hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > خودروی لاکچری مدیران با وام قرض الحسنه

خودروی لاکچری مدیران با وام قرض الحسنه

«مدیران بانک ملی با وام قرض‌الحسنه خودروی لاکچری خریده‌اند» این خلاصه  خبری است که دیروز حاشیه‌ساز شد. یکی از مدیران ارشد بانک ملی که به نام دخترش سانتافه خریده، گفته است؛ این خودرو را با وامی گرفته که سودش تنها ٤‌درصد بوده است.

«مدیران بانک ملی با وام قرض‌الحسنه خودروی لاکچری خریده‌اند» این خلاصه  خبری است که دیروز حاشیه‌ساز شد. یکی از مدیران ارشد بانک ملی که به نام دخترش سانتافه خریده، گفته است؛ این خودرو را با وامی گرفته که سودش تنها ٤‌درصد بوده است.
گرچه روابط عمومی بانک ملی زیربار ماجرا نمی‌رود و تنها به گفتن این جمله بسنده می‌کند که درحال تنظیم جوابیه برای گزارش است اما توضیحات پراکنده‌شان حاکی از آن است که مدیران ارشد بانک ملی از تسهیلات یک شرکت لیزینگ خودرو استفاده کرده‌اند. نکته ماجرا همین‌جاست که این شرکت لیزینگ خودرو که حاضر است با وام بسیار ارزان خودروهای لاکچری بفروشد، کجاست؟ مدیران بانک ملی حاضر به افشای نام شرکت لیزینگ خودرو به «شهروند» نیستند اما احتمالا منظور آنها شرکت لیزینگ گسترش سرمایه‌گذاری ملی است که متعلق به خود بانک ملی است و پیش از این با نام شرکت لیزینگ سرمایه‌گذاری بانک ملی فعالیت می‌کرد.
جالب است بدانید که این شرکت لیزینگی در فهرست غیرمجازهای بانک مرکزی قرار دارد و مرجع پولی و بانکی کشور به مردم هشدار داده است که از آن خودرو نخرند! اما شاید این پرسش برایتان مطرح شده باشد که چرا این تسهیلات ارزان مستقیم از بانک ملی پرداخت نشده و از کانال شرکت لیزینگ خودرو به دست مدیران ارشد بانک ملی رسیده است؟ علت این ماجرا به یک قانون نسبتا جدید بانک مرکزی برمی‌گردد که براساس آن بانک‌ها دیگر حق ندارند از منابع قرض‌الحسنه به کارمندانشان وام بدهند. این قانون درست در زمانی تصویب شد که اعتراض مردم به صف‌های طولانی وام ازدواج بالا گرفته بود و بانک‌ها تقریبا هیچ وام ارزانی در اختیار مردم نمی‌گذاشتند. این درحالی است که آنها بخش زیادی از سرمایه مردم را به‌عنوان سپرده قرض‌الحسنه دریافت می‌کردند.
حالا گویا این وام‌های بسیار ارزان که سود یک رقمی دارند، هنوز برای بانکی‌ها وسوسه‌برانگیز است و آنها تلاش می‌کنند که با روش‌های مختلف وام‌های قرض‌الحسنه را به دست مدیران وکارکنانشان برسانند.
رویداد ٢٤ دیروز نوشته بود؛ بانک ملی ایران در اقدامی عجیب تعدادی خودروی لوکس خارجی به برخی مدیران خود داده که براساس اطلاعات به دست آمده نیمی از مبلغ آن را بانک ملی با عنوان وام‌های قرض‌الحسنه با بهره کم پرداخت کرده است. براساس این گزارش، بانک ملی در قراردادی با یک شرکت تولیدکننده و واردکننده خودروهای لوکس خارجی، به برخی مدیران خود خودروهای سانتافه و میتسوبیشی با بهره بسیار کم ۴ تا ۱۰‌درصد می‌دهد.
یکی از مدیران ارشد بانک ملی که درخواست کرده یکی از همین خودروها نه به نام خودش بلکه به نام «دخترش» ثبت شود، ضمن تأیید خبر به رویداد۲۴ گفته است: یک خودروی سانتافه قسطی با بهره ۴‌درصد گرفته‌ام و مشکلی هم وجود نداشته است، چون به جز من، به دیگر مدیران بانک ملی هم از همین خودروها اختصاص داده‌اند و عده‌ای سانتافه و عده‌ای هم میتسوبیشی دریافت کرده‌اند!
بر پایه اطلاعات خبرنگار رویداد۲۴، برخی از مدیران که وام کم‌بهره خودروی لوکس دریافت کرده‌اند، از سوی معاونت اعتبارات بانک ملی معرفی شده‌اند. وام کم‌بهره خرید خودروی خارجی درست در زمانی به برخی مدیران بانک ملی اعطا شده است که پرداخت کمترین وام ها با مشکلات بسیاری مواجه است.
یکی دیگر از مدیران بانک ملی که جزو دریافت‌کنندگان خودروهای لوکس بوده، هم به رویداد۲۴ گفته است؛ چون خودروها به مدیران داده می‌شد، بانک ملی پرداخت‌ها را تضمین کرده بود، به همین دلیل در قرارداد با شرکت خودرویی مشکلی وجود نداشت و بابت آنها تخفیف هم داده شده است.
بحران بانکی یکی از چالش‌های حال حاضر اقتصاد ایران است و بدهی‌های کمرشکنی از سوی بدهکاران بزرگ و دانه درشت‌ها به شبکه بانکی تحمیل شده است. گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که حدود ٨٠‌درصد وام‌های بانکی را دانه‌درشت‌ها گرفته‌اند و این بدهی‌های سنگین باعث شده است که نسبت تسهیلات به بدهی‌های معوق و مشکوک‌الوصول به ١٥‌درصد رسیده است. این درحالی است که براساس استانداردهای جهانی این نسبت باید زیر ٥‌درصد باشد و در واقع این اطلاعات نشان می‌دهد که دانه‌درشت‌ها چه وضع وخیمی به بانک‌ها تحمیل کرده‌اند.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد