hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نذر زندگی

نذر زندگی

می‌گویند امسال رکوردش شکسته شده؛ موضوع تلخ و تامل‌برانگیز است، نه یک رکوردشکنی شیرین. امسال رکورد خشکسالی شکسته شده

می‌گویند امسال رکوردش شکسته شده؛ موضوع تلخ و تامل‌برانگیز است، نه یک رکوردشکنی شیرین. امسال رکورد خشکسالی شکسته شده؛ سازمان هواشناسی می‌گوید ‌سال آبی ٩٧- ٩٦ رکورد خشکسالی که در ‌سال ٨٦ ثبت شده بود را هم شکست.‌ سال گذشته کمترین بارش‌ها را در کشور داشتیم و بی‌آبی بی‌سابقه امسال دور از ذهن نبود. به‌طورکلی ایران طی ۵۰‌سال اخیر دو درجه گرم‌تر شده و در کنار افزایش ٥٠ میلیونی جمعیت، ۵.۴ میلی‌متر در این مدت تبخیر و تعرق افزایشی داشته و هر‌سال ۱.۱ میلی‌متر کاهش بارش داشته‌ایم.
سازگاری یا مقابله
گزارش‌هاي سازمان‌هاي جهاني نشان مي‌دهد كه حدود ٤٠سال ديگر، منطقه خاورميانه و ازجمله ايران با ٣٠سال خشكسالي شديد مواجه خواهد شد كه اين خشكسالي در سال‌هاي اخير آغاز شده است. براساس داده‌هاي به دست آمده از مطالعات دماي هواي كشور، تا ٩٠‌سال آينده ميزان بارش كاهش و ميزان دما افزايش مي‌يابد، ضمن آنكه سفره‌هاي آب زيرزميني نيز از بين مي‌روند. کارشناسان حوزه آب می‌گویند چاره‌ای نداریم؛ اقلیم کشور خشک است و وضع هر ‌سال بدتر می‌شود. باید به یک سازگاری با اقلیم رو بیاوریم و به جای ستاد مقابله با خشکسالی، ستاد سازگاری با خشکسالی تشکیل دهیم. پیش‌بینی‌های‌ سال پیش گفته بود ‌سال ٩٧ خشک‌ترین‌ سال در ۴۷‌سال اخیر خواهد بود. با این حال ما عادت کرده‌ایم بعد از مواجهه با بحران به فکر راه چاره باشیم.
مقایسه وضع حاضر با وضع گذشته نشان می‎دهد استفاده از کلمه بحران برای توصیف وضع کنونی آب در کشور پربیراه نیست. ما در بحران آبی بی‌سابقه‌ای قرار داریم که هم باید خودمان را با آن سازگار کنیم و هم با آن دربیفتیم. در میان نهادهای مسئول، جمعیت هلال‌احمر بدون‌شک در بحران‌ها همیشه پیشتاز بوده است. یکی از اهداف جمعیت هلال‌احمر کشور کنار مردم بودن در تمام حوادث طبیعی و بحران‌هاست.
هلال‌احمر و یک مسئولیت اجتماعی
در این میان استان‌های کم‌آب و خشک‌تر بیشتر در این بحران قرار دارند. سیستان‌وبلوچستان یکی از نواحی است که بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از خشکسالی بوده است. با وجود ١٩‌سال خشکسالی پی‌درپی، این استان امسال وضع بحرانی‌تری دارد و صد‌درصد استان درگیر این پدیده است. شکل‌گیری حاشیه‌نشینی در مرکز شهرها، به خطر افتادن منابع آبی در نتیجه آبرسانی به افزون بر ‌هزار روستا با تانکر و افزایش مشکلات تنفسی و ریوی ناشی از وزش باد شدید و طوفان و... را می‌توان ازجمله مشکلات ناشی از خشکسالی در سیستان‌وبلوچستان دانست. دغدغه خشکسالی جرقه ایجاد یک کمپین بود. کمپین یا پویش «نذر آب» که به دنبال افزایش سطح مشارکت‌های مردمی است و در راستای آن، اقدامات مختلف نظیر راه‌اندازی نذر آب و توزیع سبدها و بسته‌های غذایی مورد نیاز مردم درگیر با خشکسالی در دستور کار قرار گرفت.
با توجه به این‌که پیش از خشکسالی شغل اکثر ساکنان منطقه سیستان دامداری و کشاورزی بوده است، متاسفانه پس از وقوع بحران خشکسالی زندگی مردم این منطقه با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است. بحران خشکسالی سیستان به‌حدی است که زندگی و جان مردم در جنوب شرق کشور بر اثر خشکسالی به خطر افتاده است. «نذر آب» برای کمک به این مردم راه‌اندازی شد، اما به گفته پیوندی محدود به سیستان نمی‌شود و در استان‌های دیگر هم دنبال می‌شود.
 از آبرسانی بهداشتی تا درمان رایگان بیماران
 کمک  به آبرسانی به نقاطی که دسترسی به آب آشامیدنی در آنها دشوار است، از مهمترین اقدامات جمعیت هلال‌احمر در استان سیستان‌وبلوچستان است، از همین رو حدود ۲‌هزار تانکر آبرسانی برای تامین آب آشامیدنی ۵۰۶ روستا تا زمان شروع فصل بارش در قالب طرح نذر آب در سیستان‌وبلوچستان مستقر شده تا با کمک آبفای استان آب آشامیدنی مورد نیاز مردم تامین شود. با توجه به شرایط نامناسب بهداشتی در روستاهای استان، داوطلبان سلامت شامل متخصصان چشم، داخلی، عفونی،  دندان و زنان از ۱۹ استان کشور در قالب کاروان‌های سلامت به ترتیب وارد سیستان‌وبلوچستان می‌شوند و در ۱۹ شهرستان استان به خدمات‌رسانی و ویزیت رایگان می‌پردازند.
لبخند  نذر کنیم
توزیع بیش از ۵۰‌ هزار بسته مواد غذایی بین خانواده‌هایی که به دلیل خشکسالی درگیر خشکسالی شده‌اند، یکی دیگر از اقدامات جمعیت هلال‌احمر در سیستان‌وبلوچستان است. پویش «نذر آب» فقط مختص سیستان‌وبلوچستان نیست و استان‌های کرمان و خراسان‌جنوبی را هم دربرمی‌گیرد. در این میان مردم هم می‌توانند در این حرکت نوع‌دوستانه سهیم باشند؛ آب نذر کنند و لبخند بر لبان هموطنان خود بنشانند. هلال‌احمر در همین رابطه سامانه‌ای تعریف کرده است که  هموطنان می‌توانند با ارسال عدد ۴ به شماره ۲۰۹۹۹۹۹ روزانه هزینه یک بطری آب‌معدنی را نذر آسیب‌دیدگان از خشکسالی در نواحی جنوب‌شرقی کشور کنند.
گفتنی است به دلیل بروز خشکسالی حدود ٢ دهه و وزش بادهای موسمی ١٢٠ روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و طوفان‌های شدید و گردوغبار روبه‌روست که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ٢٠برابر حد استاندارد می‌شود. خشکی تالاب بین‌المللی‌ هامون در شمال سیستان‌وبلوچستان و جازموریان در جنوب‌غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی روبه‌رو کرده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد