hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > نمایش ظرف 600سالۀ کلید ضریح رضوی در موزه آستان قدس رضوی

نمایش ظرف 600سالۀ کلید ضریح رضوی در موزه آستان قدس رضوی

مشهد مقدس رویداد امروز-جعبۀ فولادی نگهداری کلید ضریح مطهر رضوی متعلق به قرن نهم هجری قمری در گنجینه تاریخ حرم موزۀ آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار دارد.

مسئول گنجینه «تاریخ حرم» موزه مرکزی آستان قدس رضوی از نمایش جعبۀ فولادی ظرف کلید ضریح مطهر متعلق به قرن نهم هجری قمری در این گنجینه خبر داد.

علیرضا افتخاری در خصوص پیشینه این ظرف تصریح کرد: این ظرف، جعبۀ فولادی ظریفی است که ابتدا قلمدان بوده و بعدها در سال 1119 هجری قمری به علت ارزش هنری والایِ آن، به دستور شاه‌سلطان حسین صفوی به عنوان «ظرف کلید ضریح مطهر حضرت رضا(ع)» تعیین شده است.

وی اضافه کرد: بدنه‌ها و درِ ظرف، مزیّن به نقش‌های ترنجی و قلمدانی مشبّک بسیار ظریف است و درون شبکه‌ها، گل‌وبرگ‌های ریز اسلیمی و اشعاری در ستایش قلم با نهایت دقت و ظرافت خلق شده است.

افتخاری به خالق این اثر هنری اشاره کرد و گفت: «محمدکاظم» سازندۀ این اثر گرانبها و کم‌نظیر، نام خود را در یکی از ترنج‌ها، رقم زده است. وی افزود: تاریخ و نحوۀ اهدا و نام اهداکننده با طلا روی درِ جعبه، در فاصلۀ ترنج‌ها و قلمدانی‌ها با خط نستعلیق خوش با نهایت ظرافت کوفته‌گری شده است.

وی همچنین اعلام کرد: حدود 40 عدد قفل و کلید به‌کارگرفته‌شده در حرم مطهر رضوی در دوره‌های مختلف تاریخی که از آن جمله قفل طلا و قفل مگسی است، در گنجینۀ تاریخ حرم رضوی به نمایش درآمده است.

گفتنی است که در گنجینۀ «تاریخ حرم» موزه آستان قدس واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی آثاری به نمایش درآمده که در گذشته در حرم مطهر مورد استفاده قرار می‌گرفته است یا به نحوی با حرم ارتباط دارد که ضریح‌های مطهر، محراب‌های زرین‌فام، وسایل روشنایی، زیارت‌نامه‌های فولادی، درهای ورودی و جاروی پر طاووس با دستۀ مرواریددوزی‌شده برخی از این آثار است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد