود بخشیده و جریان خود را از طریق شریان‌های قلبی تسهیل کنید. نکته‌ای که باید در این زمینه به یاد داشته باشید آن است که تا جای ممکن از ورزش‌های سنگین اجتناب کنید. معمولاً توصیه می‌شود که نیم ساعت پیاده‌روی در طی روز را در برنامه‌های خود بگنجانید.
در کنار تمام مواردی که تا به اینجا اشاره شد، بررسی و اندازه‌گیری سطح کلسترول خون، تحت کنترل قرار دادن فشار خون، حفظ وزن مناسب و متعادل، مدیریت و کاهش استرس، کنترل دیابت و... نیز می‌توانند در پیشگیری از گرفتگی قلب و عروق بسیار مؤثر باشند.

درمان گرفتگی قلب و عروق

معمولاً پزشکان متخصص برای درمان گرفتگی قلب و عروق از دارو‌هایی استفاده می‌کنند که در کنترل انسداد رگ‌های خونی کوچک تأثیرگذار هستند. این موضوع می‌تواند در جلوگیری از جمله قلبی و کاهش درد نیز مؤثر بوده و سلامت فرد را تا حدودی تضمین کند. معمولاً دارو‌هایی که برای درمان گرفتگی قلب و عروق تجویز می‌شوند شامل این موارد خواهند شد:
  • قرص‌های نیتروگلیسیرین که با باز کردن عروق و بهبود جریان خون در کاهش 

    قلب درد

     مؤثر هستند.
  • دارو‌های مسدودکننده بتا که به کاهش ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کنند.
  • دارو‌های مسدودکننده کانال کلسیم که عضلات اطراف عروق کرونر را شل کرده و در باز شدن رگ‌ها و همین‌طور جریان خون به قلب تأثیرگذار هستند.
  • دارو‌های استاتین که کلسترول را کاهش داده و انسداد شریان‌ها را نیز کمتر خواهند کرد.
  • دارو‌های قلبی مهارکننده آنزیم تبدیل آنژیوتانسین که عروق خونی را باز کرده و فشار خون را کاهش می‌دهند.
  • قرص رانولازین که می‌تواند با تغییر میزان سدیم و کلسیم، درد قفسه را به مراتب کاهش دهد.
  • آسپرین که در جلوگیری از ایجاد التهاب و لخته شدن خون تأثیرگذار است.
درمان گرفتگی قلب و عروق، علائم، علل و روش‌های درمانی!
علاوه بر این داروها، روش‌های درمانی جایگزینی نیز وجود دارند که می‌توانند در درمان گرفتگی قلب و عروق مؤثر واقع شوند. مکمل‌های غذایی که با صلاح‌دید پزشک برای بیماران عروق کوچک تجویز می‌شوند یکی از این نوع روش‌های درمانی هستند. اسید آمینه این مکمل‌ها می‌تواند در تسهیل جریان خون درون رگ‌ها مؤثر بوده و علائم بیماری و عارضه گرفتگی قلب و عروق را به مراتب کاهش دهد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد آن است که این روش درمانی به هیچ عنوان برای افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند توصیه نمی‌شود!
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد