hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > سیستان و بلوچستان|هوای سیستان طعم خاک گرفت

سیستان و بلوچستان|هوای سیستان طعم خاک گرفت

گرد و خاک 246شهروند سیستانی را روانه بیمارستان و 46نفر را بستری کرد
بادهای 120روزه سیستان که 4‌ماه در سال، منطقه سیستان را درمی‌نوردد و در مردادماه به اوج خود می‌رسد این‌بار کاری با مردم سیستان کرد که از روز شنبه تا لحظه تنظیم خبر نفس 246شهروند را به شماره انداخت و آنها را راهی بیمارستان کرد.
قاسم نعیمی، یک فعال گردشگری که در مسیر خراسان جنوبی به سیستان و شهر زابل رسید، از بسته بودن جاده‌های استان به‌دلیل شدت گردوخاک خبرداد. او به همشهری گفت که از 15سال قبل در شهرستان هامون از توابع سیستان که آب هیرمند خشکید، هر سال بادهای 120روزه، ماسه‌های روان در مسیر را با خود به روستاها و شهرهای منطقه سیستان می‌آورد و موجب افزایش حجم طوفان شن در این منطقه از کشور می‌شود.
به‌گفته نعیمی که خود ساکن شهر زابل است و همین دیروز نیز از شهرها و روستاهای سیستان عبور کرده است، روستاهای حومه شهر زهک از توابع سیستان، حتی شهرهای زاهدان و خاش و روستاهای اطراف این شهرها و همچنین روستاهای تخته شاه، قورقوری، کرباسک و گلخانی زیر طوفان شدید شن قرار دارند و زندگی روزمره ساکنان این شهرها و روستاها به‌شدت مختل شده است.
نعیمی از افزایش حجم طوفان شن ناشی از بادهای 120روزه سیستان و گسترده شدن این طوفان تا خراسان جنوبی و بخش‌هایی از بلوچستان خبر داد و گفت: حجم طوفان پیش‌تر تنها منطقه سیستان را دربرمی‌گرفت اما دیروز بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان ، شهر‌های هامون ، زابل، هیرمند و زهک در سیستان و حتی شهرستان نهبندان را که  در خراسان جنوبی و در 60کیلومتری سیستان واقع شده دربرگرفته است.
تعطیلی ادارات و مسدود شدن جاده‌ها
او همچنین از بسته شدن تمامی جاده‌ها و مسیرهای منتهی به سیستان به‌دلیل حجم بالای طوفان شن خبر داد و گفت: طوفان شن و هجوم گردوغبار به روستاها و شهرهای سیستان در حالی شدت یافته است که دمای هوا در این منطقه به 45درجه بالای صفر رسیده است و مردم با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.
غلظت گردوغبار و آلودگی ناشی از هجوم ریزگردها در سیستان موجب شد که دیروز تمامی ادارات و نهادهای دولتی در شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز تعطیل شوند.
در همین رابطه، رئیس گروه هشدار و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز از سرعت 104کیلومتری وزش باد همراه با گردوخاک در سیستان خبر داد و گفت: شدت گردوخاک به اندازه‌ای بود که عمق دید در فرودگاه زابل به 500متر رسید.علی ملاشاهی گفته است که پدیده وزش باد شدید در برخی نقاط مستعد طوفان گردوخاک تا پایان هفته آینده در شمال سیستان و بلوچستان ادامه دارد و سرعت وزش باد به 100کیلومتر در ساعت خواهد رسید.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187هزار و 502کیلومترمربع (معادل 11.5درصد مساحت کشور) و 19شهرستان و بیش از 2میلیون و 800هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می‌شود. براساس آنچه قاسم نعیمی، ساکن شهر زابل و از فعالان گردشگری سیستان و بلوچستان به همشهری اعلام کرده است این استان رتبه نخست استان‌های دارای بیشترین تعداد روستا در کشور را دارد که طوفان شن و هجوم گردوخاک به روستاهای این استان مشکلات زیادی را نیز برای روستایی‌ها ایجاد کرده است.
تداوم باد شدید و گردوغبار در 2روز آینده
به‌رغم هجوم شدید گردوخاک به شهرها و روستاهای سیستان و گسترده شدن دامنه طوفان گردوغبار در جنوب شرق کشور، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی نیز خبر داد که در 2روز آینده در شمال سیستان‌ و بلوچستان به‌ویژه‌ منطقه زابل وزش باد شدید همراه با گردوخاک همچنان تداوم دارد. این وضعیت از بعدازظهر روز سه‌شنبه تا صبح روز چهارشنبه با شدت بیشتر و طوفان شدید گردوخاک ادامه می‌یابد. احد وظیفه گفت: امروز دوشنبه نیز بخش‌های شرق و جنوب شرق کشور و شرق خراسان جنوبی، نوار شرقی کرمان و جنوب سیستان‌ و بلوچستان وزش باد شدید منجر به خیزش گردوخاک در این مناطق می‌شود.
 هشدار به بیماران، سالمندان و کودکان
عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان دیروز به ایرنا گفت که از 246شهروند سیستانی که به‌دلیل مشکلات تنفسی و چشمی ناشی از هجوم گردوغبار به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان مراجعه کرده‌اند 46نفر در بیمارستان بستری شدند. او نیز خشکی تالاب هامون را دلیل اصلی افزایش حجم گردوغبار ناشی از وزیدن بادهای 120روزه سیستان و طوفان شن اخیر در این منطقه دانست و گفت: غلظت ذرات معلق ناشی از هجوم گردوغبار در سیستان به 60 برابر فراتر از حد مجاز در هوای سیستان رسیده است و مردم منطقه به‌ویژه بیماران، سالمندان و کودکان باید از ترددهای غیرضرور در شهرها و روستاها بپرهیزند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد