hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تخت های ICU در کرمان پر شده اند/با کمبود نسبی اکسیژن روبرو هستیم

تخت های ICU در کرمان پر شده اند/با کمبود نسبی اکسیژن روبرو هستیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در حال حاضر تختهای ICU بیمارستان های استان تقریبا پر هستند اما ظرفیت خالی در تخت های عادی بیمارستانی داریم که قطعا در چنین شرایطی، هزینه این پر شدن تخت های بیمارستانی را بیماران غیرکرونایی پرداحت می‌کنند زیرا نمی‌توانند خدمات دولتی دریافت کنند.
دکتر "مرتضی هاشمیان" در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب که حوزه درمان به سه بخش نیروی انسانی، فضا و تجهیزات تقسیم می‌شود گفت: نیروی انسانی که مهمترین بخش حوزه درمان محسوب می شود شامل پرستار، پرسنل و نیروهای متخصص بوده که هم اکنون بیش از ۵ ماه است که تحت فشار روانی و کاری بسیار شدیدی قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه این خستگیها در کنار ابتلای برخی از کادر درمانی به کرونا کار را دو چندان مشکل می کند اظهار کرد: کادر درمانی از یک سو به دلیل آنکه در فضای بیمارستانی با بیماران کرونایی در ارتباط هستند و از سوی دیگر با توجه به اینکه ویروس کرونا در جامعه در حال چرخش بوده و ممکن است خارج از بیمارستان به کرونا مبتلا شوند؛ در معرض شدید ابتلای به این بیماری هستند که خود فشار بر روی این افراد را نمایان می کند ضمن آنکه وقتی کادر درمانی درگیر این بیماری شوند، حداقل ۱۰ روز از چرخه کاری خارج می‌شوند که جایگزین کردن این افراد مقداری سخت می‌شود.
این مقام مسئول در زمینه کمبود نیروی انسانی در بیمارستان های کرمان نیز عنوان کرد: هر چند که کادر درمان واقعا خسته شده‌اند اما انصافا این افراد با کار بیشتر و ایثار بیشتر همچنان مشغول به خدمترسانی به جامعه هستند و در این راستا نیز برای کمک به نیروهای درمانی سعی کرده ایم از سایر بیمارستان‌های شهر و بخشهای دیگر، نیروهایی به کمک کادر درمان بخش های درگیر با بیماران کرونایی بفرستیم ضمن آنکه با مجوزهایی که وزارت بهداشت می‌دهد، نیروهای جدیدی را نیز تاکنون به‌کار گرفته ایم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره فضایی که به بیماران کرونایی اختصاص داده شده، بیان کرد: اکنون تقریبا تمامی بیمارستان‌های استان درگیر بیماران کرونایی هستند و حتی دیروز بیشترین آمار بستری‌ها کرونایی در ۵ یا ۶ ماه گذشته را داشته و رکورد بستری ها محتمل و مشکوک به کرونا را از ابتدای اپیمی تاکنون زدیم.
وی ادامه داد: بیمارستان‌های افضلی‌پور و پیامبر اعظم (ص) به عنوان بیمارستان‌های معین بیماران کرونایی در استان هستند که در حال حاضر تقریبا بقیه فعالیت‌های این دو بیمارستان تحت‌الشعاع کرونایی ها قرار گرفته است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در بیمارستان افضلی‌پور هم اکنون حدود ۱۷۰ تخت بیمارستانی در اختیار بیماران کرونایی بوده این درحالی است که در حالت عادی در بیمارستان افضلی‌پور ۲۲ تا ۲۵ تخت عفونی داشته بنابراین بخش های جراحی، پیوند، داخلی و زنان نیز هم اکنون تحت تاثیر قرار گرفته و این موضوع به بیماران غیرکرونایی آسیب می‌زند زیرا نمی‌توانند خدمت در بیمارستان‌های دولتی را دریافت کنند.
هاشمیان در خصوص تجهیزات بیمارستان‌های استان نیز به ایسنا گفت: هر چه تعداد بیماران افزایش پیدا می‌کند، بالطبع تعداد افراد بدحال نیز افزایش پیدا کرده و متاسفانه مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ نیز بیشتر خواهد شد.
وی افزود: وقتی تعداد بیماران بدحال زیاد می‌شود، به تجهیزات بیشتری نیاز خواهیم داشت زیرا باید امکانات ICU برای بیمار مهیا کنیم، به‌ طور مثال در بیمارستان افضلی‌پور ۱۶ تخت ICU به ۴۰ تخت موجود اضافه شده است ضمن آنکه باید مدنظر داشت که تجهیز یک تحت ICU هزینه زیادی در بر دارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی استان از لحاظ تجهیزات وضعیت خوبی ندارند، گرچه به‌ خوبی این وضعیت تاکنون مدیریت شده است ادامه داد: خوشبختانه تاکنون اتفاقاتی که در استان یزد یا استان‌های شمالی کشور در این شرایط بابت برخی کمبود تجهیزات رخ داد را در استان کرمان نداشتیم و بیمارستان‌های استان باوجود همه فشارها و سختیها، خدمات به مردم ارایه داده اند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که هم اکنون چند درصد تحت‌های بیمارستانی استان توسط بیماران محتمل و یا مشکوک به کرونا اشغال شده است؟ اظهار کرد: در حال حاضر تختهای ICU بیمارستان های استان تقریبا پر هستند اما ظرفیت خالی در تخت های عادی بیمارستانی داریم که قطعا در چنین شرایطی، هزینه این پر شدن تخت های بیمارستانی را بیماران غیرکرونایی پرداحت می‌کنند زیرا نمی‌توانند خدمات دولتی دریافت کنند.
وی در پاسخ به این سوال که چند تخت در سطح استان به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است؟ بیان کرد: بیش از ۷۵۰ تخت به‌ صورت مستقیم به بیماران کرونا اختصاص داده شده است.
هاشمیان ادامه داد: باتوجه به افزایش بیماران کرونایی نمی‌توانیم فقط در دو بیمارستان معین آنها را پذیرش کنیم لذا اعلام کرده ایم که اگر در سایر بیمارستان‌های استان بیمار کرونایی قطعی باشد و به خدمات هاصی نیاز نداشته باشد،در همان بیمارستان ها بستری شوند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کمبود حادی به لحاظ تجهیزات نداریم اظهار کرد:  کمبود نسبی تجهیزات همیشه داشته ایم اما در حال مدیریت کردن آن هستیم. با کمبود اکسیژن به‌ طور نسبی روبرو هستیم چون بیماری کرونا یک بیماری تنفسی است و افراد مبتلا به اکسیژن نیاز دارند لذا میزان مصرف اکسیژن افزایش پیدا می‌کند و شاید در برخی از بیمارستان‌ها تعداد دستگاه های اکسیژن‌سازشان جوابگوی تعداد بیماران نباشد که در حال رفع این مشکل نیز هستیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان خطاب به مردم گفت: تا این لحظه درمان استانداردی در هیچ جای دنیا برای کرونا پیدا نشده است و درمان‌های ارائه شده نیز صرفا حمایتی، علامتی و بعضی‌ها براساس مطالعات بوده لذا تنها راه درمان این بیماری در حال حاضر پیشگیری است تا زنجیره انتقال ویروس در سطح جامعه قطع شود.
وی خاطر نشان کرد: زندگی پساکرونایی با زندگی قبل از کرونا قطعا متفاوت خواهد بود و مردم نیز باید با این نوع زندگی سازگاری پیدا کنند زیرا مشخص نیست که تا چه زمانی با مشکل کرونا روبرو باشیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد