hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تامین چوب بزرگترین دغدغه درودگران

تامین چوب بزرگترین دغدغه درودگران

رئیس اتحادیه صنف درودگران استان قم گفت: اصلی ترین ماده اولیه در صنعت چوب به دلیل وارداتی شدن و عدم حمایت ارزی با افزایش قیمت افسار گسیخته مواجه شده و تهیه آن تبدیل به معضلی برای صنعتگران و تولیدکنندگان شاغل در این شاخه شده است.


حسین معماریان در گفت وگو با خبرنگار رویداد ایران در قم، با اشاره به چالش های متعدد پیش روی صنف درودگران، اظهارداشت: در حال حاضر نگرانی بزرگ صنف ما تهیه مواد اولیه و به شکل اختصاصی چوب است که متاسفانه به صورت واردات به دست درودگران می رسد.

وی تصریح کرد: در شرایطی قرار داریم که طرح تنفس جنگل در حال اجرا شدن است و مجبور هستیم از چوب های وارداتی استفاده کنیم، چوبی که در سال 92 هر مترمربع آن 320 هزار تومن خریداری می شد حالا باید با ده میلیون تومان خریداری شود که در نتیجه هزینه های بالایی را به تولیدکنندگان تحمیل می کند.

معماریان با اشاره به تاثیرات منفی بیماری کرونا بر تمامی اصناف، خاطرنشان کرد: برای بهتر شدن شرایط تولیدکنندگان با نهادهای زیادی وارد تعامل شدیم؛ از جمله با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین بخش مربوطه در وازرت صنعت معدن تجارت جلسات متعددی را برگزار کردیم که عملا منتج به نتایج مطلوبی نشده است.

وزارت صمت در حوزه ارزی واردات چوب هیچ کمکی نمی کند

وی افزود: معاون وزیر صمت به صورت شفاف اعلام کرد که این وزارتخانه به هیچ عنوان نمی تواند در حوزه ارزی استمدادی برای ما داشته باشد، در نهایت این پیشنهاد را مطرح کردند که به سمت صادرات برویم و ارز ماحصل صادرات را به واردات اختصاص دهیم، در نهایت مسیر را برای واردات هموار کنیم.

رئیس اتحادیه صنف درودگران استان قم تاکید کرد: بحث دیگری که موانع زیادی برای تولیدکنندگان ما ایجاد می کند؛ مواجهء اداره دارایی با آن هاست، با توجه به اینکه واحدهای تولیدی ما در شهرک ثامن از برق 50 آمپر استفاده می کنند، دارایی قوانینی را مصوب کرده که این کارگاه ها علاوه بر مالیات باید ارزش افزوده بپردازند، این در حالی ست که بسیاری از واحد های ما کوچک هستند و توانایی تحقق مطالبات آن ها را ندارند.

معماریان بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان صنف ما در شهرک ثامن عدم دسترسی مسیر تردد سهل الوصول و امن است که باید در دستور کار مسئولین راه و شهرسازی قرار بگیرد.

زمین های شهرک ثامن باید در مساحت کوچکتری به تولیدکنندگان واگذار شود

وی با اشاره به این که زمین هایی که در شهرک ثامن برای واگذاری به اعضای صنف در نظر گرفته شده مساحت وسیعی دارد و بیشتر اعضا قدرت تملک و بهره وری از آن را نخواهند داشت، گفت: اگر این امکان از ناحیه شرکت شهرک های صنعتی به وجود بیاید که زمین های قابل واگذاری در مساحت کوچکتری تعریف شوند، بسیاری از تولیدکنندگان و کارگاه های کوچک برای مستقر شدن در شهرک ثامن اقبال بیشتری نشان خواهند داد.

معماریان ابراز داشت: امیدواریم متولیان امر در دولت شرایط را به گونه ای رقم بزنند که حداقل تسهیلاتی به اعضای فعال این صنف تعلق بگیرد، در غیر این صورت با تعطیلی کارگاه های زیادی مواجه خواهیم بود که خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. 

وی همچنین افزود: در حوزه انشعابات برق در شهرک ثامن نیز با پدیده ای رو به رو هستیم که واقعا انتظار آن را نداریم، هرکارگاه در این شهرک باید مبلغی قریب به 80 میلیون تومان پرداخت کند تا بتواند از انرژی برق استفاده کند، با این رویه "حمایت از تولید" فقط می تواند در حد یک شعار یا عنوانی برای همایش ها و سمینارها باقی بماند.

4 هزار واحد تولیدی و توزیعی در قم فعالیت می کنند

معماریان با بیان این که در استان قم 4 هزار واحد صنفی تولیدی و توزیعی وجود دارد، تاکید کرد: بیشتر صاحبان این واحدها مستاجر هستند که مشکل اصلی زمین است، مسئولان دولتی اگر واقعا خواهان اشتغال زایی و ادامه فعالیت این واحدها هستند باید راهکارهای عملیاتی خود را هرچه زودتر ارائه کنند، چه بسا همین طرح واگذاری زمین در شهرک با ابعاد کوچکتر بتواند راهگشا باشد.

وی افزود: در خصوص تبلیغات تلوزیونی نیز صنف درودگران واقعا مغفول واقع شده اند، فیلم مستندی که در مورد صنعت چوب قم ساخته شده تنها دو مرتبه از شبکه استانی قم پخش شده است، شبکه های ملی هم که فقط با دریافت هزینه های سنگین حاضر به پخش این مستند هستند، حتی مسئولیت کوتاهی در امر تبلیغات رسانه ای درودگران قمی را کسی به عهده نمی گیرد.

معماریان با اشاره به برگزاری نمایشگاه های مبلمان در قم، یادآور شد: این نمایشگاه ها توسط شرکت توسعه نمایشگاه ها در حالی برگزار شده که بخش عمده ای از غرفه داران شرکت ها و شخصیت های غیر بومی استان بودند، البته این مشکل تا سطح قابل توجهی برطرف شده و سعی داریم بیشتر نمایشگاه ها را خودمان برگزار کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: شهرک ثامن قم باید به عنوان یکی از معتبرترین بازارهای تولیدی در عرصه چوب و مبلمان و یک ظرفیت بزرگ و قابل سرمایه گذاری در سراسر کشور معرفی شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد