hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > روند افزایشی بیماران کرونایی در شهرستان‌های فارس/ فشار مضاعف کرونا بر کادر درمانی ‌فسا

روند افزایشی بیماران کرونایی در شهرستان‌های فارس/ فشار مضاعف کرونا بر کادر درمانی ‌فسا

به گفته مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی فارس، رعایت نکردن، بی‌توجهی به فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و شرکت در مراسم‌ها از علل افزایش آمار ابتلای مردم به ویروس کرونا در شهرستان‌های فارس بوده است.

روزها یکی پس از دیگری در حال سپری شدن است و کرونا همچنان پرقدرت جان افراد را می‌گیرد.

در حالیکه وضعیت شیوع کرونا در برخی از شهرستان‌های فارس و کلانشهر شیراز قرمز اعلام شده است، عده‌ای از شهروندان همچنان با رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی بار کادر درمان استان را افزایش داده‌اند.

فشار کرونا بر کادر درمانی شهرستان فسا

علی اصغر خالقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با ابراز تاسف از افزایش آمار کرونا در این شهرستان، اظهار داشت: در حالیکه وضعیت شیوع کرونا در شهرستان فسا قرمز اعلام شده است، برخی از شهروندان همچنان با رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و با حضور در مراسم‌های عروسی و ترحیم بار کادر درمان شهرستان را افزایش داده‌اند.

وی افزود: علی رغم هشدارهای وزارت بهداشت، متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از افراد از ماسک استفاده نمی‌کنند و نسبت به فاصله‌ی‌ اجتماعی در اماکن عمومی بی‌توجه هستند.

خالقی ادامه داد: بیش از 80 نفر از کادر درمان در شهرستان فسا از زمان گسترش شیوع کووید 19 به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا با تاکید بر اینکه مردم همگی باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، بیان کرد: علت ابتلای بیشتر بیماران ویروس کرونا در شهرستان فسا حضور در مراسم‌ها و تجمع‌های خانوادگی است که متاسفانه مردم گوش شنوایی ندارند و به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که امکان بازگشت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها وجود دارد؟، تصریح کرد: در وهله اول بایستی مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند و اینکه شورای محلات، نیروی انتظامی و دادستانی باید در این زمینه ورود کنند.

خالقی در پایان تاکید کرد: از عموم مردم عاجزانه می‌خواهیم از حضور در اجتماعات جز در موارد ضروری جدا خودداری کنند.

برگزاری مراسم‌های جشن و ترحیم در فسا تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد

تواضعی دادستان عمومی و انقلاب شهر ستان فسا نیز روز گذشته به خبرنگاران اعلام کرده بود که با توجه به افزایش تعداد بیماران مبتلا به بیماری کرونا در این شهرستان و قرار گرفتن در وضعیت قرمز تا اطلاع ثانوی از برگزاری مراسم‌های جشن عقد، عروسی و ترحیم  در این شهرستان جلوگیری می‌شود.

وی افزود: در صورت مشاهده افراد متخلف به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی و به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

تواضعی تصریح کرد: در صورت تخلف و سرایت بیماری در هر مجلسی که برخلاف مصوبات برگزار شود مقصران به استناد مواد 492 و 493 قانون مجازات اسلامی مصوب 92 تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم به پرداخت هرگونه خسارت جانی و مالی اعم از دیه و هزینه ‌های درمان به افراد مبتلا شده هستند.

بی‌تفاوتی مردم علت اصلی شیوع بیماری

کریمی رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان هم با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون متاسفانه در سه شهرستان لارستان، خنج و اوز 14 نفر بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا جان باختند، ادامه داد: در حال حاضر 25 مورد در بخش‌های بیمارستان‌های این شهرستان بستری و تحت مراقبت هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: تعداد بهبود یافتگان سه شهرستان لارستان، خنج و اوز به 921 مورد افزایش یافته است.

کریمی با بیان اینکه متاسفانه با وجود افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا همچنان بیشتر مردم به این موضوع بی‌تفاوت هستند، افزود: تنها راه قطع زنجیره این بیماری همکاری مردم و رعایت بهداشت است.

ابتلای 20 نفر به کرونا در مراسم ترحیم و عروسی

محمد رحمانیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در شهرستان های جهرم و خفر، گفت: در روزهای گذشته در جهرم  2 خوشه خانوادگی 20 نفره، مبتلا به این بیماری شده‌اند؛ برگزاری مراسم عروسی و ترحیم علت همه گیری کرونا در این خانواده ها بوده است.

وی تعداد کل موارد مثبت به ویروس کرونا در شهرستان جهرم را 1079 اعلام کرد و گفت: از ابتدای شیوع ویروس کووید 19 تا کنون  از 5521 نفر نمونه گرفته شده است.

رحمانیان تعداد کل بیماران مبتلایان غیر بومی را 73 نفر دانست و افزود: تعداد کل مبتلایان بستری مشکوک و مثبت در حال حاضر در بخش کرونا بیمارستان پیمانیه 52 نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: تعداد بیماران بستری (مثبت قطعی) در حال حاضر در بخش کرونا بیمارستان پیمانیه 32 نفر است و تعداد بیماران بستری در بخش ویژه (آی سی یو) بیمارستان پیمانیه در حال حاضر 6 نفر که حال 5 نفر از آنان وخیم  است.

وی تعداد کل بیماران بهبود یافته و از قرنطینه خارج شده را 63 نفر اعلام و تصریح کرد: تا کنون 7 نفر بر اثر بیماری کرونا در شهرستان جهرم فوت شده‌اند.

رحمانیان ادامه داد: متاسفانه ریسک خطر ابتلا به کرونا در سالمندان و افراد با بیماری زمینه‌ای بیش از دیگران بوده و با توجه به متفاوت بودن ایمنی بدن این افراد حضور آنان در تجمعات بسیار نگران کننده و خطرساز است.

وی عنوان کرد: در بررسی‌های صورت گرفته از مبتلایان جدید به کووید 19 در جهرم این موضوع نشان می‌دهد که 25 درصد از مبتلایان سابقه سفر داشته‌اند.

به گفته رحمانیان، سفر به استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان و شهرستان‌های دیگر مانند لارستان و گراش و همچنین برگزاری مراسم های عروسی، تولد و ترحیم که تراکم جمعیت در آنان بالا بوده است از دلایل مهم افزایش آمار مبتلایان به کووید 19 در چند هفته اخیر در جهرم بوده است.

رحمانیان با بیان این مطلب که بیماری کرونا واکسن و درمان اختصاصی ندارد، گفت: از همشهریان عزیز خواهشمندیم تا آنجا که می توانند در تجمعات شلوغ حضور پیدا نکرده و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را موکدا جدی بگیرند.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف منجر به تعطیلی صنوف می‌شود

فرماندار ویژه شهرستان جهرم با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از مردم خواست از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی خودداری کنند.

شفیعیان تاکید کرد: همراهی و مشارکت فعال مردم این شهرستان در تصمیم‌گیری‌های ستاد کرونا، توان مسئولین، به ویژه کادر بهداشت و درمان در کنترل بیماری را دوچندان خواهد کرد.

فرماندار ویژه جهرم با بیان اینکه طبق آمار بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در این شهرستان در مراسم‌های عروسی، دورهمی‌های خانوادگی، جشن‌های تولد و در کل تجمعات انسانی بوده است، افزود: ویروس کرونا بسیار مرموز و پیچیده عمل می‌کند، رفتار آن غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است تا چند سال مهمان شهرستان باشد.

وی افزود: کادر بهداشت و درمان خسته شده‌اند و انرژی آنها تحلیل رفته است هرچند که همچنان با قدرت به خدمات رسانی خود ادامه می‌دهند اما متاسفانه حساسیت اجتماعی در زمینه خود مراقبتی در برابر این ویروس تا حدود زیادی کاهش یافته و علیرغم تمام تذکرها و هشدارها، فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در دورهمی‌ها و تجمعات و همچنین استفاده از ماسک تا حدود زیادی رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: طبق تصمیمات اتخاذ شده در ستاد کرونا و شورای تامین این شهرستان از برگزاری مراسمات عروسی و ترحیم و همچنین جشن‌های تولد به جد ممانعت به عمل خواهد آمد و بر همین مبنا با اماکن و باغ شهری‌های که اقدام به برگزاری و میزبانی تجمعات کنند برخورد خواهد شد.

 شفیعیان تاکید کرد: آرایشگاه‌های زنانه و مردانه مکلفند از پذیرش عروس و داماد پرهیز کنند و تزئین ماشین عروس نیز توسط گل فروشی‌ها ممنوع است.

وی از صاحبان صنوف شهرستان خواست، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص استفاده مستمر از ماسک و قرار دادن مایع ضدعفونی کننده دست در ورودی مغازه‌های خود، از ازدحام مشتری پیشگیری نمایند تا نسبت به تعطیلی صنوف اقدامی نشود.

به گزارش تسنیم، به دلیل بی‌توجهی برخی از هم‌وطنان آمار ابتلا به بیماری کرونا رو به افزایش است و تعطیلی دوباره بازار و اماکن عمومی خسارت به کسب و کار مردم است بنابراین رسیدن به آرامش و شرایط به قبل از کرونا نیازمند مشارکت همگانی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد