hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > مازندران| کابوس شالیکاران شمالی ادامه دارد

مازندران| کابوس شالیکاران شمالی ادامه دارد

کابوس برنج‌های وارداتی خواب هرساله شالیکاران است، امسال، اما حال کشاورزان شمالی در فصل برداشت با آزاد شدن واردات برنج خوش نیست.

چند روزی از آغاز فصل برداشت برنج در استان‌های شمالی کشور می‌‌گذرد و شالیکاران روز‌های پرکاری را سپری می‌کنند. در کنار مشکلات همیشگی شالیکاران استان‌های شمالی کشور ازجمله کم‌آبی‌های اخیر، واردات بی‌رویه، رشد دستمزد کارگران در دروی محصول، قیمت بسیار کم خرید از سوی خریداران و رشد دلالان، هرسال مشکل جدیدی پدیدار می‌‌شود که فرآیند برداشت محصول استراتژیک برنج را پیچیده‌تر و پردردسرتر می‌‌کند.

کابوس برنج‌های وارداتی خواب هرساله شالیکاران

۱۷ مردادماه بود که مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران ممنوعیت ورود برنج خارجی به استان را اعلام کرد و کشاورزان با شنیدن این خبر با دلگرمی برداشت محصول برنج را آغاز کردند.

عزیزالله شهیدی فر مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران از ممنوعیت ورود برنج خارجی به مازندران خبر داد و گفت: ورود هرگونه برنج خارجی به استان قاچاق محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. او با بیان اینکه واردات برنج به کشور تا اول آذرماه ممنوع است، افزود: اکنون خرید برنج از کشاورزان بدون وقفه انجام شود. او گفت: قیمت خرید توافقی برنج و زمان آن بسیار مناسب است و در این راستا مراکز خرید موظف هستند از ساعت هشت صبح تا ۱۸ عصر به مدت ۱۰ ساعت نسبت به خرید این محصول از کشاورزان اقدام کنند. مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران هدف از اجرای این طرح را تنظیم بازار برنج برشمرد و گفت: کشاورزان برای تحویل برنج ترغیب شوند و از این فرصت مناسب برای تحویل برنج به مراکز خرید بهره‌برداری لازم را داشته باشند.

انتقاد از تغییر زمان ورود برنج‌‌های وارداتی

علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور به ممنوعیت واردات برنج تا پایان شهریورماه اشاره کرد و گفت: واردات برنج تا ۳۱ شهریورماه امسال ممنوع شد، این ممنوعیت در طول دوره برداشت محصول داخلی و برای حمایت از کشاورزان اعمال می‌‌شود.

او با انتقاد از تغییر زمان ورود برنج‌‌های وارداتی از آبان به شهریورماه، افزود: واردات و تنظیم بازار برنج از زمانی که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درست اجرا نشد، دچار بی‌نظمی شده است.

علیزاده شایق گفت: بر اساس قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تائید شورای نگهبان هم رسیده است مسئول ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است. دبیر انجمن برنج کشور افزود: هم‌اکنون در بعضی مسئولان علاقه بیشتری به واردات به‌خصوص واردات برنج دیده می‌شود به همین خاطر این بی‌نظمی به وجود آمده است. او گفت: پارسال با اعلام ممنوعیت واردات برنج به کشور از اول مرداد تا اول آبان که هنگام برداشت برنج است، سبب شد تا شالیکاران ازلحاظ روانی آرامش پیدا کنند. او افزود: ورود برنج‌های وارداتی در زمان برداشت برنج سبب شد تا شالیکاران در شوک قرار گیرند و قیمت برنج در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت پیدا کندو ارزان‌تر در بازار مصرف خریدوفروش شود. علیزاده شایق از وزیر جهاد کشاورزی خواست به تنظیم بازار محصولات کشاورزی بخصوص برنج نظم ببخشد و حمایت بی‌دلیل از واردات بی‌رویه و بدون نیاز انجام نشود.

برند سازی برنج شمال در اولویت کار وزارت جهاد کشاورزی

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در کشور با برند سازی محصولات است، گفت: برنج طارم مازندران و هاشمی گیلان در سطح بین‌المللی باید برند سازی شوند. او افزود: امیدواریم با توجه به برنامه‌های خوب در رابطه با توسعه مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل، در ایجاد نمایشگاه‌ها و معرفی برند برنج موفق باشند و ما هم در حد توانمان از نظر تسهیلات کمک می‌کنیم. حجتی گفت: اگر بتوانیم محصول کشاورز را به قیمت خیلی خوب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم به نفع کشاورز و مصرف‌کننده است. او با بیان اینکه ما باید هزینه تولید را به‌خصوص در برنج کاهش دهیم، افزود: تراکم کشت ما در گیلان و مازندران نباید یکی باشد، آب داریم، اما به هدر می‌رود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد