hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > پیشرفت به قیمت نابودی

پیشرفت به قیمت نابودی

علم و فناوری در عصر جدید به کمک بشر آمد تا زندگی را برای او سهل‌تر کند اما جنبه دیگر پیشرفت‌های تکنولوژیکی بخش تاریکی بود که هدف اولیه یعنی ارتقای زندگی انسان‌ها را از اساس نادیده می‌گرفت.

علم و فناوری در عصر جدید به کمک بشر آمد تا زندگی را برای او سهل‌تر کند اما جنبه دیگر پیشرفت‌های تکنولوژیکی بخش تاریکی بود که هدف اولیه یعنی ارتقای زندگی انسان‌ها را از اساس نادیده می‌گرفت. پیشرفت‌های روزافزون در صنایع اسلحه‌سازی را شاید بتوان شاهدی بر این مدعا قلمداد کرد؛ نکته اینجاست که این چرخه هنوز از حرکت باز نایستاده و فناوری به سمتی می‌رود که شاید در آینده تنها غبن و حسرت بشر را به دنبال داشته باشد. قصد داریم برخی از پیشرفت‌های علمی را که عوارض جانبی‌شان در آینده گریبان انسان را
خواهد گرفت به شما معرفی کنیم. بخش اول این مطلب را امروز می‌خوانید.  
اسلحه‌های   بیولوژیک
اولین نمونه‌ سلاح‌های زیستی در واقع همان تیرهای زهرآلودی بودند که انسان‌های نخستین به سوی دشمنان خود پرتاب می‌کردند. اما خب با پیشرفت تکنولوژی شمایل و کاربرد این اسلحه‌های مخوف هم دچار تغییرات بنیادین شده است. به طور مثال برخی دانشمندان ویروس‌های کشنده‌ای را که مدت‌ها پیش از میان رفته‌اند دوباره بازسازی کرده‌اند. مثلاً ویروس آنفلوآنزایی که در سال ۱۹۱۸ جان بسیاری از انسان‌ها را گرفت بار دیگر در سال ۲۰۰۴ توسط بیولوژیست‌ها بازسازی شد.
سلاح لیزری پرتابل
یحتمل شلیک اسلحه‌های لیزری را در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌اید، اما نکته اینجاست که سلاح‌های لیزری واقعی ابعاد بسیار بزرگی دارند و نمی‌توانند در قالب هفت تیر یا مسلسل کاربرد داشته باشند. اما جدیداً پروژه‌های تحقیقاتی بسیاری با هدف کوچک کردن سلاح‌های لیزری در حال اجراست با این هدف که اسلحه‌های فوق را بتوان روی هواپیما و حتی تانک‌های جنگی نصب کرد.
پاک ‌کننده‌ حافظه
همه ما دوست داریم خاطرات ناخوشایند زندگی‌مان را فراموش کنیم. در فیلم «مردان سیاه‌پوش» ویل اسمیت با وسیله‌ای که شبیه فلاش دوربین عمل می‌کرد حافظه‌ انسان‌ها را پاک می‌کرد، اما در دنیای واقعی دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که با برخی ترکیبات شیمیایی می‌توانند روی حافظه تاثیر بگذارند. در این روش پروتیین‌های خاصی از بدن هدف گرفته شده و باعث شکستن پیوندهایی می‌شود که ما را قادر به یادآوری موارد خاص می‌کند.
اسکن کردن عنبیه
اسکنرها این روزها جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر پیدا کرده‌اند، اما چه کسی فکر می‌کرد روزی از این وسیله برای شناسایی و تشخیص هویت استفاده شود. موضوع استفاده از اسکنر عنبیه روی گوشی‌های آیفون بحث‌های مربوط به گجت‌های شناسایی هویت را بار دیگر داغ کرد.  به عقیده برخی از سیستم‌های تشخیص هویت بیومتریک می‌توان برای ردگیری افراد استفاده کرده و عملاً جامعه را به یک ایست و بازرسی بزرگ تبدیل کرد.
تبلیغات تجاری هوشمند
تصور کنید در پیاده‌رو مشغول قدم زدن هستید و به یک بیلبورد تبلیغاتی نزدیک می‌شوید؛ دوربین متصل به بیلبورد با استفاده از فناوری‌های تشخیص چهره مواردی نظیر سن و جنسیت شما را مشخص کرده و تبلیغاتی را که مناسب سن شماست و می‌تواند نظرتان را جلب کند نمایش می‌دهد! حتی شاید برخی تبلیغات صوتی و تصویری را به گوشی تلفن همراه شما هم بفرستد.
وحشتناک  نیست!؟

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد