hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > رهایی از رکود بازار صنعت قم در گرو صادرات

رهایی از رکود بازار صنعت قم در گرو صادرات

عضو اتاق بازرگانی قم گفت: تنها راه رهایی از رکود بازار حرکت به سمت صادرات است و برای تحقق این امر باید از ظرفیت های برخی صنایع خاص قم مانند صنعت مبلمان، دمپایی، کفش، سوهان و برخی صنایع پتروشیمی استفاده کنیم.


عباس مهرابی در گفت و گو با خبرنگار رویداد ایران در قم، با اشاره به مشکلات صنعت قم اظهار کرد: مشکلات ناشی از تحریم و شیوع ویروس کرونا نه تنها صنعت قم بلکه صنعت کل کشور را تحت تاثیر قرار داده و آسیب جدی به صنعتگران وارد کرده است.

وی، نگرانی های صنعتگران را در اوضاع کنونی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: عدم ثبت سفارش ها و کمبود مواد اولیه برای تولید به همراه افزایش قیمت مواد اولیه از جمله نگرانی های صنعتگران محسوب می شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه در تولید بیان کرد: هنگامی که مواد اولیه با افزایش قیمت مواجه می شود، به طبع نقدینگی مورد نیاز کارخانه ها نیز باید برای خرید افزایش یابد که همین موضوع عاملی مهم برای کاهش تولید و افزایش قیمت محصولات تولیدی می شود. 

مدیرعامل شرکت محراب حدید، به تاثیر قیمت دلار بر میزان خرید مواد اولیه اشاره و بیان کرد: به دلیل افزایش قیمت ها و نوسانات ارزی واحدهای تولیدی با کاهش فروش مواجه شدند. به همین دلیل توان تولید حداقل ها را هم ندارند که همه این مسائل موجب شده برخی واحدهای تولیدی نسبت به تعدیل نیرو اقدام کنند.

وی با تاکید براینکه با پایین آمدن تولید به صورت اتوماتیک قیمت ها افزایش پیدا می کند،گفت: برای رهایی از رکود اقتصادی باید به سمت صادرات حرکت کرد و از ظرفیت های برخی صنایع خاص قم مانند صنعت مبلمان،دمپایی و کفش پلاستیکی، کفش و برخی صنایع پتروشیمی برای صادرات بهره برد.

مهرابی به مشکلاتی که در جریان نوسانات ارزی برای صادرات بوجود می آید، اشاره و بیان کرد: زمانی که دولت تصمیم می گیرد که سیاست هایش را تغییر دهد ، برای صادرات محدودیت ایجاد می شود و این چیزی نیست که بشود تک فروشی انجام داد و اگر هم بشود چنین کاری را انجام داد باید با قیمت پایین تری به فروش رساند.

عضو اتاق بازرگانی قم، قراردادهای بلند مدت را از ضروریات کشورهای صادرات محور دانست و گفت:  در صورتی که این روند جاری باشد و خط تولید نیز مرتب به فعالیت بپردازد و مواد اولیه تولید کند روند طبیعی صادرات پیش می رود.

وی با انتقاد جدی از تصویب قوانین جدید و مشکلاتی که برای صادر کنندگان بوجود می آید، عنوان کرد: در گلوگاه ها و در لب مرز مرتب مشکلاتی نسبت به قوانین خلق الساعه بوجود می آید که این قوانین قراردادهای ما را با کشورهای طرف مقابل بهم میزند و و کشور مقصد از جای دیگری اجناس مورد نیازش را تهیه می کند.

مهرابی با تاکید براینکه سایر کشورها مشکلات ما را ندارند، عنوان کرد: سایر کشورها با مشکلات تهیه مواد اولیه و مشکلات ارزی مواجه نیستند.

 وی افزود: زمانی که فروش یک کالا در بازار کشور دیگری شناخته شد امکان فروش جنس در آن بازار دیگر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه زحمات فراوانی برای ایجاد بازار در کشورهای همسایه و شناساندن جنس ایرانی کشیده می شود، گفت: اگر بعد از آن بخواهیم برای یک بخش نامه دولتی اجناس را پس بگیریم باید به شدت قیمت ها را پایین بیاوریم که در این هنگام بازار ما را رقیب به نفع خود در دست می گیرد وضربه شدیدی به ما وارد می شود.

عضو اتاق بازرگانی قم با اشاره به اینکه دولت در تلاش است که راه صادرات به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق و عمان باز شود، تصریح کرد: اما مشکلات کارگری و کارمندی در داخل کشور وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه باید فکر برتری باشد تا بتواند زمانی که در کشور با افزایش قیمت برخی اقلام و یا مواد صنعتی مواجه می شویم گلوگاه مرز بسته نشود، تصریح کرد: اگر مشتری های خودمان را در کشورهای مقصد داشته باشیم، تحریم ها تاثیر کمتری دارد.

مهرابی اضافه کرد: اگر کالا های تولیدی را به کشورهای مقصد حتی به صورت تک ظرفیتی و با قیمت پایین به فروش بگذاریم باز هم ترس دارند که از ما خریداری نکنند.

 در این راستا لازم است شورای سیاستگذاری از وزارتخانه تشکیل شود و از شخصی کردن مرزها خودداری کنند و متاسفانه دولت درگیر روزمرگی شده و مسائل کلان را رها کرده و به سایر مسائل توجه ندارد

 

 

 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد