hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > زنان از وجود بعضي قوانين اصلا خبر ندارند

زنان از وجود بعضي قوانين اصلا خبر ندارند

 

آخر تير ماه بود كه انتخابات هيات رييسه فراكسيون زنان مجلس برگزار شد و فريده اولاد قباد با ١٥ راي از ١٦ نماينده حاضر در فراكسيون به عنوان رييس فراكسيون زنان انتخاب شد. اين نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي قاطع حرف مي‌زند، برنامه‌هاي زيادي دارد و اميدوار است با فعاليت در فراكسيون زنان بتواند بر بسياري از مشكلات چيره شود. 

او كه عضو كميسيون آموزش مجلس هم هست، بر مسائل آموزشي و تربيتي مربوط به حوزه زنان تاكيد زيادي دارد و در تمام حرف‌هايش تقريبا مي‌توان فهميد كه باورش اين است كه اگر آموزش را از مدارس و كودكي آغاز كنيم، مي‌توانيم همه‌چيز را درست كنيم. عضو فراكسيون اميد مجلس مي‌گويد فراكسيون زنان بايد پيگير تمام مطالبات زنان باشد و اين مطالبات هم بايد در سطح ملي پيگيري شود. برنامه ما اين است كه در هر حوزه، نماينده وزارتخانه را به مجلس دعوت كنيم و مشكلات مربوط به آن حوزه بررسي شده و برايش راهكار ارايه شود. بعد از مدتي هم دوباره به بررسي ميزان پيشرفت و كاهش مشكلات مي‌پردازيم تا ببينيم چقدر به راهكارها عمل شده و چقدر موثر بوده است.

 

شما در شرايط خاصي از نظر اجتماعي-سياسي و اقتصادي عهده‌دار رياست فراكسيون زنان شده‌ايد. مسائل مختلفي هست كه زنان درگير آن هستند و مطالباتي دارند. براي همين برنامه‌هاي شما در فراكسيون زنان از اين منظر اهميت مضاعفي مي‌يابد. يكي از جدي‌ترين مسائلي كه زنان ما با آن مواجه هستند، بحث تحصيل است. با وجود اينكه زنان صندلي‌هاي زيادي در دانشگاه را به خود اختصاص داده‌اند اما هنوز هم در كل كشور، دختران زيادي از تحصيل محروم هستند. برنامه زنان براي اين موضوع چيست؟ 

ارتقاي سطح آگاهي‌هاي عمومي نسبت به ضرورت تحصيل دختران و زنان و ايجاد شرايط تحصيل براي دختران بازمانده از تحصيل از جمله اولويت‌هايي است كه بايد به آن رسيدگي شود چرا كه بسياري از دختران ما در حال حاضر از تحصيل بازمانده‌اند. به همين منظور فراكسيون زنان جلسه‌اي با مديركل امور زنان و مسوولان آموزش و پرورش برگزار خواهد كرد و در اين جلسه شرايط دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل به ويژه دختران را بررسي مي‌كند تا شرايط تحصيل براي آنان فراهم شود. از طرف ديگر، يكي از موضوعاتي كه بايد به آن پرداخته شود، مساله آسيب‌هاي اجتماعي مدارس است. طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعي دانش‌آموزان) كه با رويكرد پيشگيري از بروز آسيب در مدارس اجرا مي‌شود، بايد بطور جدي‌تري پيگيري شود. وزير آموزش و پرورش با بررسي نتايج اين طرح بايد گزارش دهد كه چند درصد اين كار را انجام داده و انجام اين طرح چقدر تاثير داشته و تا چه حد موجب كاهش آسيب‌هاي اجتماعي موجود در مدارس شده است.

موضوع ديگري كه بطور جدي پيگير آن هستيم مساله ورزش است. جامعه ما نياز به نشاط و شادي دارد، يكي از راهكارهاي پيشگيري از رفتارهاي پرخطر كشاندن مردم به سمت ورزش است. ورزش مي‌تواند شادي اجتماعي را به دنبال داشته باشد. ما در تلاش هستيم كه ورزش را، خصوصا ورزش همگاني براي بانوان را گسترش دهيم و براي همه استان‌ها شرايطي را فراهم كنيم كه هيچ زني در هيچ كجاي كشور نباشد كه مكاني براي ورزش نداشته باشد. همچنين از طريق كميته ورزش پيگير اجراي تفاهمنامه‌اي كه در سال ٩٣ بين وزارتخانه‌هاي ورزش و جوانان و آموزش و پرورش امضا شد، خواهيم بود.

همچنين در كميته ورزش فراكسيون زنان بر تربيت نيروي انساني مجرب براي حضور در مدارس تاكيد مي‌شود چرا كه ورزش بايد از مقطع ابتدايي در بين دانش‌آموزان نهادينه شود.

خب. به فرض كه توانستيد كاري كنيد كه هيچ دختري در هيچ كجاي كشور از تحصيل محروم نماند. آيا اين كافي است؟ اين زنان نياز به اشتغال ندارند؟ 

لزوم ارتقاي توانمندي‌هاي زنان و دختران تحصيلكرده و صاحب مهارت براي حضور در عرصه‌هاي اقتصادي جامعه يكي از كارهايي است كه حتما براي آن برنامه‌ريزي و اقدام خواهيم كرد و در جلساتي كه فراكسيون زنان با وزرا و معاونت زنان رياست‌جمهوري‌خواهند داشت راهكارهاي لازم براي اين توانمندي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

افزايش فرصت‌هاي شغلي زنان در بازار كار يكي از اين الزامات است.

براي عملي شدن اين هدف جلسات بسياري در دستور كار فراكسيون زنان قرار دارد. توانمندسازي زنان روستايي و عشاير براي دستيابي به مهارت‌هاي شغلي يكي از راهبردها در اين زمينه است. علاوه بر توانمندسازي نكته مهم ديگري كه درباره زنان روستايي لازم است در نظر گرفته شود، ايجاد بازار براي آنهاست. توانمندسازي درحالي كه بازار كاري وجود نداشته باشد، فايده‌اي ندارد. اميدوارم بتوانيم با استفاده از صندوق وزارت كشاورزي، براي توانمندسازي و ايجاد بازار كار اين افراد اقدام كنيم. اگر بتوانيم از توانمندي اين زنان استفاده كنيم، مي‌توانيم به توسعه اقتصادي كمك كنيم. توسعه و گسترش زمينه‌هاي كارآفريني و اشتغال براي زنان و دختران با اولويت زنان بدسرپرست خانواده‌ها و دختران فارغ‌التحصيل دانشگاهي نياز جامعه است و براي اجراي آن مقرر شد جلسه‌اي با مسوولان وزارت كار و ساير نهادهاي ذي‌ربط برگزار شود؛ توسعه كارآفريني در بين زنان و دختران از برنامه‌هاي فراكسيون زنان است.

تقويت كاركرد خانواده و جايگاه زنان در جامعه يكي از چالش‌هاي اساسي است. بيمه زنان يكي از مشكلات جامعه است هر چند سال گذشته ٢٣٠ ميليارد تومان براي آن اعتبار در نظر گرفته شد اما عدم امكان زنان براي بهره‌مندي از بيمه‌هاي خويش‌فرما و ضعف حمايت از زنان خانه‌دار در قوانين تامين اجتماعي يكي از چالش‌هاست.

با اين توضيحاتي كه داديد، اولويت‌ها و برنامه‌هاي‌تان در فراكسيون زنان چيست؟ 

تقويت كاركرد خانواده و جايگاه زن يكي از اولويت‌هاي فراكسيون زنان است. شناسايي و بررسي آسيب‌هاي اجتماعي زنان و خانواده، ارايه شيوه‌هاي علمي و كاربردي ارتقاي سلامت زنان در ابعاد مختلف، ارتقاي آگاهي‌هاي عمومي افراد جامعه به ويژه در حوزه زنان را مي‌توان جزو اين مجموعه دانست. يكي از مشكلاتي كه مردم ما بطور جدي با آن مواجه هستند، عدم آگاهي است. به عنوان مثال در حال حاضر منشور حقوق شهروندي وجود دارد اما اگراز زنان بپرسيد، چند نفر از آنها درباره حقوق شهروندي‌شان آگاهي دارند، احتمالا خيلي‌ها در اين مورد چيزي نمي‌دانند. حتي مردم ما به ويژه زنان از خيلي از موارد قانوني اطلاعي ندارند. ما با دو مشكل ويژه مواجه هستيم؛ يكي اينكه در برخي زمينه‌ها قانوني وجود ندارد و ديگر اينكه حتي اگر قانوني هست، مردم از آنها اطلاع ندارند. البته در برخي موارد هم قانون به درستي اجرا نمي‌شود.

براي اين اجرا نشدن قوانين چه برنامه‌اي داريد؟ 

زنان كشور نيمي از جمعيت جامعه را تشكيل مي‌دهند. زنان مي‌توانند نقش موثري در فرآيند توسعه داشته باشند، همان‌گونه كه در پيروزي انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش موثر و بسزايي داشتند. تاكيد ما بر لزوم شايسته‌سالاري در مديريت و اداره جامعه با برگزاري جلسات با وزارتخانه‌ها و رايزني‌ها و پيگيري و نظارت بر استفاده از زنان در پست‌هاي مديريتي است زيرا براساس مصوبه شوراي اداري رياست‌جمهوري بايد از زنان مدير و مسوول در رده‌هاي كلان و مديريتي استفاده شود و ما اميدواريم تمام وزارتخانه‌ها اين موضوع را در برنامه كاري خود قرار دهند. من به عنوان رييس فراكسيون زنان تحقق اصل ٢٠ و ٢١ قانون اساسي ناظر بر برابري زنان و مردان در استفاده از امكانات و همچنين تامين حقوق زنان به عنوان وظيفه دولت را يكي از اصلي‌ترين اهداف فراكسيون مي‌دانم.

فراكسيون زنان بايد پيگير تمام مطالبات زنان باشد و اين مطالبات هم بايد در سطح ملي پيگيري شود. برنامه ما اين است كه در هر حوزه، نماينده وزارتخانه را به مجلس دعوت كنيم و مشكلات مربوط به آن حوزه بررسي شده و برايش راهكار ارايه شود. بعد از مدتي هم دوباره به بررسي ميزان پيشرفت و كاهش مشكلات مي‌پردازيم تا ببينيم چقدر به راهكارها عمل شده و چقدر موثر بوده است. ما حتي برنامه داريم براي رسيدگي ملي به وضعيت زنان در آينده سفرهاي استاني برگزار كنيم و مطالبات زنان مناطق مختلف را بررسي كنيم.

ان‌شاء‌الله خدا به ما در فراكسيون زنان نيرويي بدهد كه بتوانيم نظارت لازم را داشته باشيم و اگر در جايي خلأ قانوني وجود دارد، قانون لازم است در قالب لايحه توسط مسوولان امر به مجلس بيايد يا نمايندگان مجلس به شكل طرح آن را به مجلس ارايه كنند و اگر جايي قانون اجرا نمي‌شود ما بر اجراي آن نظارت كنيم.

اين نظارت در چه قالبي انجام مي‌شود؟ 

يكي ديگر از برنامه‌هاي ما در فراكسيون زنان ايجاد كميته‌هاي تخصصي است. هر كدام از نمايندگان باتوجه به علاقه‌مندي و كميسيون مربوطه و انگيزه‌ها در كميته‌هاي تخصصي فعاليت خواهند داشت و طرح‌هاي مورد نظر خود را در قالب كميته‌ها بررسي مي‌كنند. البته ما از همه اساتيد، نخبگان و دلسوزاني كه بخواهند در هر كدام از اين كميته‌ها به ما كمك كنند، استقبال مي‌كنيم و با آنها در تعامل خواهيم بود. بايد تعاملات لازم براي پژوهش در حوزه مسائل زنان انجام شود و از اساتيد و نخبگان دانشگاه، مركز پژوهش‌هاي مجلس و امور بانوان وزارتخانه‌ها مشورت و كارشناسي‌هاي لازم را دريافت مي‌كنيم تا با همفكري و همراهي با توجه به اولويت‌ها، مسائل و چالش‌ها را حل كنيم.

شما پيش‌تر موضوع بهره‌مندي از بيمه خويش‌فرما را مطرح كرديد. همه ما مي‌دانيم كه الان مشكل سالمندي در زنان و مراقبت‌هاي پزشكي در حال برجسته‌تر شدن است. اين يك نمونه از مشكلات سلامت و زنان است. مثال‌هاي ديگري را هم مي‌توان طرح كرد. با اين وصف در حوزه بهداشت و درمان چه برنامه‌اي داريد؟ 

قرار است از وزير بهداشت و درمان براي حضور در فراكسيون دعوت به عمل‌آيد تا تمركز بر پيشگيري از بيماري و كنترل و مديريت عوامل خطر سلامت زنان با تاكيد بر عوامل شايع و فراگير بررسي شود و با تامين خدمات با كيفيت جامع، فراگير سلامت زنان و خانواده بسته به نوع اولويت‌ها، نيازها و ويژگي‌هاي شغلي و منطقه‌اي محقق شود؛ بازديدهاي انجام شده نشان مي‌دهد بسياري از مناطق به غربالگري نياز دارند.

سلامت رواني در بسياري موارد از سلامت جسمي مهم‌تر است.

سلامت رواني و جسمي و اجتماعي والدين در تربيت فرزندان موثر است. فراكسيون زنان با تلاش بسيار به دنبال ارسال لايحه عدم خشونت عليه زنان از قوه قضاييه به مجلس است تا اين لايحه هر چه سريع‌تر در صحن بررسي شود.

علاوه بر پيگيري لايحه عدم خشونت عليه زنان يكي ديگر از اهداف زنان فراكسيون به ثمر رسيدن طرح‌هاي پيشنهادي در حوزه زنان و خانواده است. همچنين پيگيري قوانيني كه در حوزه زنان مسكوت مانده يكي ديگر از اهداف فراكسيون زنان است تا با احصاي اين قوانين وضعيت زنان در جامعه بهبود يابد.

ما براي وضعيت كودكان هم برنامه داريم. چرا بايد از كودكان بهره‌كشي اقتصادي شود و كودكان كار در سطح شهر حضور داشته باشند؟ مسوولان بايد پيگير وضعيت كودكان باشند. ما در اين حوزه برنامه داريم كه آمار را جمع‌آوري كنيم. ما دراين حوزه نياز به دو نوع آمار داريم؛ آمار ملي، آمار استاني. بايد وزارتخانه‌ها و مسوولان استان‌ها درباره مسائل كودكان به ما گزارش دهند و آمار مسائل مربوط به آنها به ما ارايه شود.

متاسفانه با وجود نقش پررنگ زنان در جامعه و پيشرفت چشمگير زنان در عرصه‌هاي مختلف هنوز هم در مجامع بين‌المللي تصوير زنان ايراني كمرنگ است. 

در كميته سياسي و روابط بين‌الملل معرفي چهره زن ايراني به جهان مورد بررسي قرار مي‌گيرد. توسعه تعاملات بين‌المللي و ايجاد زمينه‌ها براي ورود موثر زنان به مجامع بين‌المللي در راستاي معرفي جايگاه و چهره واقعي زن ايراني يكي ديگر از تلاش‌هاي فراكسيون زنان است؛ براي آنكه چهره زن ايراني و مسلمان به جهانيان معرفي شود بايد تعاملات در جهت حضور در مجامع بين‌المللي انجام گيرد. ما بايد بانك اطلاعاتي از زنان داشته باشيم و از زنان موفق در عرصه‌هاي مختلف استفاده كنيم و زنان را به پست‌هاي مديريتي دعوت كنيم.

 

زنان كشور نيمي از جمعيت جامعه را تشكيل مي‌دهند. زنان مي‌توانند نقش موثري در فرآيند توسعه داشته باشند، همان‌گونه كه در پيروزي انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش موثر و بسزايي داشتند. تاكيد ما بر لزوم شايسته‌سالاري در مديريت و اداره جامعه با برگزاري جلسات با وزارتخانه‌ها و رايزني‌ها و پيگيري و نظارت بر استفاده از زنان در پست‌هاي مديريتي است زيرا براساس مصوبه شوراي اداري رياست‌جمهوري بايد از زنان مدير و مسوول در رده‌هاي كلان و مديريتي استفاده شود و ما اميدواريم تمام وزارتخانه‌ها اين موضوع را در برنامه كاري خود قرار دهند. من به عنوان رييس فراكسيون زنان تحقق اصل ٢٠ و ٢١ قانون اساسي ناظر بر برابري زنان و مردان در استفاده از امكانات و همچنين تامين حقوق زنان به عنوان وظيفه دولت را يكي از اصلي‌ترين اهداف فراكسيون مي‌دانم

       
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد