hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > جنجال‌های یک تجمع

جنجال‌های یک تجمع

بررسی وقایع حاشیه‎ساز مشابه چند ‌سال اخیر


حاشیه‌های مربوط به آن‎چه روز پنجشنبه در مدرسه فیضیه قم رخ داد، در سال‌های اخیر کم نبوده است. این اتفاقات که به صورت تجمعات اعتراضی برگزار شده‌اند، بعضا با برخوردهای فیزیکی نیز همراه بوده که فرد یا افرادی که مورد حمله قرار گرفته‌اند یا نماینده مجلس بوده‌اند یا شخصیت‌های برجسته سیاسی و کشوری. تجمعاتی که خارج از عرف و قانون جاری کشور بوده و اتفاقات ناهنجاری در آن رخ داده است؛ از شعارهای تحریک‌آمیز سیاسی و امنیتی گرفته تا ضرب و شتم مقامات. برگزاری این‌گونه تجمعات نیز معمولا بدون اخذ مجوز از وزارت کشور یا دیگر نهادهای امنیتی صورت گرفته است. تجربه برگزاری چنین اتفاقات و تجمعات  نشان داده که شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران چنین تجمعاتی معمولا شعارها و اعتراض‌های خود را علیه دولت مستقر یا موارد مشابه انجام داده‌اند. در این‌گونه اتفاقات، تنها برگزاری تجمع نبوده، بلکه حمله به شخصیت‌های مهم سیاسی و کشوری نیز اتفاق افتاده؛ ازجمله حمله به علی لاریجانی در قم، علی مطهری در شیراز و... در این گزارش نگاهی کوتاه به اتفاق مدرسه فیضیه و دیگر ماجراهای مشابه خواهیم داشت.
اتفاق مدرسه فیضیه
حاشیه‌های مربوط به تجمع روز پنجشنبه طلاب در مدرسه فیضیه قم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و هنوز هم ادامه دارد. سخنرانان این روز «حسن رحیم‌پور ازغدی» و «حسین طیبی‌فر»، فرمانده تیپ ٨٣ امام‌جعفر صادق قم بودند. به گزارش «حوزه نیوز» هر دو سخنران پیکان حملات خود را به سمت دولت نشانه گرفته بودند. در میان شعارهایی که در این تجمع سر داده شد، آن‌چه که بیش از همه جنجال آفرید، پلاکاردی بود که یکی از طلاب بالای سر خود گرفته بود که بر روی آن نوشته شده بود: «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت». از فردای بعد از برگزاری این تجمع واکنش‌های زیادی به این اتفاق صورت گرفت و هنوز هم ادامه دارد. مشاور وزیر کشور، جمعی از اعضای فراکسیون امید مجلس، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای عالی حوزه و برخی از مراجع تقلید نظیر آیت‌الله مکارم شیرازی و نوری همدانی ازجمله افراد یا نهادهایی بوده‌اند که به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند.
لاریجانی در قم
همزمان با ٢٢ بهمن ‌سال ٩١ بود که گروهی سازماندهی‌شده، سخنرانی رئیس مجلس در قم را به آشوب کشیدند. علی لاریجانی که در حرم حضرت معصومه(س) سخنرانی می‌کرد، بعد از گذشت ٤-٣ دقیقه از سخنانش، با شعارها و جنجال عده‌ای مواجه شد که حرم را به آشوب کشیدند و سخنان وی را قطع کردند. مهاجمان، با پرتاب کفش و مهر به سمت جایگاه، سعی در مضروب‌کردن لاریجانی داشتند. لحظاتی بعد مهاجمان خود را به مقابل جایگاه رساندند و با کنارزدن نرده‌ها، به سمت لاریجانی حمله کردند. لاریجانی هم برای اینکه اوضاع حرم بیش از پیش متشنج نشود، سخنان خود را قطع کرد و در میان محافظانش مراسم را ترک کرد.
مطهری در شیراز
 علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، بعدازظهر دوشنبه‌ سال ٩٣ در شیراز مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت. مطهری که در این روز برای انجام یک سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، در فرودگاه شیراز با حمله حدود ٥٠ نفر افراد ناشناس مواجه شد. این افراد با چوب و سنگ به خودروی وی حمله کردند و اجازه عبور به خودرو را نمی‌دادند. مهاجمان همچنین شیشه‌های خودروی این نماینده مجلس را شکستند. مهاجمان ناشناس که برخی از آنها سوار بر موتورسیکلت بودند، همچنین از اسپری گاز فلفل استفاده کردند که همین امر موجب اختلال تنفسی علی مطهری برای دقایقی شد. بدین ترتیب مطهری به فرودگاه شیراز رفت و به تهران بازگشت. علی مطهری در این حمله از ناحیه چشم دچار آسیب جزیی شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد