hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم| چالش نان

قم| چالش نان

در قم هیچ‌کس از نان راضی نیست. نانوایان از ثبات قیمت نان شکایت دارند و خریداران از کیفیت پایین نان که البته موضوع جدیدی هم نیست و سال‌های سال است که مسئله افت کیفیت پخت نان در نانوایی‌های این استان چالش ساز شده است. حالا درحالی‌که انتقاد نانوایان استان قم از ثبات قیمت نان در این استان ادامه دارد، کمیته‌ای برای کنترل کیفیت نان در این استان تشکیل‌شده است.

یکی از گلایه‌های همیشگی مردم در استان قم، مسئله افت کیفیت پخت نان در نانوایی‌های این استان است، مسئله‌ای که طی سال‌های اخیر همیشه از سوی مردم قم مطرح‌شده است و مدیران دستگاه‌های مختلف استان پاسخ‌های متفاوتی در خصوص دلیل افت کیفیت نان در قم دادند. از سوی دیگر ثبات قیمت نان در استان قم در چند سال اخیر در عین افزایش هزینه‌ها اعتراض‌های زیادی را از سمت نانوایان این استان به همراه داشته است، آن‌ها در این سال‌ها از راه‌های مختلف درخواست خودشان را برای افزایش قیمت نان مطرح کردند.

گندم استان قم جوابگوی نیاز استان نیست

رئیس اتحادیه نانوایان استان قم با اشاره به دلیل افت کیفیت نان در استان قم اظهار کرد: نیمی از کیفیت نان به کیفیت گندم مرتبط است، کیفیت گندم ایرانی بالا نیست و گندم استان قم جوابگوی نیاز استان نیست و از بقیه نقاط کشور گندم وارد قم می‌کنیم.

علی‌اکبر زارعی ادامه داد: آردی که به نانوایان در استان قم داده می‌شود، از حداقل استانداردها برخوردار است و این‌گونه نیست که بگویم این آرد، کیفیت بالایی دارد. او افزود: اگر آرد از استاندارد لازم برخوردار بود، دیگر مشکلی در زمینه کیفیت نان نداشتیم، اکنون نانوایان با سابقه نمی‌دانند که با آرد چه کار کنند، نانوایان تلاش می‌کنند که نان باکیفیتی به دست خریدار برسانند، اکنون نانوایان در بازار رقابتی حضور دارند.

زارعی تعداد نانوایی‌های شهر قم را 800 نانوایی دانست و تصریح کرد: قیمت نان از سال 93 تاکنون ثابت است، تورم، دستمزد کارگر، قیمت آرد و حق بیمه افزایش داشته است، اما بااین‌وجود درآمد یک واحد نانوایی تغییر نکرده است.

او خاطرنشان کرد: نانوایی اکنون یک واحد اقتصادی ورشکسته است، دولت باید در چند سال اخیر اجازه می‌داد که هرسال افزایش قیمت نان را در کشور داشته باشیم، نانوایی‌ها مشکلات زیادی دارند.

گندم تولید استان قم گندم باکیفیتی است

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قم نیز با اشاره به خودکفایی ایران در تولید گندم اظهار کرد: کشورمان از چند سال پیش به سمت خودکفایی در تولید گندم حرکت و در چند سال اخیر ایران واردات گندم را متوقف کرده است. بهزاد رادمنش ادامه داد: مرجع تشخیص کیفیت آرد نهادهایی همچون سازمان استاندارد و معاونت غذای دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صنعت معدن و تجارت است که این دستگاه‌ها وظیفه نظارت بر کیفیت آرد را دارند.

او خاطرنشان کرد: گندم تولید استان قم گندم باکیفیتی است که با گندم خوزستان در زمینه کیفیت رقابت می‌کند و کار آزمایشگاهی این مسئله را ثابت کرده است.

نظارت مستمر بر تولید آرد

منصور فرزانه مدیرکل استاندارد استان قم هم با اشاره به نظارت بر تولید آرد استان قم اظهار کرد: نظارت مستمر بر تولید آرد استان داریم و مدام نمونه‌گیری از کارخانه‌های آرد قم صورت می‌گیرد، تولید این کارخانه‌ها از استاندارد لازم برخوردار است.

او افزود: در زمینه پخت نان سنگک در استان قم میزان سبوس‌گیری بالای 18 درصد بود که این مسئله با استانداردها تطابق نداشت، در چند سال اخیر با کمک همه دستگاه‌های استان سبوس‌گیری نان سنگک را در نانوایی‌های دولتی قم از 18 درصد به 12 درصد یعنی عدد استاندارد رساندیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد