hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان > افزایش خروجی سد زاینده رود برای کشت تابستانه اصفهان از امروز ۱۱ تیر

افزایش خروجی سد زاینده رود برای کشت تابستانه اصفهان از امروز ۱۱ تیر

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان از افزایش خروجی سد زاینده رود در بامداد چهارشنبه،یازدهم تیرماه، جهت تامین نیاز آبی کشت تابستانه اصفهان خبر داد. 


حسن ساسانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به جلسه نهم تیر ماه در وزارت نیرو با حضور استاندار اصفهان و متعاقب آن جلسه دهم تیرماه ۹۹ سازگاری با کم آبی استان مقرر شد برای کشت تابستانه ضمن رعایت ملاحظات و تعهدات مربوطه و همچنین رعایت خطوط قرمز آب شرب از بامداد روز یازدهم خروجی آب سد زاینده رود افزایش یابد.
وی گفت: حجم سد زاینده رود ۶۳۲ میلیون مترمکعب، ورودی به سد ۴۵ مترمکعب بر ثانیه و خروجی از سد هم ۶۸ مترمکعب بر ثانیه است.
در نخستین مرحله رهاسازی آب به منظور تأمین حقابه کشت کشاورزان شرق و غرب ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافته بود و سپس در تاریخ بیست و یکم اسفند ماه خروجی آب از سد زاینده‌رود کاهش یافت. از ۱۵ فروردین تا ۱۵ خرداد سال جاری نیز برای تکمیل دوره آبیاری کشت پاییزه آب برای کشاورزان اصفهان توزیع شد.
همچنین از ابتدای سال آبی جاری (ماه مهر) تاکنون ۵۲.۳ میلیون متر مکعب از حقابه سالانه تحویل تالاب بین‌المللی گاوخونی شده است؛ نیمه دوم سال ۱۳۹۸ معادل ۴۱ میلیون مترمکعب آب و فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع حدود ۱۱.۳ میلیون مترمکعب پساب و زهاب وارد تالاب شد.
این میزان از حقابه در چهار مرحله و در مدت زمان بین کشت کشاورزان، برای گاوخونی تأمین شده است؛ حقابه سالانه تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب در سال است. اما به رغم اینکه قرار بود همزمان با پایان توزیع آب کشت پاییزه دوم کشاورزی از ۱۵ خرداد به مدت یک ماه حقابه تالاب گاوخونی رهاسازی شود با تجمع و اعتراض کشاورزان شرق اصفهان پس از ۱۴ روز جریان اندک پساب از سد رودشتین به سمت تالاب قطع شد تا آب مورد نیاز برای کشت گلرنگ کشاورزان شرق تأمین شود. آنطور که حسین اکبری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گفته است بر اساس برنامه منابع و مصارف وزارت نیرو قرار بود در سال آبی ۹۸-۹۹ ۱۴۰ میلیون مترمکعب حقابه تالاب گاوخونی تخصیص یابد اما همزمان با آغاز فصل گرم پساب نیز از گاوخونی دریغ شده است.
زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب شرب، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد؛ این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد