hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| 600 هزار نفر در حاشیه

آذربایجان غربی| 600 هزار نفر در حاشیه

 این روزها ۶۰۰ هزار حاشیه‌نشین در ۳۰۰۰ هکتار از مساحت ۸ شهر آذربایجان غربی به یک معضل بزرگ جمعیتی و اجتماعی در این گوشه از کشور تبدیل‌شده‌‌ و هنوز راهکار اثربخشی برای رسیدگی به انبوه مشکلات آنان پیدا نشده است.

حاشیه‌نشینی محصول توزیع ناعادلانه زیرساخت‌ها

عضو شورای اسلامی ارومیه با اشاره به چگونگی ایجاد مشکلی بنام حاشیه‌نشینی اظهار می‌کند: حاشیه‌نشینی محصول توزیع ناعادلانه زیرساخت‌ها و سرمایه در مقیاس فضای مناطق شهری و روستایی است و حاشیه‌نشینی سبب افزایش مشکلات درون‌شهری نیز می‌شود. محمدرضا علیزاده افزود: شهر ارومیه پس از طرح جامع سال 85 با برنامه‌ریزی‌هایی که دراین‌ارتباط صورت گرفت پروژه‌های بزرگی در این شهر انجام شد و یا در دست اقدام است که این عامل سبب شد تا کسانی که در شهرهای دیگر بیکار هستند برای پیدا کردن کار به ارومیه مهاجرت کنند. علیزاده خاطرنشان کرد: افزایش مهاجرت پیامدهای نامطلوب زیادی به دنبال دارد و مشکلات بزرگی را می‌تواند در تمامی شهرها به وجود آورد و دراین‌ارتباط باید راه‌حل مناسبی پیدا شود تا از افزایش این مشکل جلوگیری شود.

مناطق حاشیه‌نشین جرم خیزی بیشتری دارند

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه آمار جرم خیزی در نقاط حاشیه شهری بیش از مراکز شهر است، اظهار می‌کند: همواره آمار جرم در نقاط حاشیه شهری به دلیل حضور کمرنگ دستگاه‌های نظارتی و امنیتی بیش از نقاط متراکم و پرجمعیت شهرهاست، افزایش خشونت‌ها، درگیری بین مردم و اعتیاد از اصلی‌ترین بزه‌هایی هستند که در این مناطق اتفاق می‌افتد. اکبر محمدی با اشاره به برخی از عوامل بسترساز آسیب‌های اجتماعی در حاشیه‌های شهرها می‌گوید: زمانی که شهروندی از محل زندگی خود که در آن عده‌ای با وی آشنایی دارند خارج و در محیط اجتماعی جدید ساکن می‌شود عوامل بازدارنده جرم و بزه کم می‌شود و فرد مرتکب خشونت‌ها می‌شود. او تصریح کرد: جمعیتی بالغ‌بر 600 هزار نفر در استان جزو حاشیه‌نشینان بوده و با ساخت‌وسازهای غیراصولی و ایجاد محله‌های بدون ضابطه اصولی چهره و منظره شهرها را به هم زده و گاه فاقد فضای کافی برای ایجاد امکاناتی نظیر فضاهای آموزشی، بهداشتی و خدماتی هستند.

600 هزار نفر در استان آذربایجان غربی حاشیه‌نشین هستند

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی از شناسایی 72 محله حاشیه‌نشین در استان خبر داده و اظهار می‌کند: این محلات شامل سه هزار هکتار از مساحت استان است که جمعیتی بالغ‌بر 600 هزار نفر در این مناطق ساکن هستند. علیرضا رادفر با بیان اینکه از این تعداد 30 محله با هزار هکتار و جمعیت بالغ‌بر 300 هزار نفر در ارومیه ساکن هستند می‌گوید: نبود اشتغال پایدار، الحاق روستاها به شهرها و مهاجرت روستاییان از مهم‌ترین دلایل حاشیه‌نشینی در استان به شمار می‌رود.

او خدمات شهری شامل مسیرگشایی، خیابان‌کشی، آسفالت معابر، خدمات بهداشتی و درمانی، امکانات آموزشی، ورزشی و تفریحی و خدمات انتظامی و امنیتی را جزو نیازهای اولویت‌دار و پایه مناطق حاشیه‌نشین در استان عنوان کرد.

مهاجرت از مناطق حاشیه‌نشین به روستاها

عضو شورای شهر ارومیه اظهار می‌کند: ارائه خدمات به حاشیه‌نشینان سبب افزایش جمعیت این قشر محروم می‌شود و بهتر است مسئولان به روستاهایی که در آن‌ها مهاجرت زیاد است توجه بیشتری کنند و خدمات ویژه‌ای برای این روستاها و مناطق در نظر بگیرند. حسین پناهی با بیان اینکه مهاجرت از مناطق حاشیه‌نشین به روستاها راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از افزایش وسعت حاشیه‌نشینی و حتی سبب کاهش جمعیت این قشر می‌شود. پناهی با بیان اینکه ارائه خدمات بیشتر تنها سبب افزایش مشکلات در زمینه حاشیه‌نشینان می‌شود بنابراین بهتر است بی‌توجهی شود چراکه خدمات ویژه تنها سبب تشویق برای مهاجرت بیشتر می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد