hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کنترل کم کاری تیروئید در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد

کنترل کم کاری تیروئید در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد

مصدق‎خواه گفت: برای حفظ سلامتی جنین و مادر در دوران بارداری باید کم کاری تیروئید را کنترل کنیم.
علی مصدق‎خواه متخصص غدد و متابولیسم با حضور در برنامه طبیب شبکه سه سیما با اشاره به اینکه ۳۰ الی ۴۰ سال قبل کم کاری تیروئید خیلی بیشتر از دوره کنونی بود، گفت: با توجه به اقداماتی که صورت گرفت میزان کم کاری تیروئید در این دوره کمتر شده است.
او با اشاره به اینکه تیروئید کم کار دو حالت خفیف و تحت بالینی دارد، افزود: در حالت تحت بالینی در دوران بارداری تیروئید کم کار خیلی اهمیت دارد به طوری که ممکن است علامتی در فرد این نوع از بیماری ایجاد نکند.
مصدق‎خواه با اشاره به اینکه ریزش مو، خشکی پوست، یبوست، چاقی، افسردگی و خستگی از علائم کم کاری تیروئید است، گفت: تیروئید کم کار بر سیستم بدن اثر می‌گذارد و تمام سیستم بدن را درگیر خود می‌کند.
او تصریح کرد: سه ماه اول بارداری از دوران‌های دیگر بارداری حائز اهمیت‌تر است؛ بنابراین برای تشخیص سیستم عصبی جنین به تیروئید سالم نیاز داریم. بارداری سبب بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود.
این متخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اهمیت کم کاری تیروئید در بارداری اظهار کرد: باید تیروئید مادر باردار را نرمال کنیم تا مشکلی برای جنین و خود فرد به وجود نیاید.
او با اشاره به اینکه در اختلال کم‌کاری تیروئید هورمون به مقدار کافی ساخته نمی‌شود و مادر دچار کمبود هورمون است، عنوان کرد: نوزاد نیز تا حدود ۱۱ هفتگی باید از هورمون تیروئید مادر استفاده کند که نیاز ضروری برای رشد او است. به همین دلیل این مشکل باید از همان روز‌های اول بارداری مشخص شود.
مصدق‎خواه اظهار کرد: کسی که قصد بارداری دارد باید پیش از بارداری آزمایش بدهد، درصورتی که تیروئید فرد سالم بود می‌تواند باردار شود، ‏tsh هورمون محرک در بدن است که ایجاد می‌شود؛ بنابراین tsh بالای ۸ و ۱۰ کم کاری تیروئید است و تیروئیدی نرمال است که عدد آن چهاردهم تا ۴ باشد.
این متخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه tsh زیر سه و نه دهم در مادر باردار طبیعی است و لذا سعی می‌کنیم حتی این عدد را در مادران باردار زیر دو و نیم نگه داریم، گفت: اگر tsh مادر باردار وسط بارداری هفت شد نباید فرد استرس داشته با شد، زیرا tsh بالای ۸ و ۱۰ بیشتر مشکل ساز است.
او با بیان اینکه علت کم کاری تیروئید ژنتیکی است بیان کرد: کم کاری تیروئید تا آخر زندگی با فرد همراه است؛ لذا حتماً باید به طور مداوم قرص‌هایی که از سوی پزشک تجویز می‌شود از سوی بیمار مصرف شود.
این متخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه بعد از ید درمانی در دو سوم موارد کم کاری تیروئید ایجاد می‌شود، تاکید کرد: زمانی که فردی به صورت مداوم در خود علائم کم کاری و پرکاری را می‌بیند باید بداند که در مصرف قرص به صورت مرتب عمل نکرده است؛ بنابراین باید در کم کاری تیروئید دارو با شکم خالی مصرف شود و تا نیم ساعت پس از آن نباید چیزی خورد.
مصدق‎خواه با اشاره به اینکه پرکاری تیروئید سه درمان دارویی، جراحی و ید درمانی دارد خاطرنشان کرد: ما بر اساس شرایط بیمار درمان را شروع می‌کنیم؛ لذا پرکاری تیروئید بیماری اذیت کننده‌ای است به طوری که در فرد ایجاد علائم لاغری و تپش قلب می‌کند.
او ادامه داد: نمک مصرفی باید ید دار باشد. نمک یددار را باید در ظرف تیره نگه داشت تا ید آن از بین نرود، تاریخ انقضا بر روی نمک‌ها به دلیل از بین رفتن ید است که باید به آن توجه داشت، ید مورد نیاز بدن ۱۵۰ میلی گرم است که این عدد در زنان باردار به ۲۵۰ میلی‌گرم می‌رسد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد