hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > پشت درهای سفارت

پشت درهای سفارت

سال‌های گذشته افرادی که در امتحان ایتالیایی‌ قبول می‌شدند و تضمین‌های مالی‌ هم داشتند، می‌توانستند به راحتی برای تحصیل بروند

روزها و روزها رفت‌وآمدشان به سفارت برای گرفتن پاسخ نتیجه‌ای نداد و برای همین هم روز گذشته تعدادی از دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های ایتالیا در اعتراض به مشکلات روادید و برخورد بد کارکنان سفارت ایتالیا در ایران در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند. پلاکاردهایی با زبان انگلیسی به دست گرفتند و به تعداد بسیار کم کارمندان سفارت ایتالیا و وقت‌دهی نامناسب این سفارتخانه به متقاضیان معترض شدند و همچنین خواستار اصلاح وضع موجود برای بازگشت دانشجویان فعلی به دانشگاه و ثبت‌ نام به موقع دانشجویان جدید ایرانی شدند.
حضور دانشجویان مقابل سفارت ایتالیا اما چیز جدیدی است و پیش از این سابقه‌ای به این شکل نداشته است. وحید‌ سال ٢٠١١ به ایتالیا رفت و حالا به «شهروند» می‌گوید که در آن سال‌ها اگر فردی امتحان ایتالیایی‌اش را قبول می‌شد و تضمین‌های مالی‌اش هم فراهم بود، می‌توانست به راحتی برود و دانشجویان مشکلی برای رفت‌وآمد نداشتند‌. «مشکل دادن ویزا آن موقع برای ویزای توریستی مطرح بود. مادرم برای گرفتن ویزای توریستی مدت‌ها در صف بود و درنهایت مجبور شد هزینه‌ای را پرداخت کند و وقت سفارت بخرد.» او هم ازجمله دانشجویانی بود که در سال‌های کاهش ارزش ارز به خارج از کشور مهاجرت کرد. «کاهش ارزش ریال ‌سال ٩٠ -٨٩ بود من همان‌ سال از ایران رفتم. در آن مقطع هم سیاست‌هایی که الان درباره نرخ ارز هست، وجود داشت. ١٥٠٠ یورو ارز دانشجویی در نظر گرفتند که در مقابل هزینه‌های زندگی یک فرد در اروپا رقمی نیست. این در حالی است که بسیاری از کشورها مثل برزیل و چین برای رفتن دانشجویان به خارج از کشور سوبسید می‌دهند تا بتوانند نیروی کار دقیق و بهتری داشته باشند؛ چرا که تمدن در جابه‌جایی است اما در ایران این سوبسید به مواردی چون بنزین تعلق می‌گیرد.» وحید می‌گوید که در آن سال‌ها میزان افرادی که می‌خواستند، مهاجرت کنند مانند حالا نبود و همین را هم می‌توان دلیلی برای تجمع دانشجویان مقابل سفارت ایتالیا دانست. او می‌گوید که دانشجویان در خارج از کشور مشکلات بسیار زیادی را تحمل می‌کنند و برخلاف تصور بسیاری که آنها را افرادی پولدار می‌دانند، مشکلات مالی و زندگی گسترده‌ای وجود دارد. «مانند بسیاری از دانشجویان در ایتالیا حساب بانکی داشتم. روزی به خرید رفتم و بعد از خرید گفتند کارت بانکی‌ام کار نمی‌کند. به بانک رفتم و آنجا گفتند که شما ایرانی هستید و کارتتان اعتبار ندارد. کارتم را قیچی کردند. همه جوره زیر فشار بودیم. به ١٠ بانک می‌رفتیم که شاید بتوانیم حساب باز کنیم.»
مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور در ماه‌های اخیر و بعد از خروج آمریکا از برجام، آنچنان روند صعودی به خود دید که بسیاری از سفارتخانه‌ها درهایشان را مقابل ایرانیان بستند و بعضی از آنها وقت‌دادن برای گرفتن ویزا را به ماه‌هایی در سال‌های بعد موکول کردند. هر چند در طول سال‌های گذشته این اتفاق در ایران بارها و بارها افتاده است و هر دوره واکنش بازار ارز و سفارتخانه‌ها به آن گونه‌ای خاص بوده است. این اتفاق البته همیشه هم منفی نبوده؛ برای مثال می‌توان از ‌سال ٢٠١٦ یاد کرد. زمانی که «ماریان شوگراف»، وزیر مختار جمهوری فدرال آلمان گفت: پس از به نتیجه رسیدن برجام (JCPoA) تعداد درخواست‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. مطبوعات آلمان مکرراً از رشد علاقه‌مندی مسافران آلمانی به سفر به ایران خبر می‌دهند و ما در‌ سال ۲۰۱۵ حدود ۵۲۰۰۰ درخواست ویزا را بررسی کرده و حدود ۴۷۰۰۰ ویزا صادر کرده‌ایم.
با این حال دانشجویان مقابل سفارت ایتالیا نگران‌اند و این نگرانی آن‌ قدر گسترده بوده که آنها را پلاکارد به دست مقابل درهای بسته سفارت بکشاند. آنها در پلاکاردهایشان نوشته‌اند که «ما را نادیده نگیرید. ما فقط دانشجوییم.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد