hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تکذیب افزایش ۸۰۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در کرمانشاه/ ۱۵۰ مشاور املاک متخلف جریمه‌های سنگین شدند

تکذیب افزایش ۸۰۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در کرمانشاه/ ۱۵۰ مشاور املاک متخلف جریمه‌های سنگین شدند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادعای افزایش ۸۰۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در این کلانشهر را تکذیب کرد.
در تاریخ سوم مردادماه محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که  15 روز پس از مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در خصوص تعیین سقف افزایش نرخ اجاره‌بها (تهران 25درصد، کلانشهرها 20درصد و سایر شهرها 15درصد) بیشترین افزایش نرخ با 800درصد در کرمانشاه و 100درصد در تهران و کلانشهر‌های دیگر  ثبت شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این گفت‌وگوی خود با یکی از خبرگزاری‌ها گفت که شاید دلیل ضعف اجرای این مصوبه ناآگاهی مردم باشد، چون این مصوبه به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده و برای مالک، اجاره تمدید شده تلقی می‌شود، اما مستأجر می‌تواند تصمیم دیگری بگیرد. بر اساس این مصوبه، افزایش اجاره بها در تهران بیش از 25 درصد، در کلانشهر‌ها بیش از 20 درصد و در دیگر شهر‌ها بیش از 15 درصد ممنوع است.
از طرفی در 27 خرداد ماه امسال بخشنامه‌ای با محتوای مصوبه و نرخنامه ستاد ساماندهی اجاره بهای مسکن در کلانشهر کرمانشاه به مدیران مشاوران املاک ابلاغ شد که براساس آن مقرر شده میزان افزایش نرخ اجاره بهای مسکن در سال 99 توسط مشاوران املاک طبق نرخنامه زیر محاسبه و تعیین شود و این محاسبه در هر صورت نباید نسبت به قرارداد سال گذشته بیشتر از 20درصد افزایش داشته باشد.
بر این اساس هر‌گونه عقد اجاره نامه در دفاتر مشاوران املاک سطح شهر خارج از نرخ تعیین شده جرم تلقی شده و در صورت ارتکاب پرونده به مراجع قانونی ارجاع خواهد شد و همچنین نمایندگانی از فرمانداری، دادگستری، تعزیرات حکومتی، اداره کل صمت، اتاق اصناف، اماکن انتظامی، اتحادیه مشاوران املاک و انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان از دفاتر مشاوران املاک سطح شهر به منظور رعایت مصوبه ابلاغی ستاد ساماندهی اجاره بهای مسکن بازدید می‌کنند و با هرگونه تخلف برخورد می‌شود.
به دنبال انتشار این خبر، از مسئولان مربوطه استان صحت این خبر را جویا شدیم.
محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره صحبت اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با افزایش 800 درصدی نرخ اجاره‌بها در استان کرمانشاه گفت: بنده این موضوع را از طریق رئیس اتحادیه بنگاه‌های املاک استان کرمانشاه پیگیری کرده‌ام و طبق اسناد موجود این افزایش 800 درصدی نرخ اجاره‌بها کذب محض است.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در تاریخ 27 خرداد مصوبه ستاد ساماندهی نرخ اجاره‌بها در کرمانشاه و حتی زودتر از سایر استانها اجرایی شده است و تنها افزایش 20 درصدی نرخ اجاره‌بها برای معاملات مسکن در سال جدید قانونی است و قراردادهای مالکان با مستأجران بر اساس این مصوبه نهایی شده است.
رشیدی با اشاره به اینکه عده‌ای از مالکان هم  از این مصوبه تمکین نکردند و تا 50 درصد به نرخ اجاره‌بها اضافه کرده‌اند افزود: بر طبق این مصوبه قیمت اجاره‌بها منطقه‌ای است و اکثر قراردادها با 20 درصد افزایش نرخ اجاره‌بها تمدید شده است ولی برخی نیز با مبالغ بیشتر و 50 تا 80 درصد نرخ اجاره‌بها را افزایش دادند.
وی با بیان اینکه بیشترین رشد اجاره در تهران بوده که افزایش 100 درصدی داشته است عنوان کرد: نرخ خرید و فروش ملک موجب افزایش نرخ اجاره‌بها در کشور شده است.
 نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی یکی از وظایف جدی وزارت راه و شهرسازی را تهیه بانک اطلاعاتی خانه‌های خالی دانست و اظهار کرد: متاسفانه تاکنون بانک اطلاعاتی جامعی برای خانه‌های خالی نه در این دولت و نه در دولت‌های گذشته از سوی دست‌اندرکاران وزارت راه و شهرسازی طراحی نشده است.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت طراحی این بانک اطلاعاتی وزارت راه می‌تواند با مراجعه به این سامانه مالکان خانه‌های خالی را اعلام و براساس آن  مالیات وضع کند گفت: در صورت عدم طراحی بانک جامع اطلاعاتی مالکان خانه‌های خالی مسئولان هیچگاه توانایی شناسایی تعداد دقیق خانه‌ها را ندارند.
رشیدی با بیان اینکه قیمت مسکن افزایش سرسام آوری داشته است افزود: باید قیمت مسکن مدیریت و کنترل شود و راهکار‌هایی برای تولید مسکن مطرح و در اختیار نهاد‌های مربوطه قرار گیرد و امیدواریم طرح‌های مصوب در مجلس در کاهش قیمت نهایی مسکن تاثیرگذار باشد واقع شود.
وی از ضرورت اخذ مالیات از مالکان خانه‌های خالی صحبت کرد و گفت: باید از منازل خانه‌های خالی مالیات گرفته شود امروزه وضعیت بازار مسکن و به‌خصوص اجاره‌بها قابل تحمل نیست و  نمایندگان مجلس و به‌ویژه اعضای کمیسیون عمران برنامه‌‌هایی را در اولویت قرار داده‌‌اند و کمیسیون عمران و شهرسازی موضوع خانه‌های خالی را با وزیر راه و شهرسازی به صورت جدی بررسی کنند.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اکنون خرید مسکن برای مردم به رویا تبدیل شده است و باید حل مشکلات مسکن مردم به طور جدی در مجلس و دولت در دستورکار قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه باید در دولت و مجلس راهکاری برای ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلات ارزان‌قیمت به مردم ارائه شود گفت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم فرصت کافی برای تهیه مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد داشتند، اما این فرصت‌ها از دست رفته و امروز که به ماه‌‌های پایانی دولت دوازدهم نزدیک می‌‌شویم از وام برای مستأجران صحبت می‌شود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به اینکه برخی سیاست‌های درست دولت نهم و دهم در دولت آقای روحانی متاسفانه رها شد گفت: مسکن مهر، پروژه خانه‌دار شدن قشر متوسط و رو به پایین جامعه بود که وزیر پیشین راه و شهرسازی آن را روش مناسبی نمی‌دانست و ادامه نداد؛ در صورتی که طی این هفت سال فرصت‌ها از دست رفت و اگر روند ساخت مسکن مهر ادامه می‌یافت، اکنون مردم خانه‌دار شده بودند.
 150 مشاور املاک متخلف در استان کرمانشاه شناسایی شدند
مسعود  بیگلری، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: از ابتدای اجرای مصوبه ستاد ساماندهی نرخ اجاره‌بها در کرمانشاه بیش از 150 مشاور املاک متخلف در استان شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.
وی با اشار به اینکه یکی از استان‌هایی که به طور جدی مصوبه ستاد ساماندهی نرخ اجاره‌بها را پیگیری کرده کرمانشاه بوده است عنوان کرد: یک کارگروهی متشکل از فرمانداری، اتحادیه مشاوران املاک، تعزیرات تشکیل شد تا نرخ اجاره‌بها را در استان ساماندهی کنند و این ستاد تاکنون بیش از 500 مورد بازرسی از مشاوران املاک داشته است.
بیگلری با بیان اینکه اینکه تاکنون از زمان اجرای مصوبه ستاد ساماندهی نرخ اجاره‌بها 150 واحد مشاور املاک  متخلف در استان شناسایی شده است بیان کرد:  پنج مورد از این مشاورین املاک پلمپ و مابقی جریمه سنگین شدند.
وی با اشاره به صحبت اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر افزایش 800 درصدی نرخ اجاره‌بها در استان کرمانشاه اظهار کرد: تاکنون شکایتی مبنی بر تخلفات و افزایش چند صد درصدی نرخ اجاره‌بها از سوی مردم نداشتیم ‌و افزایش 800 درصدی تاکنون به ما گزارش نشده است.
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت استان کرمانشاه از رسیدگی به بیش از هزار پرونده تخلف در سازمان بازرسی در این شهرستان خبر داد و گفت: متخلفان در تیرماه سال جاری به 19 میلیارد و 300 میلیون تومان محکوم شدند و در بیشتر اخیر بیش از 20 پرونده تخلف میلیاردی داشته‌ایم.
فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه  با بیان اینکه کمیته‌ای برای نظارت بر بازار اجاره بهای واحدهای استیجاری در شهر کرمانشاه به منظور مقابله با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تشکیل شده است گفت: برای حل این مشکل ستاد ساماندهی اجاره مسکن در کرمانشاه راه‌اندازی شده است.
فرماندار کرمانشاه با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم‌ این ستاد، مشاوران املاک تنها مجاز هستند مبلغ قراردادهای اجاره‌بها را حداکثر 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهند گفت: هیچ یک از مشاوران املاک کرمانشاه حق انعقاد قراردادی خارج از این مصوبه را ندارند و با مشاوران املاک متخلف برخورد تعزیزات خواهد شد.
وی بیان کرد:  ضمانت اجرایی مصوبات این ستاد با دادستانی است و دستگاه قضا به صورت قانونی با متخلفان برخورد خواهد کرد و وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرده بسته‌های حمایتی خود را در این رابطه به مردم عرضه خواهد کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد