hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان شرقی| سکوت چکش ها

آذربایجان شرقی| سکوت چکش ها

بازار مسگراهای تبریز با قدمتی به‌اندازه تاریخ این شهر که در دل بازار مسقف و بخش شمالی آن با عنوان «بازارچه دوه چی» واقع‌شده است، امروزه دیگر رمقی ندارد و هیچ مسگری در آن فعالیت نمی‌کند. به هم‌اکنون از مجموع حدود 70 مغازه بازار مسگران، بیش از نیمی تعطیل‌شده و بقیه نیز با تغییر از صنعت مس به ابزارفروشی و بزازی و سایر صنوف، فعالیتی کم‌رمق در این مکان تاریخی را به تصویر می‌کشند که بسیار رقت‌انگیز و دردناک است.

یکی از پیران بازار مسگران می‌گوید: 90 سال سن دارم و از 70 سال پیش وارد صنعت مسگری شدم، امروز از اینکه این بازار را چنین مشاهده می‌کنم بسیار ناراحتم اما برای گذر عمر به مغازه می‌آیم تا ساعات آخر عمرم را در مکانی سپری کنم که عمر و جوانی‌ام را به‌پای آن داده‌ام.

حاج قادر علیزاده اضافه می‌کند: حدود 35 تا 40 سال قبل بازار مسگران جزو پررونق‌ترین بخش‌های بازار تاریخی تبریز بود و حتی رونق کسب‌وکار در این مکان بسیار بیشتر از راسته‌بازار بود، اما با توسعه شهری و کم سو شدن صنعت دستی مس به‌تدریج بازار مسگران کارکرد اصلی خود را از دست داد و امروز دیگر هیچ مسگری در این مکان وجود ندارد.

حاج جواد مثنی از دیگران مغازه‌داران بازار مسگران تبریز است که به گفته خودش با 86 سال سن از 11 سالگی به صنعت مسگری روی آورده و از 15 سال قبل دیگر به‌صورت حرفه‌ای مسگری را رها کرده و امروز بسیار اندک و در صورت داشتن حوصله درزمینه تعمیرات ظروف مسی فعالیت می‌کند. او با ابراز تأسف از اینکه بازار مسگران امروز حال و هوای دیگری به خود گرفته و دیگر اثری از آن دوران طلایی نیست، می‌گوید: هرچند مشاهده این تصویر از بازار هرروز برایم زجرآور است اما باز نمی‌توانم از این مکان دل بکنم و در خانه بنشینم.

در حال حاضر تنها 5 کارگاه مسگری در استان فعال است

معاون صنایع‌دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز دراین‌باره می‌گوید: در حال حاضر تنها 5 کارگاه مسگری در استان فعال است که سه کارگاه در تبریز و 2 کارگاه نیز در شهر بناب فعال هستند.

فرشاد به آفرین درباره وضعیت حاکم بر بازار مسگران تبریز، با بیان اینکه تغییر کاربری مغازه‌های این بازار توسط مالکان آن انجام‌گرفته است، تأکید می‌کند: معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای جلوگیری از وضعیت به وجود آمده نمی‌تواند کاری انجام دهد، چون مالکیت این مغازه‌ها در دست افراد است و نوع فعالیت آن‌ها را خودشان انتخاب می‌کنند. او ادامه می‌دهد: بااین‌وجود طی سال‌های اخیر تا حدودی صنعت مسگری در سایر نقاط شهر فعال‌شده است.

به آفرین، برنامه‌ریزی برای آموزش مسگری را جزو برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بیان و اضافه می‌کند: در این زمینه اقداماتی با همکاری و هماهنگی یکی از سازمان‌ها به انجام رسیده است و تلاش داریم طی ماه‌های آینده دوره‌های آموزشی را شروع کنیم. او تلاش برای ترغیب و تشویق جوانان به مسگری را جزو اولویت‌ها می‌شمارد و می‌گوید: در این زمینه به‌شدت نیازمند همکاری و مساعدت رسانه‌های گروهی برای تبلیغ بیشتر این صنعت دستی هستیم.

به آفرین، تحرکات اخیر در فروش صنایع مسی را به فال نیک می‌گیرد و یادآور می‌شود: بدون تردید رونق هر چه بیشتر فروش این صنایع‌دستی می‌تواند رغبت جوانان به مسگری را باعث شود. به گفته او، صنایع مس جزو پرفروش‌ترین صنایع‌دستی نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی تبریز در ماه گذشته و همچنین پارسال بود و غرفه‌های مربوط به استان زنجان در این زمینه عملکردی بسیار موفق داشتند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد