hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دزدی به خاطر هیجان!

دزدی به خاطر هیجان!

دزدی های دختر باکلاس قلهک نشین که هم خانه دارد، هم خودرو و هم مدرک فوق لیسانس، یکی از خبرهای متفاوت در حوزه حوادث چند روز اخیر است. در ابتدا نگاهی به اصل خبر خواهیم داشت و سپس تحلیلی روان شناسانه درباره دلایل عجیب و غریب این دختر برای سرقت!
دزدی های دختر باکلاس قلهک نشین که هم خانه دارد، هم خودرو و هم مدرک فوق لیسانس، یکی از خبرهای متفاوت در حوزه حوادث چند روز اخیر است. در ابتدا نگاهی به اصل خبر خواهیم داشت و سپس تحلیلی روان شناسانه درباره دلایل عجیب و غریب این دختر برای سرقت!
اصل خبر چیست؟
به گزارش خبرآنلاین، در هفته های گذشته شکایت های زیادی به معاونت عملیات کلانتری قلهک رسیده، مبنی بر این که به خودروهای پارک شده در خیابان های محدوده قلهک دستبرد زده می شود.
 در بررسی یکی از این پرونده ها، ماموران متوجه شدند سرقت ها از سوی یک زن انجام شده که با خودروی ریو در خیابان ها می گردد و با مشاهده خودروهای رها شده کنار خیابان، پس از بازکردن در خودرو، وسایل آن ها را به سرقت می برد. پس از انجام اقدامات پلیسی و شناسایی متهم در خانه اش، ۷۰ عینک آفتابی اورجینال، ۴۰ برگ مدارک خودرو شامل بیمه نامه و کارت خودرو، ۲۵ عدد عابر بانک و مقادیری طلا به ارزش تقریبی ۱۰ میلیون تومان و بدلیجات و دسته کلید های بسیاری کشف شد.
در تحقیقات تکمیلی از متهم در کلانتری، وی خود را مجرد و دارای مدرک کارشناسی ارشد معرفی کرد و گفت که قبلا در بیمارستانی در شمال تهران پرستار بودم، خانه  ای که در آن زندگی می کنم نیز متعلق به پدرم است و به خاطر هیجان و تنوع در زندگی، از پنج ماه قبل سرقت ها را شروع کردم.
ضرورت ارزیابی روان چنین دزدهایی
در بررسی این پرونده از نگاه روان شناسی، در گام اول باید گفت که اطلاعات آن برای ارزیابی روانی بیشتر یا اظهار نظر علمی و تشخیص گذاری، کافی و جامع نیست. بررسی علمی چنین مواردی می تواند راهگشای پیشگیری از جرم های مشابه باشد و امید می رود روزی این افراد در کنار مجازات ها و پیامدهای کیفری اعمال‌شان توسط تیمی خبره از روان شناسان مورد ارزیابی روان شناسانه قرار گیرند.
آشنایی با اختلال جنون دزدی
در آخرین ویرایش راهنمای تشخیصی اختلالات روانی، اختلالی به نام جنون دزدی یا دزدی اجباری وجود دارد که مشخصه بارز آن تمایل غیر قابل مقاومت برای دزدیدن وسایل کم ارزش است. خصوصیت اصلی جنون دزدی، ناتوانی مکرر برای مقاومت در مقابل تکانه های دزدی اشیایی است که برای مصرف شخصی، ضرورت یا ارزش مادی خاصی ندارند. اشیای دزدیده شده اغلب دورانداخته، به طور پنهانی بازگردانده یا در خفا و پنهانی نگهداری می شوند. مبتلایان به جنون دزدی معمولاً توانایی خرید اشیایی را که به طور تکانشی می دزدند، دارند. در جنون دزدی مانند دیگر اختلالات تکانشی، شخص قبل از ارتکاب عمل، تنش قابل ملاحظه ای دارد و پس از انجام آن احساس رضایت و کاهش تنش می کند که ممکن است با احساس گناه، پشیمانی یا افسردگی همراه باشد یا نباشد.
 دزدی برنامه ریزی شده نبوده و هرچند سرقت ها در مواردی که احتمال دستگیری فوری وجود دارد، روی نمی دهد ولی مبتلایان به احتمال گرفتار شدن خود نمی اندیشند حتی اگر دستگیری های مکرر، منجر به رنج و تحقیر شود. به عبارتی شیء دزدیده شده هدف دزدی نیست بلکه خود عمل دزدی، هدف است و همان طور که توضیح داده شد رفتاری تکانشی و بدون فکر است که وقتی وارد ذهن فرد می شود باید آن را به عمل در آورد و خیلی وقت ها این دزدی ها با سطح تحصیلات و طبقه اجتماعی فرد ارتباطی ندارد.
درباره علت شناسی این اختلال، می توان گفت که وقتی خانواده و فضای تربیتی اولیه به کودک مجالی برای ابراز احساس و اظهار نظر نمی دهد و رفتارها بدون تامل و تکانش گرانه است، کودک نیز فرصتی برای به تعویق انداختن تکانه ها و امیال خویش نمی یابد یعنی بدون فکر تصمیم گرفتن و رفتار کردن الگوی اصلی خانواده است. به کودک فرصت فکر کردن و تصمیم گرفتن داده نمی شده و باید بلافاصله کاری انجام می داده تا اضطراب خودش را فرونشاند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد