hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > راه‌های پیشگیری از بروز تب کریمه کنگو

راه‌های پیشگیری از بروز تب کریمه کنگو

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: یکی از راه‌های مقابله با بروز تب کریمه کنگو سم پاشی دام‌ها، آغل‌ها و مناطق نگهداری دام است.
بهزاد امیری با اشاره به راه‌های پیشگیری از بروز تب کریمه کنگو اظهار کرد: افراد باید در مناطقی که میزان بروز بیماری بیشتر است، حتی‌الامکان از گزش خود توسط کنه‌ها جلوگیری کنند؛ همچنین در مناطقی که میزان کنه‌ها بیشتر است نیز باید نسبت به سم پاشی دام‌ها، آغل‌ها و مناطق نگهداری دام اقدام شود.
رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات ادامه داد: افراد باید دقت کنند که نباید کنه‌ها را با دست له کنند و در مناطقی که کنه‌ها فراوانی بیشتری دارند، لباس بلند بپوشند یا اینکه از قلم و یا اسپری دورکننده حشرات استفاده شود؛ افراد به لاشه‌ی دامی که به علت بیماری مشکوکی از بین رفته است، نزدیک نشوند.
امیری افزود: مشتریان باید از خرید گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، خصوصا کنار جاده‌ها و معابر خودداری کنند و این امر جز با آگاهی‌رسانی نسبت به عوارض مصرف گوشت آلوده میسر نخواهدشد؛ بهتر است دام از میادین مجاز عرضه دام خریداری شود، زیرا این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور است.
رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات بیان کرد: ذبح دام باید در کشتارگاه‌ها انجام شود، زیرا در تمامی کشتارگاه‌های مجاز دام، دامپزشکان حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح، معاینه می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی از بیماری‌های دام علائم ظاهری مشخصی ندارد و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن هستند، گفت: به هیچ عنوان نیاید دام در منازل و معابر عمومی ذبح شود چراکه خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منقله از دام به انسان شود.
امیری ادامه داد: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند؛ همچنین خونابه‌ها نیز باید به روش بهداشتی دفع شود.
متخصص بیماری‌های عفونی افزود: گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال قرار داده شود تا پدیده جمود نعشی منجر به گلیکولیز شود؛ گلیکولیز نیز منجر به افزایش میزان اسیدیته و کاهش PH گوشت می‌شود.
وی تصریح کرد: فرایند مذکور باعث می‌شود اگر ویروسی در گوشت وجود داشته باشد از بین برود و کارشناسان توصیه می‌کنند که جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف شود.
امیری گفت: سال گذشته دو مورد ابتلا به تب کریمه کنگو به واسطه مصرف جگر خام بوده است بنابراین مردم از مصرف جگر خام خودداری کنند؛ البته باید توجه شود که مصرف جگر خام علاوه بر افزایش ریسک ابتلا به تب کریمه کنگو، می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دیگری نیز بشود.
وی افزود: فعالیت کنه‌ها نیز با شروع گرمای هوا آغاز می‌شود، بنابراین بیشترین موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را در انتهای فصل بهار و تابستان شاهد هستیم.
امیری گفت: در سال گذشته دو مورد ابتلا به تب کریمه کنگو به واسطه مصرف جگر خام بوده است. بنابراین، مردم از مصرف جگر خام خودداری کنند. البته باید مردم توجه کنند که مصرف جگر خام علاوه‌ بر افزایش ریسک احتمال ابتلا به تب‌ کریمه‌ کنگو، می ‌تواند باعث بروز بیماری‌های دیگری نیز شود.
وی یاد آوری کرد: حیوانات فعالیت کنه‌ها نیز با شروع گرمای هوا آغاز می‌شود، بنابر این بیشترین موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را در انتهای فصل بهار و تابستان مشاهده می‌کنیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد