hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان| تحصیل با اعمال شاقه

سمنان| تحصیل با اعمال شاقه

از 4603 کلاس درس موجود در استان سمنان 1761 کلاس تخریبی است و 1951 هم باید مقاوم‌سازی شود، یعنی 120 هزار دانش‌آموز سمنانی با هزار امید و آرزو در مدارسی تحصیل می‌کنند که بیش از 70 درصد کلاس‌های درس آن فرسوده و تخریبی است که می‌تواند فاجعه‌ای را رقم زند.

اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات مثبتی در بحث مدرسه‌سازی صورت گرفته به‌طوری‌که با کمک دولت و خیران در استان سمنان 42 هزار مترمربع مدرسه ساخته‌شده اما حضور حتی یک دانش‌آموز هم در مدرسه تخریبی و فرسوده نگران‌کننده است.

مقاوم‌سازی مدارس سمنان نیازمند اعتبار

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سمنان با اشاره به راهبرد مقام سازی 75 درصد از کلاس‌های درس استان در برنامه ششم توسعه، افزود: برای تحقق این هدف به 2 هزار و 660 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. سعید هژبری افزود: طبق هدف راهبردی برنامه ششم توسعه در استان 851 کلاس درس باید تخریب و بازسازی و 940 کلاس باید مقام سازی شود. او ادامه داد: افزایش اعتبارات استانی و ملی و مشارکت بیشتر خیران و مردم برای تحقق اعتبار ضروری است. هژبری تصریح کرد: در استان سمنان چهار هزار و 603 کلاس درس وجود دارد که یک هزار و 761 کلاس تخریبی است و یک هزار و 951 کلاس از نظر ظاهری مشکلی ندارد ولی نیازمند مقاوم‌سازی است. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان با اشاره به این‌که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه در استان باید تا 871 کلاس درس تخریبی نوسازی می‌شد، گفت: تا به امروز نوسازی 520 کلاس درس به اتمام رسیده است.

نهضت مدرسه‌سازی در سمنان تشکیل شود

مدیرکل آموزش‌وپرورش سمنان گفت: 75 درصد کلاس‌های درس این استان فرسوده است که نوسازی آن همکاری بیشتر مسئولان و خیران را می‌طلبد. محمد دستورانی افزود: متوسط کشوری مدارس تخریبی در کشور بیش از 30 درصد است و سمنان بدترین شرایط را از نظر تعداد مدارس فرسوده در مقایسه با دیگر استان‌ها دارد. او اظهار داشت: 30 درصد مدارس کشور به‌صورت خیرساز است درحالی‌که این رقم در سمنان 50 درصد است. او خاطرنشان کرد: خوشبختانه خیران استان به بخش مدرسه‌سازی نگاه بسیار خوبی دارند اما از سوی دیگر حجم قابل‌توجه کلاس‌های درس در سمنان تخریبی است که باید نگاه ویژه‌ای به آن‌ داشت. دستورانی ادامه داد: میزان مشارکت خیران سمنان از متوسط کشوری 20 درصد بالاتر است درحالی‌که کلاس‌های که تخریبی در استان 40 درصد بیشتر از سایر نقاط کشور است. مدیرکل آموزش‌وپرورش سمنان با بیان این‌که نهضت مدرسه‌سازی بسیار ارزشمند است اما باید مبنایی ایجاد شود که دولت سهم بیشتری در این راستا داشته باشد، گفت: ظرفیت‌هایی در استان وجود دارد که باید از آن‌ها در راستای بهسازی و نوسازی مدارس بهره ببریم که ازجمله آن‌ها می‌توان به مسکن و شهرسازی اشاره کرد. دستورانی بیان داشت: طبق قانون، مسکن شهرسازی موظف است تا به ازای هر 200 واحد مسکن مهر یک واحد آموزشی بسازد اما این اداره کل هم در بخش ساخت مدارس عقب است و بعضی از شهرک‌های مسکن مهر را با 198 واحد ساخته‌ تا به عدد 200 نرسد و ملزم نباشد تا مدرسه‌ای بسازد. او با بیان این‌که اگر 50 درصد هزینه ساخت یک مدرسه در مسکن مهر را مسکن و شهرسازی تقبل کند، بقیه را سازمان نوسازی مدارس پرداخت می‌کند. دستورانی از بنیاد برکت به‌عنوان دیگر ظرفیت موجود در امر مدرسه‌سازی نام برد و افزود: این بنیاد می‌تواند کمک خوبی داشته باشد چراکه ‌اکنون 100 میلیارد ریال در این استان سرمایه‌گذاری کرده و حتی در بخش اشتغال فعالیت‌های خوبی به‌صورت مشارکتی دارد.

مشکل فرسودگی مدارس با اعتبار برنامه ششم رفع می‌شود

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه گفت: فرسودگی مدارس، از مشکلات نظام تعلیم و تربیت سمنان با اعتبار در نظر گرفته در برنامه ششم توسعه رفع می‌شود. احمد همتی گفت: 3 میلیارد دلار معادل 120 هزار میلیارد ریال برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس کشور در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته‌شده است. او تصریح کرد: با توجه به این‌که تعداد زیادی از مدارس شهر سمنان 2 نوبته، فرسوده هستند و رشد دانش‌آموزان در این شهرستان بیشتر از سایر شهرستان‌هاست، با اختصاص اعتبار 120 هزار میلیارد ریالی برای نوسازی مدارس در برنامه ششم توسعه، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

همتی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه، دولت باید معادل هزینه ‌کرد خیران مدرسه‌ساز، برای نوسازی مدارس سراسر کشور هزینه کند تا راهبردی برای تشویق خیران باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد