hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کردستان| حال ناخوش ریه‌های طبیعت کردستان

کردستان| حال ناخوش ریه‌های طبیعت کردستان

نام جنگل که به زبان می‌آید همه یاد جنگل‌های سرسبز شمال کشور می‌افتند اما جنگل‌های کردستان بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند این در حالی است که هرروز شاهد آتش‌سوزی بخشی از جنگل‌ها هستیم که این روند ریه‌های طبیعت در این استان را تنگ می‌کند و چهره طبیعت بکر که یکی از جاذبه‌های گردشگری است سیاه می‌کند.

جنگل‌های کردستان در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل‌شده و به لحاظ محافظت از منابع آب‌وخاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، اهمیت زیادی دارد. از 374 هزار هکتار از جنگل کردستان 85 هزار هکتار در بانه است بر اساس شواهد آمار آتش‌سوزی‌ها در سال جاری در بانه رو به افزایش است و آتش‌نشانان هم امکانات و تجهیزات لازم را برای مهار آتش‌سوزی در اختیار ندارد و آتش‌سوزی‌ها با همکاری مردم محلی و بدون در اختیار داشتن وسایل ایمنی مهار می‌شود که خطرات زیادی جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

بسیاری از آتش‌سوزی‌ها عمدی است

مدیرعامل انجمن زیست‌محیطی پاژین بانه دلایل بسیاری از آتش‌سوزی‌های بانه را عمدی عنوان کرد و گفت: تاکنون 36 مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های بانه اتفاق افتاده که دلیل بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها عمدی است و کسانی هستند که عمدی و آگاهانه و ناآگاهانه اقدام به آتش‌سوزی می‌کنند.

حامد اسراری افزود: زمین‌خواران برای توسعه دامنه زمین‌های خود و فروش این زمین به‌عنوان محدود ساخت‌وساز در روزهای بیشتر در روزهای تعطیل فرصت را غنیمت می‌شمارند و مراتع و جنگل‌های را آتش می‌زنند.

او اظهار داشت: افرادی هم که برای تفریح و گردش به دامنه طبیعت می‌روند و نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند، باعث ایجاد آتش‌سوزی‌های بزرگ در جنگل‌ها و مراتع می‌شوند.

اسراری گفت: نیروهای نظامی هم برای ایجاد امنیت در اطراف پاسگاه‌های نظامی اقدام به آتش‌سوزی می‌کنند که با توجه به اینکه مهار آتش‌سوزی‌ها بسیار سخت است آتش بخش زیادی از مراتع و جنگل‌های اطراف را فرامی‌گیرد.

او با اشاره به فعالیت اداره منابع طبیعی برای مهار آتش‌سوزی‌ها افزود: هرساله این سازمان برای کنترل و مهار آتش‌سوزی‌های با پیمانکاران این حوزه قرار داد دارند این اقدام منابع طبیعی برای مهار آتش‌سوزی‌ها کافی نیست.

او تأکید کرد: برای مهار آتش‌سوزی‌ها جنگل‌های زاگرس باید امکانات و همچنین نیروی بیشتری در اختیار داشته باشند که یکی از دلایل نبود امکانات و نیرو کمبود منابع مالی است که توجیه مناسبی نیست.

مدیرعامل انجمن محیط‌زیستی پاژین گفت: شهرداری بانه برای مهار آتش‌سوزی‌ها خودروی اطفای حریق تهیه‌کرده است. بخش خدمات شهری شهردار در هنگام آتش‌سوزی‌ها با نیروهای اطفای حریق همکاری کردند که این اقدام شهرداری جای تقدیر است. او با انتقاد از سازمان‌ها به دلیل عدم همکاری و بی‌توجهی به وظایف خود در قبال این آتش‌سوزی‌ها افزود: سازمان جهاد کشاورزی، مسکن شهرسازی و اداره محیط‌زیست و نیروهای نظامی و ارتش برابر قانون وظیفه دارند در کنترل و مهار آتش‌سوزی‌ها همکاری کنند که تاکنون به وظیفه خود دراین‌باره عمل نکردند.

عوامل بسیاری از آتش‌سوزی‌ها نامشخص است

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بانه هم در این زمینه گفت: آتش‌سوزی کوه جنیره داخل حریم شهر اتفاق افتاد که باید اداره راه و شهرسازی در مهار آتش‌سوزی این قسمت همکاری می‌کرد که این همکاری صورت نگرفت. عثمان صالح زاده با بیان اینکه بسیاری از آتش‌سوزی‌های به دلایل انسانی بی‌احتیاطی اتفاق می‌افتد افزود: عوامل بسیاری از آتش‌سوزی‌ها نامشخص است و برای شناسایی عوامل آتش‌سوزی مستندات قانونی داشته باشیم.

او با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی در کاهش و افزایش آتش‌سوزی‌ها تأثیرگذار است گفت: مناطق گردشگر پذیر بیشتر در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند و در این مسیرها آتش‌سوزی از دامنه‌ها شروع می‌شود هرچه هوا گرم‌تر شود احتمال آتش‌سوزی بیشتر، خطر بیشتر و گستره بیشتری در برمی‌گیرند.

او ادامه داد: اکسیژن هوا، گیاهان خشک، جرقه‌های آتش و نوع و سرعت باد در وقوع آتش‌سوزی‌ها مؤثر است و هرچه شیب زمین‌ها بیشتر باشد سرعت آتش کمتر می‌شود و پوشش گیاهی و نوع درختان هم در سرعت آتش‌سوزی‌ها مؤثر است. صالح زاده یادآور شد: در ناطق مشجر آتش‌سوزی سطحی است و علوفه کف جنگل‌های آتش می‌گیرد و در بعضی از موارد آتش تاج درختان آتش می‌گیرد و در مواردی هم آتش‌سوزی به تنه‌ای تبدیل می‌شود.

او گفت: بسیاری از آتش‌سوزی‌ها سطحی هستند که نهال‌ها و گیاهان از بین می‌روند که باعث می‌شود که جنگل‌ها در سال‌های بعد نتواند خود را بازسازی کند و از بین می‌رود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد