hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان| مواجهه با سگ‌های ولگرد، مشکل هر روز گلستانی ها

گلستان| مواجهه با سگ‌های ولگرد، مشکل هر روز گلستانی ها

تصور اینکه صبح زود از خانه خارج شوی و با چند سگ ولگرد مواجه شوی که نمی‌دانی چه بیماری‌هایی دارند واقعا وحشتناک است و این داستان در استان گلستان به‌ویژه شهرستان‌های گمیشان، آق‌قلا، مراوه‌تپه، گالیکش و رامیان هر روز تکرار می‌شود. این در حالی است که گلستان در صدر استان‌های با گزش بالای حیوانات است؛ اجرای طرح اتلاف سگ‌های ولگرد در مناطق شهری و روستایی هم نه‌تنها عمل انسانی نیست بلکه دردی را هم دوا نمی‌کند و تنها پاک کردن صورت‌مسئله آن‌هم به زشت‌ترین حالت ممکن است.

گلستان در صدر حیوان گزیدگی

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان گلستان در این زمینه گفت: گلستان جزو استان‌هایی است که بالاترین میزان حیوان گزیدگی را در کشور دارد. علی باقری ادامه داد: گلستان و اردبیل دو استانی هستند که در این زمینه باهم رقابت می‌کنند اما ما در میزان ابتلا به هاری در کشور اول نیستیم. او بابیان این‌که شاخص درمان بیماری در استان خوب است، اظهار کرد: شهرستان‌های گمیشان، آق‌قلا، مراوه‌تپه، گالیکش و رامیان بیشترین آمار حیوان گزیدگی را دارد و بیشترین گزش هم روستایی است. باقری بیان کرد: سالانه حدود ۱۰ هزار حیوان گزیدگی در گلستان اتفاق می‌افتد و نزدیک ۸۰ درصد این گزیدگی‌ها توسط سگ‌ها صورت می‌گیرد و مهم‌ترین نکته این است که نزدیک به ۹۰ درصد سگ‌گزیدگی‌ها مربوط به سگ‌های صاحب دار است. او بابیان این‌که حدود ۱۰ درصد از گزش‌ها مربوط به سگ‌های ولگرد است، تصریح کرد: بیشترین گزش هم در سنین مدرسه اتفاق می‌افتد زیرا بازیگوشی بچه‌ها آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

تلف کردن این حیوانات ممنوع است

باقری بیان کرد: طبق دستورالعمل سال ۸۸ باید سگ‌ها را زنده‌گیری کرد که البته این کار بسیار سخت است. در قسمتی از این دستورالعمل آمده که تلف کردن این حیوانات ممنوع است مگر این‌که در شرایط خاص با مصوبه شورای تأمین باشد. این شورا گاهی اجازه انجام این کار را می‌دهد زیرا باید جمعیت را کنترل کرد و ما در شرایط خاص هستیم و بالاترین میزان گزش را داریم. او اذعان کرد: باید اماکنی برای نگهداری این سگ‌ها وجود داشته باشد و بعد از واکسن زدن و شناسنامه‌دار کردن، آن‌ها را به متقاضیان واگذار کرد یا می‌توان آن‌ها را عقیم کرده و به بیرون فرستاد. باقری بابیان این‌که اگر ۷۰ درصد سگ‌های منطقه واکسیناسیون کامل شوند خطر انتقال هاری به انسان قطع می‌شود، به طرح عقیم‌سازی اشاره کرد و گفت: هر سگ ماده‌ای می‌تواند دو بار در سال زایمان کند و بین هشت تا ۱۰ توله بیاورد و توله‌ها هم بعد از ۶ ماه می‌توانند توله بیاورند و این سیر تصاعدی ادامه دارد. باقری یادآور شد: ما باید بر روی چند نکته مهم کارکنیم اولا مکانی برای نگهداری سگ‌ها ایجاد کرده و سپس روی فرهنگ مردمی که سگ نگه می‌دارند کارکنیم زیرا وقتی سگی هشت توله بیاورد عده‌ای بدون صاحب مانده و تشکیل سگ ولگرد را می‌دهد.

محدود کردن سگ‌ها درست نیست

مسعود شکیبا، فعال محیط‌زیست هم دراین‌باره گفت: باید تعریف واضحی برای مراکز نگهداری سگ‌های بی‌پناه وجود داشته باشد. او افزود: سگ‌ها باید دائم در حال حرکت باشند و برای یک زندگی سالم نباید آن‌ها را در یک محل محدود کرد یا در قفس انداخت. شکیبا گفت: ممکن است برای مدتی که سگ نیاز به درمان داشته باشد آن مکان به‌عنوان نقاهتگاه قابل‌پذیرش باشد اما اگر جنبه پانسیون پیدا کند درست نیست. اواضافه کرد: به خاطر تکثیر بالا و زادآوری که سگ‌ها دارند هیچ‌وقت نمی‌توان آن‌ها را با سرویس و خدمات کامل پذیرش و نگهداری کرد و از پس هزینه‌های آن برآمد. شکیبا افزود: متأسفانه دراین‌بین برخی از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند و با نشان دادن تصویری از سگ آسیب‌دیده از مردم کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کنند. وی اضافه کرد: آن‌ها برای اخذ کمک‌ مالی بزرگنمایی‌های زیادی انجام می‌دهند ولی اگر یک مرکز، اسناد و مدارک تعریف‌شده مالی و تحت نظارت با امکان بررسی چگونگی دریافت سود حساب مالی و هزینه‌کرد مشخص نداشته باشد نشان می‌دهد که شرایط سالمی در این زمینه ندارد. شکیبا در مورد آمار سگ‌های بی‌پناه چنین گفت: آمار درستی از این سگ‌ها در استان وجود ندارد زیرا علاوه بر این‌که زادآوری آن‌ها زیاد است میزان تلفات و آسیب‌های این حیوانات هم زیاد است. او بیان کرد: چیزی به‌عنوان زنده‌گیری در استان وجود ندارد شاید موارد جزئی پیش بیاید که حیوانی از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر توسط آتش‌نشانی جابه‌جا شود. شکیبا ادامه داد: عقیم کردن در شرایط موجود اگر درست اجرا شود کمک‌کننده است ولی مهم‌ترین مسئله برنامه‌ریزی کامل با بررسی محیط زندگی یک حیوان است. او با اشاره به این‌که اگر سگ‌ها زنده‌گیری شوند کجا باید آن‌ها را نگه داشت، اظهار کرد: دو مرکز در گرگان برای نگهداری سگ‌ها وجود دارد یکی در «شصت کلاً» و دیگری در «فوجرد» که پیشینه مثبتی ندارند. شکیبا گفت: همین سگ‌های بی‌پناهی که ما گاهی آن‌ها را سگ‌های ولگرد خطاب می‌کنیم سبب ایجاد امنیت شهرها و روستاها هستند آن‌ها علاوه بر فراری دادن دزدان از ورود وحوش به داخل شهرها و روستاها جلوگیری می‌کنند. او تصریح کرد: ترسی که از سگ‌ها در ذهن مردم ایجادشده درست نیست.

سگ‌ها باید زنده گیری شوند

نائب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان هم بر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد تأکید کرد و گفت: باید سگ‌ها زنده گیری شده و به مکان‌های خاص تحویل داده شوند. محمدابراهیم جرجانی افزود: ما باید به خواسته سمن‌های دوستدار حیوانات احترام بگذاریم و لازم است که شهرداری در این زمینه دقت بیشتری کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد