hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > هرجایی دل به دریا نزنید!

هرجایی دل به دریا نزنید!

فصل تابستان، فصل شناست و بسیاری از افراد مناطق طبیعی مثل دریا، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها را برای شنا انتخاب می‌کنند. متاسفانه در این فصل خبر از غرق شدن یا گم شدن افراد زیادی هنگام شنا در آب‌های تازه و آزاد به گوش می‌رسد که گاهی با رعایت مواردی ساده، می‌شد از این اتفاق جلوگیری کرد.
همین چند روز پیش خبر غرق شدن 2 دانش‌آموز در دریاچه‌ای نه‌چندان خطرناک و عمیق در تفلیس همه را اندوهگین کرد. درواقع رعایت چند نکته ساده پیش از وارد شدن به آب و حین شنا می‌تواند از اتفاقات ناگوار بسیاری جلوگیری کند.
تقریبا همه ما می‌دانیم که پوشیدن جلیقه نجات در این دریاچه‌ها و دریاها، حتی برای کسانی که شنا بلد هستند، مهم است؛ چرا که طبیعت همیشه شرایط غیرقابل پیش‌بینی دارد و هرلحظه ممکن است اتفاق غیرمنتظره‌ای بیفتد. اما در کنار این موضوع موارد دیگری نیز وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان آب را با تجربه لذتبخشی ترک کرد.
هنگام شنا در دریا، دریاچه‌های بزرگ یا رودخانه‌های با عرض زیاد سعی کنید به موازات خط ساحل شنا کنید و با جریان قوی آب همراه نشوید. این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که جریان قوی و نامنظم آب خطرناک‌تر از آن است که با شنا مقابل آن بتوان در مقابل جریان مقاومت کرد. شنا به موازات ساحل، می‌تواند راه امنی برای رهایی از جریان آب باشد و در عین حال در مواقع خطر بسرعت می‌توانید خود را به ساحل نزدیک کنید.
عمق آب را دریابید
از آنجا که آب‌های تازه آب‌هایی تصفیه‌نشده هستند، همیشه احتمال این‌که حاوی میکروب‌های بیماری‌زا باشند، وجود دارد. این میکروب‌ها باعث بروز بسیاری از مشکلات گوارشی می‌شوند که شاید افراد مبتلا هیچ‌وقت دلیل آن را متوجه نشوند. بعضی از این میکروب‌ها نیز عفونت در مغز ایجاد می‌کنند و بسرعت باعث مرگ می‌شوند. بنابراین بهتر است تا جای ممکن سر را زیر آب نبرید تا از ورود میکروب‌ها به دستگاه تنفسی جلوگیری کنید و هنگام پریدن در آب نیز حتما بینی خود را بگیرید. همچنین اگر قصد پریدن در آب دارید، تا زمانی که از عمق آب مطمئن نشده‌اید اقدام به پرش نکنید. بسیاری از افراد با تخمین اشتباه از عمق زیاد آب، می‌پرند و با برخورد به سنگ‌های بستر دریا، دریاچه یا رودخانه دچار آسیب‌های جدی و گاهی غیرقابل جبران می‌شوند.
تحرک کم، اما حساب شده
هنگام بروز خطر
بهتر است پیش از وارد شدن به آب از جریان آب و محل ایمن برای وارد شدن و خارج شدن از محیط آبی را به درستی شناسایی کنید. در حین شنا اگر ناخواسته وارد جریانی از آب جاری شدید که شما را از ساحل دور می‌کند و امکان شنا خلاف جهت آب را ندارید، بهترین راه‌حل این است که به جای تقلای بیش از حد نفس عمیق بکشید. گرچه در شرایط اضطرار کنترل تنفس درست دشوار است، اما نفس‌های عمیق اکسیژن بیشتر به بدن شما می‌رساند، تراکم کلی بدن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود روی آب شناور بمانید. به پشت خوابیدن نیز به شناورماندن روی آب کمک می‌کند و باعث می‌شود قسمتی از سنگینی وزن از پاها به شانه‌ها منتقل شود و روی آب شناور بمانید. حال اگر در این حالت بازوها را حرکت دهید، راحت‌تر می‌توانید خلاف جهت آب شنا کنید و اگر جریان شدید و خطرناک باشد، ماندن در این حالت تا رسیدن کمک ایمن‌تر است.
در نهایت همیشه تابلوهای هشدار اطراف محل شنا را جدی بگیرید، گاهی جریان زیر آب به شکلی است که تصور نمی‌کنید می‌تواند خطرناک باشد.
دمای آب پایین را تحمل نکنید
یکی از نکات مهمی که باید هنگام شنا و آب‌تنی در دریا، دریاچه یا رودخانه به آن توجه کرد، دمای آب است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند تحمل سردی آب را دارند و در گرمای تابستان می‌توانند از شنا در آب سرد لذت ببرند. واقعیت این است که اگر شرایط بدنی هم اجازه شنا در آب بسیار سرد را بدهد، جریان خون افراد را در این شرایط همراهی نمی‌کند. سرمای زیاد و طولانی جریان طبیعی خون را مختل می‌کند و خون در قسمت‌هایی از بازوها و پاها متمرکز می‌شود تا دمای بدن را متعادل نگه دارد. در این شرایط حتی یک شناگر ماهر هم توانایی کامل استفاده از مهارت‌های خود را از دست می‌دهد و اگر خطری بروز کند، رهایی از آن سخت‌تر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود به جای تحمل آب سرد یا رقابت بر سر ماندن بیشتر در آب بسیار سرد، سلامت خود و اطرافیان را در نظر بگیرید و از آب‌تنی در این شرایط صرف‌نظر کنید.
زمان مناسب را انتخاب کنید
یکی از نکاتی که باید هنگام شنا در آب‌های محصور مثل دریاچه‌های کوچک یا رودخانه‌ها به آن توجه کنید، شنا نکردن بعد از باران شدید و سیل‌آساست. هنگام بارش باران سیل‌آسا، آب جاری بسیاری از آلودگی‌های محیط اطراف را با خود می‌شوید و همراه می‌کند.
به همین دلیل شنا در چنین آبی خطر وارد‌شدن باکتری‌های خطرناک به بدن را افزایش می‌دهد. بهتر است تا یک روز بعد از باران شدید در آب‌های ساحلی شنا نکنید و تا سه روز از شنا در رودخانه، دریاچه‌ها و آب پشت سد پرهیز کنید.
دقت کنید که اگر زخم یا عفونت باز دارید، به‌هیچ عنوان وارد آب‌های آزاد نشوید. همچنین اگر آب تغییر رنگ یا بوی نامطبوعی داشت، از شنا پرهیز کنید و در آب‌های راکد بدون جریان نیز شنا نکنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد