hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| گرد فراموشی بر هنر لرستان

لرستان| گرد فراموشی بر هنر لرستان

در استان لرستان حدود 50 رشته بومی و غیربومی صنایع‌دستی شناسایی‌شده است اما این صنایع در سال‌های اخیر رو به افول رفته و هنرمندان این رشته‌ها در فکر تغییر شغل هستند.

محرابی یکی از فروشندگان صنایع‌دستی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر استفاده از صنایع‌دستی کاهش‌یافته و فروش به حدی کم است که به فکر تغییر شغل هستم، هرازگاهی توسط توریست‌های داخلی و خارجی برخی محصولات خریداری می‌شود که مقدار آن نیز خیلی کم است.

او با اشاره به عدم وجود بازار مناسب برای فروش تولیدات صنایع‌دستی در استان افزود: هرروز که می‌گذرد تمایل مردم برای خرید صنایع‌دستی کاهش می‌یابد و مشکل اصلی ما نبودن برند و بازار مناسب است که همین امر سبب شده بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی از این کار دست بکشند.

جایگاهی که ازدست‌رفته است

معاون میراث فرهنگی و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به پیشینه و سابقه طولانی زندگی بشر در لرستان اظهار داشت: در لرستان مفرغ، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، ورشو سازی و صنایع سفالی ازجمله صنایع‌دستی این استان به شمار می‌رود که در زمان‌های گذشته توسط انسان‌ها در دوره‌های مختلف و بنا بر نیاز موجود ساخته‌شده است.

افشین بابا حسینی افزود: متأسفانه بیشتر رشته‌های صنایع‌دستی در لرستان در زندگی امروزی جایگاه خود را ازدست‌داده‌اند اما رشته خاصی که منسوخ‌شده باشد را نداریم.

معاون میراث فرهنگی و صنایع‌دستی لرستان عنوان کرد: سیاست کلی میراث فرهنگی حمایت از میراث و فرهنگ این قوم است که در حال حاضر برخی رشته‌ها مانند ورشو موردحمایت بوده و آموزش‌های عمومی در این راستا نیز حمایت می‌شود‌.

او با اشاره به کمی فروش محصولات صنایع‌دستی بیان کرد: فروش این محصولات با توجه به شرایط محیط و فصول مختلف و ... متغیر است و بر اساس آمار به‌دست‌آمده سالانه دو میلیارد و 500 میلیون تومان صنایع‌دستی در استان به فروش می‌رسد.

بابا حسینی به برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در اشاره کرد و تصریح کرد: برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی یکی از اقداماتی است که می‌تواند در تقویت فروش این محصولات مؤثر باشد.

ثبت 3 رشته صنایع‌دستی بومی لرستان در فهرست ملی

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با بیان اینک سه رشته صنایع‌دستی بومی لرستان در فهرست ملی میراث فرهنگی قرار دارد اظهار داشت: این سه رشته بومی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت‌شده که شامل چیت بافی، بوریابافی و سله بافی است.

سید امین قاسمی افزود: مجموعاً اثرهای ثبت‌شده لرستان در فهرست میراث ناملموس در کشور 26 مورد است و بیش از پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در لرستان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان بابیان اینکه در برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی آثار هنرمندان استان به‌صورت رایگان به نمایشگاه‌ ارسال می‌شود افزود: در این راستا اوایل تابستان امسال بر اساس سهمیه اختصاص‌یافته برای معرفی و فروش تولیدات هنرمندان در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی کرمانشاه، زنجان، قزوین، خراسان شمالی، همدان، آذربایجان شرقی و غربی شرکت کرده‌ایم. او به آثار فاخر استان اشاره و عنوان کرد: 26 اثر صنایع‌دستی در استان دارای نشان مرغوبیت است و 12 اثر هنری فاخر لرستان نیز دارای نشان یونسکو است.

شناسایی 12 خوشه در لرستان

بختیار رازانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان نیز به شناسایی خوشه‌های صنایع‌دستی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: خوشه‌ها به‌عنوان ظرفیت‌های هر منطقه باید اشتغال، تولید و صادرات کشور را افزایش دهند.

او افزود: درگذشته درزمینهٔ خوشه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته و با محوریت ظرفیت‌ها و داشته‌های استان سال 95 موفق شدیم 12 خوشه را شناسایی کنیم و به توسعه خوشه‌هایی ازجمله گلیم، جاجیم، ماشته و فرش لری که جز صنایع‌دستی لرستان هستند ورود کرده‌ایم و توانستیم نقاط ضعف را بازآفرینی و نقاط قوت را تقویت کنیم. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان عنوان کرد: کارکرد اصلی خوشه ‌ایجاد هم‌افزایی است و خوشه می‌تواند زنجیره‌ای از ابتدای تولید تا انتها که همان وارد شدن محصولات به بازار است ایجاد کند همچنین توسعه خوشه‌ای می‌تواند اشتغال مفید ایجاد کند که درزمینهٔ صنایع‌دستی نیز مؤثر باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد