hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان > ۱۰ درصد آب شرب اصفهان از چاه تامین می‌شود

۱۰ درصد آب شرب اصفهان از چاه تامین می‌شود

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه ۱۰ از نیاز آبی سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ از چاه های فلمن و چاههای متفرقه تامین می شود، گفت: نزدیک به یکصد حلقه چاه متفرقه در سطح شهرهای مختلف اصفهان وجود دارد که هر کدام ۴ تا ۵ لیتر برثانیه آب تولید می کند.
ناصر اکبری در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه تابستان امسال مصرف آب در اصفهان نسبت به شرایط نرمال (فروردین ۱۳۹۸) بیش از ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت، اظهار کرد: نیاز آبی برای سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ (۵۶ شهر و بیش از ۳۰۰ روستا) در فروردین ۹۸ نزدیک به ۱۱ مترمکعب بر ثانیه بود که شرایط نرمال محسوب می‌شود؛ تابستان سال گذشته نیز نیاز آبی به ۱۴.۷ مترمکعب بر ثانیه افزایش یافته بود در حالی که امسال به دلیل وجود بیماری کرونا و افزایش دما مصرف آب مشترکان به ۱۵.۸ مترمکعب بر ثانیه رسیده است.
وی آغاز فصل گرم و بیماری کرونا را دو عامل افزایش مصرف آب برشمرد و افزود: طبق پیش بینی هواشناسی استان، تابستان امسال به ویژه از نیمه دوم تیرماه دمای هوا در اصفهان ۲ تا سه درجه سانتی گراد نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل گرم‌تر می‌شود که با هر یک درجه افزایش دما ۲ درصد میزان مصرف آب افزایش می‌یابد.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه تابستان امسال به دلیل افزایش دما نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش مصرف آب خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: بر پایه آمار موجود سال‌های قبل، مصرف آب در فصل تابستان ۳۰ درصد افزایش دارد از سوی دیگر امسال شیوع بیماری کرونا نیز بر مصرف آب ۱۸ درصد افزوده است از این رو پیش بینی می‌کنیم در تابستان امسال نسبت به شرایط نرمال بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش مصرف داشته باشیم.
اکبری گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد نیاز آبی سامانه اصفهان بزرگ از تصفیه خانه آب بابا شیخعلی و ۱۰ درصد از چاه‌های فِلمن و چاه‌های متفرقه تأمین می‌شود.
وی با این توضیح که چاه‌های فلمن چهار درصد و چاه‌های متفرقه ۶ درصد از نیاز آبی سامانه اصفهان بزرگ را تأمین می‌کنند، اضافه کرد: نزدیک به یکصد حلقه چاه متفرقه در سطح شهرهای مختلف از جمله کلان‌شهر اصفهان، لنجان، مبارکه فلاورجان، خمینی شهر، نجف آباد، شاهین شهر وجود دارد که بسیاری از آنها حدود چهار تا پنج لیتر بر ثانیه ظرفیت تولید آب دارند.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بر لزوم مصرف بهینه آب تاکید کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب استان تلاش می‌کند با مدیریت فشار و توزیع، کمبود آب را در تابستان امسال مرتفع کند.
اکبری با ابراز امیدواری از بهره برداری سامانه دوم آبرسانی اصفهان در سال آینده و جبران کمبود آب این استان، گفت: از شهروندان اصفهانی انتظار داریم مدیریت مصرف صحیح آب را سرلوحه کار خود قرار دهند؛ حدود یک ماه تا ۴۰ روز آینده پیک گرما را خواهیم داشت که اگر مردم همراهی کنند و شرکت آبفا در مدیریت فشار و توزیع نهایت دقت را داشته باشد تابستان امسال از بحران آب عبور خواهیم کرد.
وی نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب در منازل را راهکاری برای مصرف بهینه مایه حیات دانست و افزود: انواع سردوش‌ها، شیرآلات اهرمی و یا با چشم الکترونیکی و لوازم دیگر ۳۰ تا ۶۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد؛ از مشترکان می‌خواهیم از این وسایل هم استفاده کنند.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اهمیت استفاده از آب خاکستری در مصارف روزانه تاکید کرد: آب حاصل از شستشوی سبزیجات و حبوبات به شرط استفاده نکردن از مواد شوینده به راحتی برای آبیاری گلدان و باغچه مناسب است و کمک بزرگی به حفظ منابع آبی خواهد بود.
به گزارش ایمنا سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ، تأمین کننده آب شرب و بهداشت بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۵۶ شهر و ۳۴۰ روستا است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد