hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > "ثبت جهانی روستای تاریخی ابیانه" چشم‌انتظار نگاه مسئولان

"ثبت جهانی روستای تاریخی ابیانه" چشم‌انتظار نگاه مسئولان

روستای ابیانه از توابع شهرستان نطنز نامزد ثبت جهانی شده و در این راستا لازم است مسئولان برای رفع موانع این ثبت تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

روستای ابیانه از توابع شهرستان نطنز یکی از پتانسیل‌های گردشگری این منطقه به حساب می‌آید که سالانه گردشگران داخلی و خارجی متعددی را به دلیل شاخص بودن بافت این روستا به سمت خود می‌کشاند و یکی از پتانسیل‌های منطقه نطنز به حساب می آید.

ثبت جهانی این روستا چند وقتی است که بر سر زبان‌ها افتاده و مسئولان مربوطه در سطوح مختلف پیگیر هستند تا این روستای فاخر را به ثبت جهانی برسانند تا بیش از پیش این روستای ارزشمند با مردمانی مهربان و صبور به گردشگران و مردم در سراسر جهان شناسانده شود.

ثبت جهانی روستای ابیانه از توابع شهرستان نطنز نیازمند تامین زیرساخت‌ها و رفع مواردی است که از سوی سازمان‌های جهانی موانعی بر ثبت جهانی این روستا به شمار رفته است و از این رو همت و تلاش بی‌وقفه مسئولان را در این زمینه می‌طلبد.

فریدون الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با ابراز خرسندی از 35 سفر به شهرستان نطنز طی پنج سال گذشته اظهار داشت: شهرستان نطنز در تمامی مقاطع و به ویژه رسیدگی به امور میراث‌فرهنگی، گردشگری و از لحاظ صنایع دستی مطرح بوده و مهمترین اتفاقی که در این مدت چشمگیر بوده است می‌توان به افزایش امکانات و زیرساخت‌های گردشگری به ویژه در خصوص اقامتگاه از 430 تخت به یک هزار و 200 تخت اشاره کرد.

الهیاری گفت: با توجه به قرارگیری این شهرستان در ابتدای دو راهی و کریدور گردشگری استان اصفهان و موقعیت جغرافیایی ویژه و دارا بودن کوهستان و کویر که از پتانسیل فوق‌العاده‌ای برخوردار است نه تنها در سطح این استان بلکه در سطح ملی و بین‌المللی مورد توجه بوده است.

وی ضمن اشاره به ویژگی های منحصر به فرد شهرستان نطنز از لحاظ پتانسیل گردشگری به واسطه جاذبه‌های گردشگری گوناگون افزود: نطنز به دلیل وجود آثار تاریخی و اماکن فرهنگی و مذهبی و تنوع جاذبه‌های گردشگری در حوزه طبیعی جزء شهرستان‌های برتر استان است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان اسفهان ضمن تقدیر از تلاش‌های شورای اسلامی روستا و مردم ابیانه به جهت حفظ میراث ملموس و ناملموس این روستای تاریخی گفت: به جهت پیگیری و رفع موانع ثبت جهانی روستا و حل و فصل مشکلات تأسیساتی در سطح مدیران کل و با حضور استاندار یا معاونت عمرانی استانداری، کارگروهی در این خصوص تشکیل و مسائل  بررسی و در راستای رفع موانع مذکور پیگیری می‌شود.

حسین یزدانهمر نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در طول سه سال اخیر اعتباری بالغ بر چهارمیلیارد و 905 میلیون تومان ‌در سطح شهرستان اردستان شامل شهرهای نطنز، بادرود، خالدآباد، طرق رود و روستای تاریخی ابیانه و روستاهای تابعه شهرستان اختصاص یافته است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه افزود: این اعتبارات در راستای حفظ، احیا و مرمت اماکن تاریخی فرهنگی و مذهبی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و آموزش و ترویج صنایع دستی اختصاص یافته است که از نظر میزان اختصاص درسطح استان رتبه سوم را دارد.

یزدانمهر ابراز داشت: پایگاه میراث فرهنگی ابیانه با تمام توان و علیرغم کمبود نیرو و امکانات توانسته در طول چند سال گذشته اعتبارات قابل توجهی از محل ملی و استانی را جذب و نسبت به حفظ، احیاء و مرمت اماکن تاریخی بویژه خانه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و همچنین پروژه‌های مرمتی مشارکتی به طور برجسته خانه‌های تاریخی گام‌های موثری را بردارد.

وی در خصوص مشکلات میراثی روستا گفت: با توجه به ورود سالانه حداقل 50 هزار گردشگر خارجی و 1.5 میلیون گردشگر داخلی که از این روستای زیبا و بکر با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی همراه با حفظ آداب و سنن کهن دیدن می‌کنند و با توجه به گردشگرپذیر بودن این روستا که نه تنها در سطح ملی بلکه بین‌المللی مطرح است جهت پیشگیری از مخدوش شدن چهره و بافت روستا و به جهت زیباسازی می‌طلبد که درخواست‌های شورای اسلامی روستا عملی شود.

وی گفت: با توجه به پیگیری‌های چند ساله پایگاه میراث فرهنگی ابیانه و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان و وزارت خانه امید است انتظارات مردمی و مسئولین نسبت به قرارگرفتن روستای ابیانه در فهرست میراث جهانی هرچه زودتر گام‌های عملی برداشته شود.

علی پیراینده، شهردار نطنز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر ایجاد سایت موزه و حفاظت سنگ نگاره‌هایی با قدمت 14هزار سال و ثبت این سنگ نگاره‌ها در فهرست اثارملی کشور اظهار داشت: مرمت آتشکده ساسانی و ساماندهی محوطه پیرامون آن از مسجد جامع تا خیابان مزرعه خطیر ، پیگیری چگونگی اجرای روند شهر زیرزمینی نطنز و برپایی جشنواره گلابی (تحفه نطنز) با رویکرد گردشگری نیز از دیگر طرح‌های قابل اجرا است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد