hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خطای انسانی عامل ۹۰ درصد از حریق‌ها است/ وقوع بیش از ۳۰ حریق در مراتع استان اصفهان

خطای انسانی عامل ۹۰ درصد از حریق‌ها است/ وقوع بیش از ۳۰ حریق در مراتع استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حدود ۹۰ درصد از حریق‌ها به دلیل خطای انسانی است که در مراتع اتفاق می‌افتد.

منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه تابستان امسال 2 درجه نسبت به سال‌های گذشته هوا گرم‌تر شده و چند مخاطره مطرح است، اظهار داشت: گرمای هوا مصرف آب و برق را افزایش می‌دهد، بنابراین باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

وی افزود: با توجه به گرمی هوا آتش‌سوزی‌هایی در عرصه‌های طبیعی و پوشش‌های گیاهی اتفاق می‌افتد، علوفه‌هایی که خشک شدند، زمانی که بادهای گرم می‌وزد، پتانسیل حریق را دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 30 مورد حریق در مراتع سطح استان اصفهان و پوشش‌های گیاهی گزارش شده است، گفت: با تدابیر به عمل آمده توسط تیم‌های محلی و حفاظت منابع طبیعی حریق‌ها کنترل شده است.

وی با بیان این‌که به منظور پیشگیری از حریق در مراتع توصیه می‌شود گردشگران، ساکنان و کشاورزان از روشن کردن آتش‌هایی که مراقبت نمی‌شود، خودداری کنند، عنوان کرد: کشاورزان ته مانده مزارع را آتش نزنند، دامداران اگر در ارتفاعات آتشی روشن می‌کنند، حتماً خاموش کنند، گردشگران از رها کردن اشیای فلزی و براق و بطری‌های آب که مانند یک عدسی در نور خورشید عمل و آتش‌سوزی ایجاد می‌کند، خودداری کنند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه چند سال طول می‌کشد تا مرتع خودش را به دست آورد، بیان کرد: حریق، پوشش‌های گیاهی مراتع را حذف می‌کند و مرتع تا 3 سال نیاز به قرق دارد، مرگ و میر حیات وحش در مراتع اتفاق می‌افتد و آلودگی هوا ایجاد می‌شود و میکروارگانیسم‌های خاک از بین می‌رود.

به‌کارگیری 340 قرق‌بان محلی در راستای حفاظت از مراتع

وی با بیان اینکه عدم تولید اکسیژن و بذر و عدم زاد و ولد در مراتع از آسیب‌های حریق است، بیان کرد: در راستای پیشگیری از حریق، آموزش‌های جامع داده شده و 340 قرق‌بان محلی بهکارگیری شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه احیای هر هکتار مرتع 4 تا 8 میلیون تومان و احیای هر هکتار جنگل 340 میلیون تومان هزینه دارد، تصریح کرد: حدود 90 درصد از حریق‌ها به دلیل خطای انسانی است که در مراتع اتفاق می‌افتد، تلفن 1504 مربوط به اطلاع‌رسانی حفاظت از منابع طبیعی است و هر کس در مراتع مواجه با آتش‌سوزی شد با 112 هلال احمر و 110 تماس و حریق را اعلام کنند تا سریع آتش را خاموش کنند.

وی با بیان این‌که در استان اصفهان 6 میلیون و 300 هزار هکتار مرتع وجود دارد و پهنه بندی شده که در کدام مناطق احتمال وقوع حریق است، افزود: در مناطق غرب و جنوب استان اصفهان احتمال حریق بیشتر است.

غرق‌شدگی 12 نفر در استخرهای ذخیره آب کشاورزی

شیشه‌فروش در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر پرهیز از شنا در منابع آبی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که آب رودخانه زاینده‌رود در بستر افزایش پیدا کرده و برای کشت کشاورزان، تامین آب زراعت و باغات رهاسازی شده، مدیریت بحران درباره خطر غرق‌شدگی هشدار می‌دهد.

 وی ادامه داد: در منابع آبی تاکنون بیش از 35 حادثه غرق‌شدگی داشته‌ایم که 25 نفر غرق شدند و بقیه نجات پیدا کردند، تعدادی از این افراد در رودخانه، تعدادی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و برخی دیگر در کانال‌های آبی غرق شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر پرهیز از شنا در رودخانه و استخرهای ذخیره کشاورزی و کانال‌های آبیاری و سدها گفت: تاکنون چند نفر در محل سدها و 12 نفر در استخرهای ذخیره آب کشاورزی غرق شدند.

وی با تأکید بر این‌که تمام مالکان استخرهای کشاورزی باید دور استخر را فنس‌کشی کنند و نردبان و طناب نجات در استخر بگذارند و تابلوی هشدار «شنا ممنوع» نصب کنند، خاطرنشان کرد: در رودخانه به علت این‌که موج‌ها حالت خندقی ایجاد می‌کند و کف رودخانه حالت گردابی دارد، شخصی که وارد آب می‌شود به او شوک وارد و غرق می‌شود، کانال‌های آب هم به دلیل ذوزنقه‌ای بودن، خیلی لغزنده است و امکان آمدن بالا نیست، بنابراین افراد نباید در این منابع آب شنا کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد