hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > به نمایش گذاشتن قدیمی‌ترین درهای نصب ‌شده بارگاه رضوی در موزۀ آستان قدس

به نمایش گذاشتن قدیمی‌ترین درهای نصب ‌شده بارگاه رضوی در موزۀ آستان قدس

مشهد   مقدس رویداد امروز-قدیمی‌ترین درهای نصب‌شده در حرم مطهر امام رضا(ع) در موزۀ «تاریخ حرم» موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مسئول گنجینه تاریخ حرم موزه مرکزی آستان قدس رضوی با بیان این‌که از گذشته تا امروز بر ورودی‌های مختلف حرم رضوی درهایی نصب بوده است که محل رفت و آمد زائران بارگاه رضوی یا عرض توسل بوده است، تصریح کرد: از مهم‌ترین درها که اهمیت تاریخی و هنری زیادی دارد، در دارالسیاده مشهور به در «قاضی الحاجات» است که از جنس چوب منبت‌کاری و گره‌چینی در دورۀ ایلخانی ساخته شده است.

علیرضا افتخاری ضمن اشاره به این‌که این در، قدیمی‌ترین در به‌نمایش‌گذاشته‌شده در موزۀ تاریخ حرم رضوی است که سال‌ها در قسمت ورودی رواق دارالسیاده نصب بوده است، افزود: این در، به سفارش نصرالله‌بن شمس‌الدین السحنابی در ابعاد 460 در 260 با دستان هنرمند استاد علی نجار نیشابوری ساخته شده و در سال 735 قمری بازسازی شده است.

وی اضافه کرد: از دیگر درهای ارزشمند موجود در گنجینۀ رضوی، درِ پیش روی مبارک امام رضا(ع) به قدمت دورۀ قاجار است که از جنس چوب با روکش طلا ساخته شده و طرف دیگر آن، با روکش نقره زینت داده شده است. این در، ساختۀ مشهد و واقف آن، ناصرالدین‌شاه قاجار است.

به گفتۀ افتخاری، درِ دیگری که پیش روی مبارک امام رضا(ع) نصب بوه است، به قدمت دورۀ قاجار که در مشهد ساخته شده است و واقف آن، ناصرالدین شاه قاجار است، دیگر اثر ارزشمند گنجینۀ رضوی است.

وی به چند درِ دیگر که در دوره‌های مختلف در قسمت‌های مختلف حرم رضوی نصب بوده است اشاره کرد و گفت: درِ چوبی منبّت و معرق‌کاری که به سفارش محمدرضا سبزواری معروف به «مستشارالملک» در هندوستان ساخته شده است، پیش از قرارگرفتن در موزه، در ورودی مدرسۀ مستشار به صحن انقلاب نصب بوده است. درِ چوبی منبت‌کاری و گره‌بندی‌شده از جنس چوب شمشاد به قرن دهم هجری قمری و دورۀ صفویه که سازندگان آن، کمال‌الدین و احمد کربلایی، شاه‌حسین، استاد شمس و استاد محمد و واقف آن، عباس سلطان است، زمانی در رواق پشت سر حضرت رضا(ع) قرار داشته است و در مسجد بالای سر حضرت معروف به «درِ مقبرۀ خالصی»، پیش از نمایش در موزه، در بالای سر حضرت نصب بوده است.

گفتنی است این آثار در گنجینۀ «تاریخ حرم» موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش عموم قرار دارد
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد