hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > «طرح فهما» گام موثری در تحقق مساجد طراز اسلامی برداشته است

«طرح فهما» گام موثری در تحقق مساجد طراز اسلامی برداشته است

زمانی پور گفت: طرح ملی فهما (فرهنگی، هنری مساجد ایران) گام موثری در خصوص یکپارچه سازی مساجد کشور و اجرای برنامه های کاربردی در جهت تحقق ایجاد مساجد طراز اسلامی برداشته است .

 «صادق زمانی پور» متولد آذر ۱۳۷۳ در شهرستان گچساران، با مدرک کارشناسی عمران، از سال ۸۹ مسئولیت کانون فرهنگی، هنری حدیث شهرستان گچساران را برعهده گرفت.

وی عضو دفتر آستان قدس رضوی شهرستان و از بنیانگذاران موکب «طریق کربلای» گچساران است. کسب رتبه کشوری با تدوین نشریه بچه های انتظار و همچنین رتبه اول طرح فهما در شهرستان گچساران، از موفقیت های این فعال فرهنگی می باشد.

خبرنگار خبرگزاری شبستان در گچساران، امروز دوشنبه (۲۳ تیر) مصاحبه ای با وی انجام داده است که در ذیل می خوانید:

 

کانون فرهنگی، هنری حدیث، تا کنون چه فعالیت ها و برنامه هایی داشته است؟

کانون فرهنگی، هنری «حدیث» با همکاری پایگاه بسیج حضرت سلیمان (ع) برنامه های متنوعی در طول سال های آتی به صورت مستمر برگزار کرده است.

برگزاری کلاس های مذهبی، علمی، اوقات فراغت، اردو های زیارتی و سیاحتی، مسابقات ورزشی ( والیبال، فوتسال، پینگ پنگ،  پینت بال)، گروه سرود و تعزیه از جمله این برنامه ها می باشد.

بعد از شیوع ویروس کرونا سبک فعالیت ها تغییر کرد و اعضای مسجد با پشتکار بیشتری به دیگر گروه ها و نهاد های مبارزه با شیوع ویروس کرونا پیوستند و با حضور در ایستگاه های تست کرونا و ایست بازرسی ها، توزیع ماسک و دستکش، گند زادیی بخشی از معابر و پارک های اطراف مسجد نشان دادند، جوانان پای کار و فعالی هستند.

شرکت اعضای کانون حدیث در رزمایش «همدلی و کمک های مومنانه» به فرموده مقام معظم رهبری از نیمه شعبان آغاز شد و طی ۶ مرحله با قربانی ۴ گوسفند و توزیع ۳۱۰ بسته ارزاق تا پایان ماه مبارک رمضان بین خانواده های نیازمند و اقشار آسیب دیده از کرونا ادامه داشت.

 

فعالیت های فرهنگی، هنری در مساجد چه اهمیتی دارند؟

مسجد بدون شک هویت اصلی اسلام از صدر تا کنون بوده است؛ چنانچه امام خمینی (ره) فرمودند: انقلاب ما از مساجد شروع شد. نمونه بارز آن حادثه مسجد شهیدان شهرستان گچساران در ۱۹ آبان ۵۷ بوده که ۶ جوان مومن و مخلص جان شیرین خود را در صحن مسجد به انقلاب هدیه کردند.

پرورش نیروهای جوان و انقلابی و حفظ مساجد به عنوان اولین سنگر و مهمترین بنای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی با جدیت و اهمیت بیشتر نیاز به حمایت های مادی و معنوی دارد.

تربیت و القای مفاهیم صحیح دینی برای نسل های بعد از انقلاب اسلامی جز با بکار گیری نیروهای متخصص ثابت و داشتن برنامه های بلند مدت در مساجد تحقق نخواهد یافت .

دستگاه ها، نهادها و نیروهای  فعال در مساجد باید به برنامه های معنوی تربیتی توجه بیشتر داشته باشند و انرژی خود را معطوف به برنامه های مناسبتی، مقطعی و فصلی نکنند‌.

 

بعضی افراد عقیده دارند که مسجد فقط محل عبادت و راز و نیاز با خداوند است، نظر شما در این زمینه چیست؟

مسجد در زمان پیامبر (ص) و امامان معصوم، محل جامع جلسات و تصمیم گیری های مهم مربوط به اسلام و حکومت اسلامی بود و بسیاری از فعالیت های آموزشی، دینی و اجتماعی، درون مسجد برگزار می شد. مهمترین بنای حکومت اسلامی به شمار می رفت و مرکز تمام فعالیت های فرهنگی و مذهبی و سیاسی مربوط به اسلام بوده است.

به تعبیر تاریخ، مسجد فقط محل عبادت نبوده بلکه مجلس، آموزشگاه و محل تجمع مناسبت های مختلف بوده است.

نقش مساجد به عنوان کانون رخدادهای مهم جهان اسلام مشهود است. همچنین تقویت روح معنوی درون مساجد باید از اولویت های اصلی نهادهای مرتبط با مساجد و فعالان مسجدی باشد.

این مهم نیاز به برنامه های بلند مدت و نیروهای تخصصی و آموزش دیده دارد. مسجد باید کانون حرکت های مردمی و اجتماعی در محله و به تبع آن در کل کشور باشد‌. اما عملکرد ما تا کنون روند نزولی حضور افراد جامعه در مساجد را داشته که نیاز به تامل دارد.  

 

مسئولان کانون های فرهنگی چطور می توانند با نوجوانان و جوانان ارتباط بهتری داشته باشند و از همه ظرفیت ها استفاده کنند؟

باید توجه داشت مسئولان و فعالان درون مساجد و مدیران کانون های فرهنگی برای برگزاری برنامه های مسجد، فرهنگ سازی و تربیت اعضای کانون ها نیاز به آموزش و گذراندن دوره های تخصصی و داشتن نقشه راه و بکار گیری مربیان متخصص با توجه به نیازهای به روز نوجوانان و جوانان دارند تا بتوانند مثمرثمر واقع شوند.

با توجه به تهاجم فرهنگی با ابزارها و رسانه های فراگیر که غالب بر زندگی نسل نوجوان و جوان هستند، کار برای فعالان فرهنگی بیش از پیش سخت شده است. و نیاز به حمایت های مادی و معنوی جهت مبارزه در میدان جنگ نرم می باشد.

 

نقش سامانه «بچه های مسجد» و «طرح ملی فهما» در خصوص تحقق اهداف تعالی مساجد را بیان کنید؟

جایگاه مسجد در اجتماع، فضای حقیقی و فضای مجازی باید حفظ شود؛ چنانچه زبان عصر کنونی جهان، زبان رسانه است و میتوان یک مطلب را به وسعت نامحدود به مخاطبین در سایر نقاط جهان که دسترسی به رسانه داشته باشند‌، رساند؛ لذا توجه به فضای مجازی بسیار حائز اهمیت می باشد.

انسجام درون مساجد کشور با اتکا بر برنامه های مدون و نیروهای نخبه فرهنگی برای به فعلیت رساندن تمدن اسلامی در جهت تحقق اهداف اسلامی و به پا داشتن اسلام در جهان میسر می باشد .

طرح ملی فهما (فرهنگی، هنری مساجد ایران) گام موثری در خصوص یکپارچه سازی مساجد کشور و اجرای برنامه های کاربردی در جهت تحقق ایجاد مساجد طراز اسلامی برداشته است .

فهما پل ارتباطی وسیع بین اعضای کانون ها و مدیران کانون ها با مسئولان ذی ربط در شهرستان ها، استان ها و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور می باشد؛ که سبب مدیریت جامع و یکپارچه در خصوص افزایش سطح کیفی و کمی برنامه ها در همه مساجد کشور می شود.

کانون فرهنگی، هنری حدیث مسجدالنبی (ص) شهرستان گچساران با توجه به اهمیت خاص رویداد ملی فهما در سامانه بچه های مسجد و ثبت فعالیت ها در این سامانه رتبه اول شهرستان را کسب کرد.

فرهنگ مسجد رفتن البته بعد از نابودی ویروس کرونا باید از طریق رسانه ها و فضای مجازی تقویت شود؛ جای خالی پرداختن به مساجد در رسانه های ملی و مذهبی دیده می شود.

البته در شهرستان گچساران شاهد فعالیت خبرنگار فعال کانون های مساجد هستیم که قابل تحسین است.

 

آیا فعالیت ها و آموزش های دینی و مذهبی در کانون ها باعث نهادینه شدن آن در ذهن نوجوانان می شود یا برهه ای زود گذر است؟

محتوای سالم و غنی بودن برنامه ها یکی از اصلی ترین عامل های ماندگاری و تاثیرگزاری بر نوجوانان می باشد که باید مورد توجه متولیان فعالیت های فرهنگی قرار گیرد.
همچنین باید آموزش ها با توجه به اقتضای درک و پذیرش بروزسانی شوند، چرا که امروزه زبان نسل های جدید به سوی روش های مدرن ارتباطی رفته و باید با حفظ اصل و چارچوپ محتوای اسلامی در قالب های جدید که به وسعت نامحدود مخاطب بیشتری را در بر می گیرد؛ ارائه شود.

این موضوع نیاز به تحولی شگرف دارد که در بیانات مقام معظم رهبری نیز به صورت های مختلف به فعالان حوزه فرهنگ و رسانه  توصیه و یادآوری شده است.

 

حرف آخر؟

در پایان ان شاء الله با عنایت خداوند متعال و یاری امام عصر (عج) بتوانیم در راه خدمت به اسلام و مردم گام موثری برداریم؛ و زمینه‌های ظهور آقا امام زمان (عج) منجی عالم بشریت را فراهم کنیم.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد