hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سیستان و بلوچستان| خسارت صددرصدی اراضی زیر کشت سیستان

سیستان و بلوچستان| خسارت صددرصدی اراضی زیر کشت سیستان

خشکسالی معضلی است که اقصی نقاط کشور را تحت تأثیر قرار داده اما در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان عمق فاجعه بسیار گسترده‌تر است. کاهش ۹۰ درصدی نزولات جوی در شمال استان و ۷۵ درصدی در جنوب استان سبب کم‌آبی و در نتیجه وارد شدن خسارت به محصولات کشت‌شده کشاورزان شده است‌‌.

 در سال زراعی گذشته در منطقه سیستان ۴۰ هزار هکتار از اراضی منطقه به زیر کشت رفته است که به‌صورت ۱۰۰ درصد نیز خسارت‌دیده است‌. عامل اصلی مهاجرت ساکنان سیستان کاهش نزولات جوی و خشک شدن چاه‌های موجود در منطقه است. همچنین خشک شدن دریاچه هامون نیز طی چند سال اخیر در روند افزایش مهاجرت نقش به سزایی داشته است.

باید بار اشتغال از بخش کشاورزی کاهش یابد

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با خشکسالی روبه‌روست و باوجوداینکه دنبال این هستیم که کشاورز و دامدار ما فعالیت اقتصادی خوبی داشته باشند اما با توجه به اینکه در استان آب نداریم باید بار اشتغال از بخش کشاورزی کاهش یابد. مجتبی پیری ادامه داد: سال زراعی گذشته در حوزه سیستان ازدست‌رفته است که برای جبران این امر فقط می‌توان اقدامات کوتاه‌مدت انجام داد تا تبعات آن نسبت به قبل کمتر شود. او افزود: در واحدهای روستایی، عشایری و دریاچه هامون در منطقه سیستان در حال حاضر 40 هزار رأس دام سنگین و 800 هزار رأس دام سبک نگهداری می‌شود که با توجه به خشکسالی تأمین آب برای این دام‌ها در بستر دریاچه هامون با مشکل روبه‌رو شده است‌. پیری با بیان اینکه از روزهای اولیه که دریاچه هامون دچار خشکسالی شد، پوشش گیاهی دریاچه نیز با مشکل روبرو شده، اظهار کرد: چون آب موردنیاز برای پوشش گیاهی در بستر دریاچه هامون وجود نداشت، علوفه موردنیاز دام‌های استان باید از سایر استان‌ها تأمین می‌شد که در حال حاضر 4 هزار تن علوفه پایه از سایر استان‌ها به این استان حمل می‌شود.

خشکسالی بلای جان انگور یاقوتی سیستان

مدیر جهاد کشاورزی زابل نیز گفت: کمبود آب و خشکسالی در زابل، انگور یاقوتی زودرس‌ترین نوع انگور در کشور را در معرض نابودی قرار داده است‌. محمد موسوی اظهار کرد: هرساله از ۲۵۰ هکتار باغات انگور یاقوتی بارور در زابل، ۲ هزار تن محصول برداشت می‌شد که امسال با کاهش ۸۰ درصدی برداشت این محصول مواجه هستیم‌.

او بیان کرد: انگور یاقوتی با خشکسالی و طوفان‌های شن منطقه سازگار است اما امسال بحران بی‌آبی به این نوع محصول خسارت وارد کرده است‌. مدیر جهاد کشاورزی زابل در ادامه تصریح کرد: سطح باغات انگور یاقوتی در منطقه سیستان شامل ۵ شهرستان هیرمند، هامون، زهک، نیمروز و زابل ۱۸۰۰ هکتار است که پیش‌ازاین علاوه بر تأمین نیاز استان به سایر نقاط کشور نیز صادر می‌شده است‌.‌

عمق خشکسالی فراتر از زلزله

نماینده مردم شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی ‌گفت: عمق خشکسالی در منطقه سیستان به حدی است که آن را می‌توان فراتر از یک زلزله دانست‌.

‌دکتر حبیب‌الله دهمرده بیان کرد: بیش از 100 هزار هکتار از اراضی زراعی منطقه به دلیل کمبود منابع آبی فاقد کشت‌شده‌اند.

او در ادامه اظهار کرد: استمرار بیش از دو دهه خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان وضعیت معیشتی مرزنشینان را در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داده است.

دهمرده با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر اقدامات قابل‌قبولی را در جهت کمک به مردم سیستان انجام داده است، تصریح کرد: این کمک‌ها در کوتاه‌مدت شاید قابل‌قبول باشد، اما در طولانی‌مدت به دلیل شرایط نامناسب زندگی ناشی از ریزگردها کافی نیست‌.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد