hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > با همراهی روان شناس خودت را بشناس

با همراهی روان شناس خودت را بشناس

خودت را چقدر می‌شناسی؟ می خواهی بدانی افسرده هستی یا شاد؟ درون گرایی یا برون‌گرا؟ بهترین موقعیت شغلی، متناسب با روحیه‌ات کدام است؟
خودت را چقدر می‌شناسی؟ می خواهی بدانی افسرده هستی یا شاد؟ درون گرایی یا برون‌گرا؟ بهترین موقعیت شغلی، متناسب با روحیه‌ات کدام است؟ اسم احساست به شخص مقابل، عشق است یا نه؟ این ها سوالات وسوسه‌انگیزی است که خیلی وقت ها در وب‌سایت های مختلف و شبکه های اجتماعی مجازی، از ما پرسیده می شود. تبلیغاتی که ما را به سمت انجام تست های روان شناسی مختلف، سوق می دهد. اما سوال این جاست که وقتی در خانه نشسته اید و چند پرسش نامه اینترنتی را پر می کنید، واقعا می توانید به نتایج آن اعتماد کنید و بر اساس آن، زندگی تان را برنامه ریزی و مدیریت کنید یا دست به انتخاب های مهمی برای آینده تان بزنید؟ دست یافتن به اطلاعاتی درباره خودمان با پاسخ دادن به چند تست یا دیدن یک تصویر خاص در یک عکس، بسیار جذاب است اما باید دید که آیا همه این تست ها و روش هایی که با عنوان خودشناسی یا آزمون های روان شناختی در فضای مجازی دست به دست می شود، اعتبار علمی دارد یا نه. شکی نیست که یک تست روان شناسی استاندارد، می تواند در شناخت توانایی ها و ویژگی های شخصیتی بسیار مفید و کارآمد باشد؛ در حدی که یکی از تخصص های رشته روان شناسی به همین مسئله اختصاص دارد؛ مجموعه شیوه هایی که به روان شناس کمک می کند تا پدیده های روانی انسان را از حالت کیفی به حالت کمی یا عددی دربیاورد و در اصطلاح روان‌سنجی (Psychometrics) نامیده می شود. منتها همه‌چیز بستگی به استاندارد بودن تست و دانش کسی که قرار است آن را تحلیل کند دارد. پرونده امروز زندگی‌سلام، در کنار آشنایی با نحوه کار و نقش روان‌سنج در فرایند شناختِ خود، به مرور معروف‌ترین تست‌های روان شناسی و عیارسنجی تست‌های در دسترسِ این روزها اختصاص دارد.

 

 دکتر زهرا خوش نویسان، روان‎شناس از غیرعلمی بودن تست‌های اینترنتی می‌گوید
با تست‎های غیراستاندارد، به خودمان و بقیه برچسب نزنیـــم
الهه توانا


ما دوست داریم درباره مان صحبت شود. فرقی نمی کند یک سایت ما را زیر ذره بین بگذارد یا صفحه  های شبکه‌های مجازی، رفتار و خلق و خوی مان را تحلیل کنند؛ ولی سوال اساسی این جاست که تست‌های روان شناسیِ در دسترس، چقدر قابل اعتماد هستنـــد و درست و علمی بودن این تست‌ها را چطور تشخیص بدهیم؟ دکتر «زهرا خوش‎نویسان»، کارشناس ارشد روان‎سنجی و دکترای تخصصی روان‎شناسی تربیتی، به این سوالات پاسخ می‎دهد.
 

چقدر می‎توانیم به آزمون‌های روان‎شناسی اینترنتی اعتماد کنیم؟
آزمون‎های روان شناسی باید در شرایط استاندارد انجام شوند؛ یعنی چارچوبی برای اجرای آن‎ها وجود داشته‎باشد. محیط آرام باشد و روان‎شناس، روان‎سنج یا کسی که آزمون می‎گیرد، بر روند انجام آن نظارت داشته‎باشد. بعضی روان‎شناسانِ سخت‎‏گیرتر حتی نرم‎افزارهایی که آزمون‎‌های روان‎شناسی را در محیط مرکز مشاوره اجرا می‎کنند، قبول ندارند؛ چون معتقدند در شکلِ کامپیوتری آزمون‎ها به‎جای فرم مداد-کاغذی، بسیاری از اطلاعات ضروری درباره فرد از دست می‎رود. نکته مهم درباره آزمون‎های روان شناسی این است که ما نمی‎توانیم فقط به داده و عدد اکتفا کنیم؛ تفسیر آن‌ها، بدون مصاحبه و دانستن پیشینه مراجع و بدون صحبت کردن با او درباره دغدغه‎ها و نگرانی‎هایش، تفسیر «کور» محسوب می‎شودو این یعنی دو نفر که نتایج آزمونشان یکسان است، تفسیر یکسانی دریافت نمی‎کنند. واضح است که در فضای اینترنت، این موارد رعایت نمی‎شود. آزمون‎های روان شناسی اینترنتی در کشور ما به دلیل رعایت نکردن قانون کپی‎رایت و حقوق معنوی آزمون‎ها، بیش از حد رواج پیدا کرده‎است؛ در کشورهای پیشرفته اما برای آزمون‎های اینترنتی استانداردسازی انجام می‎شود، سایت‎های مشخصی وجود دارند، باید در قبال دریافت آن‎ها هزینه پرداخت کرد و متناسب با نتایج آزمون‎های افراد به آن‎ها خدماتی ارائه می‎شود.
غیراستاندارد بودن آزمون‎های اینترنتی چه ضرری دارد؟
پرسش‎نامه‎های روان شناسی، درجه‎بندی دارند؛ بعضی‌هایشان خیلی ساده هستند، یک‎سری اطلاعات کلی به فرد می‎دهند و آسیبی هم در پی ندارند؛ مثل پرسش‎نامه «پنج زبان عشق» که می‎گوید زبان عشق غالب شما چیست یا پرسش‎نامه‎هایی که درباره کیفیت زندگی است. از طرفی پرسش‎نامه‎هایی هم وجود دارند که به فرد برچسب می‎زنند؛ مثلا می‎گویند شما شخصیت منفعل یا درون‎گرا دارید. خب فرد بعد از پر کردن این فرم، نگران می‎شود و خودش را دچار مشکل می‎بیند. سایت‎هایی هم که این پرسش‎نامه‎ها را در اختیار افراد می‎گذارند، نه می‎دانند عواقب کارشان چیست و نه مسئولیتی قبول می‎کنند. به هرحال خودشناسی جذاب است، جلوی پیشرفت فناوری را هم نمی‎شود گرفت اما باید اصولی وجود داشته‎باشد که افراد آسیب نبینند. انجمن روان‎شناسی آمریکا (APA) الان دارد برای آزمون‎های اینترنتی قانون می‎گذارد که حتما اعتبار‎شان تأیید شود.
از حرف‎های شما این‎طور برمی‎آید که بخشی از آشفتگی بازار آزمون‎های اینترنتی، به ناآگاهی مخاطبان این آزمون‎ها برمی‎گردد و قسمتی هم نتیجه نظارت نکردن است.
بله. تست‎های معتبر اصلا نباید در دسترس عموم قرار بگیرند؛ در کشورهای پیشرفته خرید آزمون‎های روان شناسی فقط برای روان‏شناسان امکان‎پذیر است، نه این‎که مردم خودشان تست‎ها را استفاده و تفسیر کنند. از طرف دیگر، نگرش مردم به آزمون‎ها هم مهم است. ما در حوزه مشاوره پیش از ازدواج، از آزمون‎‌ها برای دقیق‎تر شدن ارزیابی‎های مان کمک می‎گیریم. برای من بارها پیش آمده که مراجعانم گفته‌اند ما تست‎های ازدواج را خودمان توی اینترنت انجام داده‎ایم. یعنی خیلی‎ها فکر می‎کنند هزینه کردن برای آزمون‎های روان شناسی اضافی است و وقتی انواع رایگان آن در اینترنت وجود دارد، دلیلی برای پول خرج کردن نیست.
درباره نحوه اجرا و تفسیر آزمون‎های استاندارد صحبت کردید، لطفا ویژگی‎های این آزمون‎ها را هم بگویید.
آزمون‎های روان شناسی استاندارد سه تا مشخصه دارند؛ یک، روایی یا اعتبار (Validity) که به معنی سنجیدن هدفمندانه موارد قابل آزمون است. دو، اعتماد یا پایایی (Reliability) که به معنی ثبات سنجش است؛ یعنی هرچندبار که آزمون انجام می‎شود، نتایج عوض نشود. سوم هم فاکتور هنجار (Norm) است؛ یعنی آزمون در یک بستر فرهنگی، براساس سن، جنسیت و قومیت بومی‎سازی شده‎باشد. هنجارسازی از این حیث مهم است که میانگین مواردی که آزمون‎ها می‎سنجند، در هر سن و جنس و فرهنگی متفاوت است؛ مثلا میانگین میزان افسردگی از شهری به شهر دیگر فرق می‎کند یا میزان مسئولیت‎پذیری یک جوان 15 ساله با مردی 45ساله متفاوت است. این درحالی است که آزمون‎های اینترنتی غیر از این‎که خیلی‎هایشان اساسا غیرعلمی هستند، تعداد زیادی‎شان ترجمه شده هستند و اصلا برای فرهنگ ما ساخته نشده‎اند.
به جای آزمون‎های اینترنتی برای خودشناسی، چه جایگزین‎هایی پیشنهاد می‏‎کنید؟
همان‎طور که گفتم بعضی پرسش‎نامه‎ها صرفا حال فعلی فرد را بیان می‎کنند؛ نمره صحیح و غلط ندارند، اهمیت و حساسیت شان از پرسش‎نامه‎های شخصیتی و آزمون‎های سلامت روان کمتر است و استفاده از آن‎ها اشکالی ندارد. پیشنهاد دیگرم، مطالعه است؛ ما در مجموعه مهارت‎های زندگی، مفهومی داریم به اسم «خودآگاهی». تلاش برای رشد خودآگاهی در همان مسیر خودشناسی است که افراد از آزمون‎های روان شناسی توقع دارند؛ با این تفاوت که مطالعه کتاب‎های خوب در این زمینه، موثرتر است و آسیبی هم نمی‎رساند. من این کتاب‎ها را پیشنهاد می‎کنم؛ «من کیستم؟ روش‎های موثر برای خودشناسی»، نوشته «فیلیپ برنارد»، «بهداشت روان، نمی‌دانستم حق انتخاب دارم»، نوشته «جرالد کوری» و «راهنمای خودشناسی و مهارت‎های زندگی برای نوجوانان» نوشته «پت پالمر». در استفاده از آزمون‎های اینترنتی هم دو نکته مهم باید یادمان باشد؛ اول سایتی که به آن مراجعه می‎کنید باید مسئول، راه ارتباط با مسئول و مجوز داشته‎باشد؛ سایت‎های معتبر معمولا به مراکز مشاوره وابسته هستند. دوم این‎که خیلی به خدمات رایگان خوش‎بین نباشید؛ خدمات باکیفیت معمولا هزینه ‎دارند.

 

 

آشنایی با چند آزمون خودشناسیِ جالب و معتبر

 


حتما برای تان این سوال پیش آمده که اگر به شکل جدی به دنبال خودشناسی باشیــم، از بین همه پرسش نامه و آزمون های روان شناسی عجیب و پر شماری که این روزها در دسترس است، کدام صریح تر و شفاف تر و معتبرتر است؟ در بین همه آزمون های رایج شده، چند آزمون معتبر وجود دارد که می شود به آن ها، با نظارت و همراهی و تفسیر روان شناس، رجوع کرد. در ادامه به شکل مختصر سه مورد از آن ها را معرفی می‌کنیم و برای اطلاعات بیشتر می توانید درباره شان مطالعه کنید.
 «وکسلر» یا نمره دادن به توانایی های ذهنی تان

تست وکسلر در دهه 1930 ساخته شد و در سال 1972 تجدید نظرهای اولیه روی آن انجام شد. در حقیقت آزمون وکسلر هوش افراد را بررسی می کند و بر اساس آن تفسیری از ویژگی های شخصیتی فرد ارائه می دهد. بهره‌ هوشی یا IQ هوش یک توانایی ذهنی عمومی است که شامل توانایی استدلال، برنامه‌ریزی، نظارت، حل مسائل، تفکر انتزاعی، درک افکار، یادگیری از آزمون‌ها و کسب تجربه است. در واقع آزمون‌های IQ تنها سه مورد از این هفت مورد (هوش زبانی، هوش منطقی ریاضی و هوش فضایی) را می‌سنجد در حالی که ممکن است فردی در یک تا چهار نوع دیگر از هوش توان بیشتری داشته باشد که به‌خاطر زاویه‌ دید محدود IQ در «نقطه‌ کور» قرار بگیرند. آزمون اولیه وکسلر برای بزرگ سالان ساخته شده بود که شامل دو بخش کلامی و غیر کلامی یا عملکردی بود. این آزمون چند سال بعد برای بررسی هوش و شخصیت کودکان هم تهیه شد و هم اکنون هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. در آزمون های کلامی اطلاعات عمومی و ادراک، مسائل عددی وتشابهات بررسی می شود و در کنار آن لغات و حافظه عددی فرد هم مورد ارزیابی قرار می گیرد. در گروه غیر کلامی، رمز نویسی و ماز وجود دارد و شخص باید یک سری تصاویر را با داستانی در کنار هم مرتب و همین طور قطعات یک وسیله را به هم وصل کند. در نهایت این آزمون می تواند بسیاری از توانایی های فرد را مشخص کند و درباره هر یک اطلاعاتی بدهد که برای درمانگر یا روان شناس، کاربردی و مفید است.
«رورشاخ» یا وقتی لکه و جوهر درونیات شما را لو می دهند!
آزمون رورشاخ توسط یک روان شناس سوئیسی به نام «هرمان رورشاخ» ابداع شد. این آزمون که با نام آزمایش «لکه و جوهر» هم شناخته می‌شود یک آزمون روان شناسی است که در آن، درک فرد از لکه های جوهر جمع آوری شده را می‌سنجند و سپس آن را با کمک تفسیرهای روان شناسی یا الگوریتم های پیچیده، تجزیه و تحلیل می‌کنند. این تست بر اساس یک پدیده روان شناختی به نام «پاریدولیا» است که در آن، شخص علایم یا صداهایی را که ادراک می‌کند به صورت معنادار می‌شناسد. از مثال‌های معمولی که در این باره زده می‌شود می‌توان به دیدن چهره در ابرها، دیدن چهره در ماه یا شنیدن پیام‌های ناشناخته وقتی نوار یا صدای ضبط ‌شده به ‌صورت برعکس پخش می‌شود اشاره کرد. رورشاخ از تفسیری که هر یک از بیماران از لکه‌ها می‌کنند، برای ارزیابی وضعیت روانی بیمار استفاده می کند. 10 تصویر جوهر رسمی که هر کدام روی کاغذ سفیدی به ابعاد ۱۸×۲۴ قرار می گیرند، وجود دارد. هر تصویر تقریبا در وسط نصف شده و متقارن است. پنج تصویر از این 10 لکه سیاه، دو تصویر سیاه و قرمز و سه تصویر نیز به صورت رنگی است که همگی در یک پس زمینه سفید هستند. در ابتدا تصاویر به آزمون دهنده نمایش داده و از او خواسته می‌شود هر چه به ذهنش می ‌رسد درباره آن بگوید. مرحله بعد، فرد باید بگوید این تصاویر شبیه چه چیزی هستند. آزمون گیرنده در تمام مدت، گفته ها و رفتارهای آزمون دهنده را به صورت کامل یادداشت می‌ کند. در درجه اول تفسیر یک آزمون رورشاخ بر اساس محتویات پاسخ فرد نیست. یعنی آن چه فرد در لکه جوهر دیده در درجه اول برای مفسر مهم نیست. در واقع پاسخ های مستقیم فرد به عکس ها تنها بخش کوچکی از مجموعه متغیرهایی است که یک مفسر رورشاخ به آن نیاز دارد. مثلا زمانی که فرد برای پاسخ دادن به یک عکس صرف کرده، یکی از عوامل است چون زمان طولانی برای پاسخ به یک تصویر ممکن است نشانه شوکه شدن فرد از دیدن آن تصویر به خصوص باشد. شکل و رنگ تصویر و نقطه ای که فرد در تصویر به آن توجه کرده، معمولا بیشتر از خود پاسخ برای تفسیرگر مهم است.
 «نئــو» یا پرسش نامه ای که شخصیت تان را رو می کند
تست نئو یکی از معتبر ترین تست های روان شناسی دنیاست. محققانی که این تست را تهیه کرده اند سال ها صفات مختلف شخصیتی را انتخاب  و پرسش نامه های مفصل را روی مردم اجرا کرده اند و بعد با روش های پیچیده آماری به پنج عامل بزرگ شخصیت رسیده اند. پنج عامل یعنی روان نژندی، برون گرایی، اشتیاق به تجارب تازه، توافق پذیری و وظیفه شناسی. این آزمون به دلیل بررسی‌های گوناگونی که در گروه‌های سنی و در فرهنگ‌های مختلف روی آن صورت گرفته است، می‌تواند یکی از جامع‌ ترین آزمون‌ها درزمینه ارزیابی شخصیت باشد. پرسش نامه اصلاح شده جدید ۳۰ خصوصیت فرد را اندازه می‌گیرد و بر این اساس ارزیابی جامعی از شخصیت ارائه می‌دهد. پاسخنامه تست نئو بر اساس مقیاس لیکرتی (کاملاً مخالفم، مخالفم، بی تفاوت، موافقم و کاملاً موافقم ) تنظیم شده است و بر این اساس فرد آزمون دهنده نمراتی دریافت می کند و طبق آن ها تحلیل می شود. تحقیقات متعدد و گوناگون نشان می دهد که این عوامل، می تواند شخصیت افراد را در جهات گوناگون تبیین کند. هر یک از عوامل به وسیله گروهی از صفات مرتبط با یکدیگر تعریف شده اند. با توضیح وضع فرد در هر یک از عوامل پنج گانه، می توان وضع عاطفی، اجتماعی، تجربی، نگرشی و انگیزشی شخص را مشخص کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد