hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > فقط یک بولدوزر برای حذف 85 کیلومتر از جاده مرگ

فقط یک بولدوزر برای حذف 85 کیلومتر از جاده مرگ

پروژه حذف جاده مرگ در بهترین زمان اجرای فعالیت عمرانی به خواب عجیب و غریبی فرو رفته است و اگر از بولدوزر فعال در حاشیه جاده روستای «تاتار» بگذریم که هجدهم مرداد در حال خاک برداری بود، عملاً باید گفت در اوج گرما و بیش از چهارماه زودتر به خواب زمستانی رفته است.
پروژه حذف جاده مرگ در بهترین زمان اجرای فعالیت عمرانی به خواب عجیب و غریبی فرو رفته است و اگر از بولدوزر فعال در حاشیه جاده روستای «تاتار» بگذریم که هجدهم مرداد در حال خاک برداری بود، عملاً باید گفت در اوج گرما و بیش از چهارماه زودتر به خواب زمستانی رفته است. سه ماه  و 15 روز پس از گزارش میدانی و قطعه به قطعه خراسان شمالی از پروژه چهار بانده کردن محور بجنورد- گلستان بخشی از کریدور شرق به غرب کشور، بار دیگر با همراهی حجت الاسلام «ولی زاده» سردبیر روزنامه های استانی خراسان و دونفر دیگر از خبرنگاران راهی جاده مرگ می شویم.
آن چه گذشت:
سومین روز از اردیبهشت ماه 97، تیمی از گزارشگران روزنامه خراسان شمالی به محور بجنورد- گلستان اعزام شدند تا آخرین وضعیت این جاده را بررسی و منعکس کنند. چهار کیلومتر پایانی گردنه امین ا... که سال گذشته آبستن حوادث ناگوار بود، پایان سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و با خیال آسوده از آن عبور می کنیم. آن روز با پایان 14 کیلومتر نخست محور بجنورد-گلستان وارد نخستین قطعه دو طرفه و حادثه ساز جاده مرگ شدیم؛ قطعه ای شش کیلومتری که انتهای آن بیش از دیگر نقاط بوی مرگ می دهد. نوشتیم «عنبری» مدیر کل دفتر فنی استانداری گفته است: منازل و اراضی کشاورزی این محدوده گران قیمت هستند و کار برای تملک دشوار است.
آن چه دیدیم: 
با توجه به کیلومترهای چهار بانده شده بجنورد تا بعد از گردنه «امین ا...»،  جاده حاشیه روستای «تاتار» را باید آغاز واقعی جاده مرگ نامید.  نوجوانی که  تعبیری از «نان و شعر» است و در کنار یکی از چندین بساطی فروش لواشک و آب غوره و عسل کتاب درسی هم می خواند  و پاسخ مشتریان را می دهد، اطلاعاتی درباره تملک اراضی واقع در مسیر پروژه محور بجنورد- گلستان دارد؛ طبق گفته این پسر آفتاب سوخته، بخشی از جاده جدید قرار است از پایین دست جاده فعلی ادامه یابد و قرار نیست تعدادی از خانه ها تملک شود. کمی جلوتر از روستا یک بولدوزر در حال خاک برداری است و این امید در دل ها جوانه  می زند که انگار خبرهای خوبی در راه است؛ هر چند واقعیت چیز دیگری است. راننده بولدوزر از شروع کارش در این نقطه پروژه از بیست و ششم تیر ماه خبر می دهد و به گفته او اراضی مورد نیاز برای احداث جاده تا کمی جلوتر خریداری شده است. به او گفته اند که کارش را ادامه دهد و بقیه اراضی را هم تملک می کنند. پایان تملک اراضی واقع در حاشیه تاتار و بدرانلو می تواند پایانی باشد بر کابوس حوادثی نظیر مرگ سه سرپرست خانواده در پیچ رعب آور این نقطه. سه راهی راز و جرگلان مدتی است که شاهد احداث یک پل است تا یکی از نقاط حادثه خیز و دو بانده باقی مانده در مسیر بجنورد- آشخانه حذف شود؛ حال این که این پل به همت وزارت راه و شهرسازی چه زمانی سامان می یابد نشانه های موجود از آن خبر نمی دهند.
آن چه گذشت:
سوم اردیبهشت، از آشخانه عبور و به سمت گلستان حرکت  کرده بودیم و از عرض کم جاده و قسمت های مرگبار جاده مرگ نوشتیم. آن روز بعد از شش کیلومتر ورودی آشخانه از سمت گلستان دوباره جاده دو طرفه می شد اما کارگاه های راه سازی فعال  بود و امیدوارت می کردند که به زودی دیگر قطعات این محور تا چمن بید مورد بهره برداری قرار می گیرند. در این قسمت قطعه ای چهار کیلومتری آماده آسفالت ریزی بود. اگر چه مسئولان مرتبط درباره اجرای پروژه در قطعه 10 کیلومتری گردنه های جوزک گفته بودند آن را برای آخر کار گذاشته اند اما آن روز خودروهای راه سازی در این مسیر فعال بودند و عملیات خاک برداری و حتی در برخی نقاط زیر سازی انجام می شد. از جوزک تا چمن بید مقاطعی از محور را دیده بودیم که انگار به تازگی سطح آن ها صاف شده بود و کمی جلوتر پنج بولدوزر در سمت راست و چپ جاده در حال کار بودند و امید را در دیدگانت متبلور می کردند.
آن چه دیدیم:
هجدهم مرداد وقتی از قسمت های چهار بانده محور آشخانه تا جنگل گلستان عبور می کنیم به روستای «مهمانک» می رسیم که حذف 10 کیلومتر از جاده مرگ پس از این روستا طبق گفته یکی از مسئولان منتظر «نیوجرسی» است. به وضوح مشخص است که عبور از این سو به آن سوی جاده دو بانده فعلی در این روستا با مصائب و خطر بسیار زیاد همراه است. به گفته یک مقام مطلع، برای امتداد پروژه در جاده داخل روستای مهمانک که توقفگاه برخی اتوبوس های مسافربری و خودروها برای صرف صبحانه، ناهار و شام است به تملک برخی بناها نیاز است. اگر چه شاید قسمت های تقریباً آماده شده محور جدید پس از مهمانک 10 کیلومتر نباشد اما شکسته شدن طلسم «نیوجرسی» می تواند بخشی از دغدغه سفر در این محور را از میان بردارد.از روستای گردشگری و زیبای «کشانک» که در حاشیه جاده قرار دارد، عبور می کنیم و نکته قابل توجه، عرض کم جاده تا سه راهی پرخطر شهر «قاضی» است. در این محدوده که خبری از جاده سازی نیست تردد یک کامیون می تواند باعث ایجاد صفی از خودروهایی شود که با توجه به عرض کم جاده، امکان سبقت را تا دقایق زیادی سلب می کند و سبقت در این حالت یعنی حادثه؛ یعنی تصادف و شاید هم مرگ. در محدوده سه راهی قاضی تا روستای نام آشنای «چمن بید» و طی 108 روز اتفاق جدیدی نیفتاده است و به نظر می رسد برای پروژه چهاربانده سازی این محدوده سه بانده که البته با توجه به شرایط موجود شاهد حوادث دردناک هم بوده است حداقل باید تا سال آینده منتظر ماند.
آن چه گذشت:
سوم اردیبهشت، سمت راست روستای «چمن بید» مسطح شده بود و چند صد متر جلوتر رنگ زرد بولدوزر راه سازی، سبزی امیدواری را همسفرت می کرد. بعد از گذر از چمن بید، مسافت سه کیلومتری از باند دوم را دیده بودیم که حتی لایه آسفالت دوم آن نیز ریخته شده و آماده آسفالت بود تا این قطعه میان دو قطعه چهار بانده به دو راهی روستای اسپاخو به چمن بید متصل شود.
آن چه دیدیم: 
به «چمن بید» می رسیم؛ این آشنای رانندگان اتوبوس و توقفگاه اتوبوس ها که مسافران کریدور شرق به غرب در مسیر شمال کشور، شاید شام و ناهاری در رستوران های آن صرف کرده باشند، جاده ای تعریض شده را در خود می‌بیند. هجدهم مرداد که از جاده داخل روستای چمن بید می گذریم شاهد تغییر چهره آن هستیم؛ هر چند «مکرمی» یکی از مخاطبان و همراهان همیشگی روزنامه «خراسان شمالی» و از اهالی خونگرم و مهمان نواز این روستا معتقد است با وضعیت فعلی، جاده داخل روستا خطرناک تر شده است. به گفته او مردم روستا دوست دارند جاده روستایشان به بولوار تبدیل شود و هر چند سرعت گیرهایی در این جاده تازه نفس گذاشته اند،  اما کارساز نیست. این مخاطب رسانه با تاکید خاصی می خواهد منعکس کنیم که با توجه به حوادث جاده ای، احداث ایستگاه آتش نشانی در چمن بید یک ضرورت است چرا که اکنون خودروهای آتش نشانی باید از قاضی خود را به  محل وقوع حوادث در این محدوده برسانند. 6.5 کیلومتر بعد از چمن بید، امید به حذف بخشی از جاده مرگ را زنده می کند؛ کیلومترهایی که گفته بودند چشم انتظار محافظ جاده ای است. آن چه در قسمت های چهاربانده شده و البته بهره برداری نشده پس از پلیس راه چمن بید مشاهده می شود جاده تقریباً آماده ای است که شاید منتظر یک «مناسبت» برای افتتاح است.
آن چه گذشت:
سوم اردیبهشت از 20 کیلومتر پایانی محور بجنورد-گلستان که به نوعی حادثه خیزترین قسمت جاده مرگ است گفتیم که در ایام نوروز طبق اعلام اورژانس خراسان شمالی طی یک روز 32 مصدوم بر اثر وقوع 11 سانحه داشت. از رباط قره بیل به سمت گلستان که  رفته بودیم سمت چپ جاده زیرسازی شده بود. جلوتر از آن که رفتیم در محدوده چشمه خان تا دشت، خبری از حیات پروژه نبود.  سوم اردیبهشت حفاظ وسط جاده روبه روی «سی ان جی» روستای «رباط قره بیل» وجود خارجی نداشت و  تعبیرش این بود که این نقطه هنگام عبور و مرور خودروها می تواند آبستن خطر باشد. پس از عبور از «دشت»، پیچ های تند در جاده کم عرض مقابل مان سبز شدند؛ پیچ هایی که شاهد ریخته شدن خون های زیادی بودند. از تعداد بسیار زیاد «گل میخ» های نصب شده قبل از پیچ معروف و پر حادثه «دیوار سنگی» نوشتیم که هشدار دهنده خطر بالقوه این  نقطه است. طبق آماری که ارائه شده بود در گذشته طی دو شب  شاهد 27 فقره واژگونی خودرو در این پیچ بودیم این در حالی بود که عملاً به جز ساخت اندکی شانه خاکی برای این قسمت، اتفاق خاصی برای برطرف کردن خطرات این نقطه حادثه خیز نیفتاده بود.
آن چه دیدیم:
هجدهم مرداد ماه، از وسط جاده دو بانده روستای «رباط قره بیل» عبور می کنیم؛ جاده ای که روستا را به دو نیم کرده است و انگار خواب چهاربانده شدن را می بیند. جاده تازه ساز پس از روستا تا اتصال به قطعات بهره برداری شده، در صف تکمیل پازل های باقی مانده خود است و البته زمانی هم برای تحقق آن اعلام نشده است. همچنان که جلوتر می رویم با اعداد و ارقامی که کیلومترشمار خودرو نشان می دهد مواجه می شویم، بعد از حدود 9 کیلومتر جاده چهار بانده، سه کیلومتر خاک ریزی در یک طرف جاده انجام شده که منتظر تسطیح است و در ظاهر تنها اقدام مفید این ماه هاست. هیچ نشانه جدیدی از حیات پروژه حذف جاده مرگ در حاشیه «آرمادلو»، «چشمه خان» و سه راهی «دشت» به چشم نمی خورد. پیچ «دیوار سنگی» هم همان بود که اردیبهشت ماه شاهد آن بودیم و این یعنی ترس، خطر و حادثه همسفر مسافران این جاده قدیمی و از نفس افتاده است. یکی از همکاران می گفت: با حرکت فعلی پروژه چهاربانده سازی محور بجنورد- گلستان فقط یک معجزه می تواند حذف 85 کیلومتر از جاده مرگ را رقم بزند.
تابستان را چگونه گذراندید؟
108 روز قبل از سفر هجدهم مرداد ماه تیم خبری روزنامه «خراسان شمالی»، وقتی از حضورمان در کنار تونل جنگل گلستان و تابلوی «به استان خراسان شمالی خوش آمدید» نوشتیم، آرزو کرده بودیم از 140 کیلومتری که از آن جا تا بجنورد باقی مانده و تا سوم اردیبهشت 97 فقط 57 کیلومتر آن چهار  بانده شده بود، شاهد بهره برداری حداقل 12 کیلومتر دیگر از محور جدید تا تابستان باشیم؛ اتفاقی که رخ نداد و جای آن را حوادث غم انگیز جاده ای پر کرد.تابستان 97 تا چند روز دیگر، وارد ماه پایانی خود می شود و از افتتاح قطعات جدید محور بجنورد- گلستان خبری نیست. پروژه حذف جاده مرگ در بهترین زمان اجرای فعالیت عمرانی به خواب عجیب و غریبی فرو رفته است و اگر فقط از بولدوزر فعال در حاشیه جاده روستای «تاتار» بگذریم عملاً باید گفت در اوج گرما و بیش از چهار ماه زودتر به خواب زمستانی رفته است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد