hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم| فرصت درآمدزایی با 25 میلیون گردشگر

قم| فرصت درآمدزایی با 25 میلیون گردشگر

بیش از 40 درصد اشتغال استان قم در بخش صنعت جریان دارد که کم‌آبی به‌شدت آن را تحت تأثیر قرار داده درحالی‌که با توجه به پتانسیل این استان، گردشگری می‌تواند جایگزین صنعت شود.

استان قم با قدمتی ده‌هزارساله دارای یک شهرستان قم، پنج بخش مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان، جعفرآباد و 10 دهستان و 363 آبادی دارای سکنه است، تاکنون بیش از 360 اثر تاریخی در این استان به ثبت رسیده است. همچنین این استان علاوه بر حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، دارای 12 منطقه نمونه گردشگری شامل جمکران، خلجستان (نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه (سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، بخش کهک، حوض سلطان و طایقان است؛ همچنین بر اساس آمار منابع رسمی این استان سالانه میزبان 25 میلیون زائر و گردشگر از اقصی نقاط کشور و جهان است.

حضور سالانه 25 میلیون زائر و گردشگر در قم موقعیت ممتازی برای راه اندازی کسب‌وکار در این حوزه و افزایش درآمدزایی پایدار برای استان فراهم کرده که آن‌طور که بایدوشاید از آن استفاده‌نشده است.

راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی، کم‌هزینه‌ترین تأسیسات گردشگری

 مسئول سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم در این رابطه گفت: تأسیس اقامتگاه‌های بوم گردی در روستاهای استان باهدف توسعه صنعت گردشگری و حفظ و پاسداشت فرهنگ سنتی و بومی قم در دستور کار قرارگرفته است. مهدی حسین نژاد بابیان اینکه راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی کم‌هزینه‌ترین تأسیسات گردشگری است گفت: اقامتگاه‌ها خانه‌های روستایی و تاریخی هستند که برای خدمات‌دهی به گردشگران مرمت و تجهیز می‌شوند ازاین‌رو می‌توانند فرصت‌های شغلی متعددی را ایجاد کنند. او بیان کرد: اقامتگاه‌های بوم گردی ازجمله مکان‌های اقامتی و تفریحی هستند که گردشگران می‌توانند ضمن استراحت در این مکان‌ها، با جاذبه‌های تاریخی و توریستی در منطقه و غذاهای سنتی، نوشیدنی‌های محلی و سبک زندگی محلی آشنا شوند. او گفت: حفظ محیط‌زیست، پایداری زیست‌بوم و فرهنگ مناطق گردشگری و فرهنگ‌سازی برای سفر مسئولانه گردشگران، آموزش قوانین و باورهای معنوی مردم محلی به گردشگران و ایجاد همدلی و مشارکت بین گردشگران و مردم محلی، فرهنگ‌سازی در میان مردم محلی برای احترام به گردشگر، ایجاد پایبندی به اخلاق زیست‌محیطی و پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه ازجمله اهداف راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی است. حسین نژاد با تأکید بر اینکه روستاهای قم قابلیت تبدیل‌شدن به مقاصد گردشگری را دارند گفت: روستاهای این استان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد با شرایط آب‌وهوایی مناسب هستند که با ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، مقاصد گردشگری هدفمند می‌شود. او اضافه کرد: اقامتگاه‌ها بوم گردی مکان مناسبی برای عرضه محصولات و تولیدات صنایع‌دستی و ترویج آداب‌ورسوم محلی است. حسین نژاد با اشاره به استانداردهای اقامتگاه‌های بوم گردی گفت: در اقامتگاه‌ها باید خدماتی ازجمله اقامتی ایمن، بهداشتی مناسب، رفاهی، اطلاعات لازم درباره‌ محیط طبیعی و فرهنگی روستاها و مناطق گردشگری را بهروش‌های گوناگون و با استفاده از ظرفیت راهنمایان محلی به گردشگران ارائه شود. او از ارائه بسته‌های حمایتی به صاحبان اقامتگاه‌های بوم گردی خبر داد و افزود: درصورتی‌که متقاضیان نیاز به مرمت بناها و یا تجهیز آن‌ها همت داشته باشند از سوی میراث فرهنگی قم برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند. این مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم گفت: برای توسعه و گسترش اقامتگاه‌های بوم گردی نیازمند همکاری بخشداری‌ها و بانک‌های عامل هستیم ضمن اینکه در این اداره کل با توجه به سیاست‌گذاری‌های کلان، محدودیتی برای صدور مجوز اقامتگاه‌های بوم گردی نداریم.

ایجاد اشتغال پایدار بر اساس گردشگری

مدیرکل فنی و حرفه‌ای قم نیز پیرامون اهمیت پرداختن به حوزه گردشگری برای توسعه اقتصادی این استان گفت: برای موفقیت در این حوزه مهم اقتصادی، باید کارگاه‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به فعالیت در بخش گردشگری به‌صورت علمی و استاندارد برگزار شود و شرکت‌کنندگان با حضور در این دوره‌ها با آخرین تجربه‌های بین‌المللی در زمینه گردشگری، هتل داری و ارائه خدمات به مسافران، آشنا شوند.

احمد عطارنیا بیان کرد: برای موفقیت در حوزه اقتصادی و به‌خصوص توسعه گردشگری پایدار در قم، باید یک قوه خط‌مشی گذار در مجموعه استان شکل گیرد تا برای تمامی دستگاه‌ها، مأموریت‌ها و رسالت‌ها را بر اساس نیازمندی‌های موجود در نظر گیرد تا همه دستگاه در یک مسیر اصلی حرکت کنند.

او ادامه داد: هماهنگی بین دستگاه‌ها و رشد آموزش‌های مهارتی در همه بخش‌های مرتبط با گردشگری، نقش مؤثری در ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی در این حوزه دارد.

او همچنین به نقش آموزش صحیح در حوزه صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: استان قم به‌عنوان ام القرای جهان اسلام ظرفیت مناسبی در حوزه گردشگری دارد ازاین‌رو نیازمند توسعه مراکز تخصصی در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری هستیم.

عطارنیا گفت: در حال حاضر چهار مرکز خواهران برای ارائه آموزش‌های صنایع‌دستی در بیش از 50 رشته و در بخش گردشگری سه مرکز غیردولتی داریم همچنین نیازمند راه اندازی مرکز تخصص هتل داری هستیم که این امر با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم محقق می‌شود.

او با اشاره به این‌که منشأ بیکاری نداشتن مهارت است، افزود: باید با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در حوزه گردشگری، بحث مهارت ورزی و اهمیت کاربردی سازی آموزش‌ها تقویت شود تا شاهد رونق تولید و اشتغال در این بخش باشیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد