hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > صرافی‌های مشهد:خرید وفروش ارزنداریم

صرافی‌های مشهد:خرید وفروش ارزنداریم

 هفته گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافت و پس از رونمایی از بسته ارزی جدید که طی آن معاملات ارز آزاد اعلام شده است، گفت: یکی از مشکلات کنونی، تأمین نشدن ارز مورد نیاز مردم در مصارف مسافری و پزشکی است. بنابراین مقرر شد خرید و فروش ارز در صرافی‌ها مجاز شود؛ براین‌اساس همه صرافی‌ها خرید و فروش ارز و برای سفر خارجی و خدمات نیز تأمین اسکناس خواهند کرد. با این حال هنوز کرکره صرافی‌ها در خیابان امام خمینی مشهد بالا نرفته است. به جای آن پیاده‌رو مقابل بانک ملی پر از دلال‌های دلار است. فروشندگانی که چند آجر زیر پایشان گذاشته‌اند و داد می‌زنند: «دلار، یورو...فقط با تراول...»، آدم‌هایی که سر ٢٠٠ تومان بالاتر یا پایین‌تر چانه می‌زنند، جوان‌هایی که با صورت‌های عرق‌کرده سایه دیوار را چسبیده‌اند و دنبال «شکار» می‌گردند، همه در این «بازار شام» سرگردان‌اند. در این شرایط بیشتر صرافی‌های این خیابان یا کرکره مغازه‌شان بالاست و یا اگر هم باز هستند فقط سکه خرید و فروش می‌کنند و خبری از ارز نیست.
جلاییان مدیر یکی از صرافی‌ها می‌گوید: هیچ ارزی به صرافی‌ها نداده‌اند و از‌این‌رو فقط خرید و فروش سکه انجام می‌دهیم.
وی ادامه می‌دهد: مردم سرگردان‌اند. زیاد برای خرید یا فروش مراجعه می‌کنند ولی ارز نداریم.
متصدی فروش در صرافی دیگری در همین خیابان که مدام از جمعیت پر و خالی می‌شود می‌گوید: ارزی به صرافی‌ها نداده‌اند ولی خرید و فروش داریم، مانند همان‌ها که در پیاده‌رو خرید و فروش می‌کنند. البته در قبال پاسپورت و دیگر مدارک خرید و فروش انجام می‌شود.
 قیمت ارز در بازار
قیمت خرید و فروش ارز در یکی دو صرافی که در خیابان امام خمینی در روز گذشته فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، پایین‌تر از نرخ آزاد داخل پیاده‌رو است. دلار به قیمت ١٠ هزار تا ١٠ هزار و ٣٠٠ و یورو ١١ هزار و ٣٠٠ خریداری می‌شود. قیمت فروش نیز بین ١٠ هزار و ۵٠٠ تا ١٠ هزار و ٧٠٠ برای دلار و ١١ هزار و ٩٠٠ برای یورو است. در بازار آزاد قیمت‌ها ١٠ هزار و ۶٠٠، ١٠ هزار و ۵٠٠، ١٠ هزار و ٣٠٠ و حتی ١٠ هزار و ٢٠٠ برای فروش دلار است. اما قیمت خرید ١٠ هزار و ٣٠٠ است. این در حالی است که قیمت دلار در سامانه سنا از ساعت ۵ تا ١٢ روز گذشته ٩ هزار و ٢٧٠ تومان اعلام شده بود. از سویی در اطلاعیه بانک مرکزی در مورد اعلام روزانه نرخ ارز در سامانه سنا آمده است: از آنجا که نرخ‌های اعلامی در این سایت براساس معاملات قطعی
است، بنابراین این نرخ‌ها برآیند واقعی نرخ ارز در کشور و مبنای عمل برای فعالان اقتصادی است. بیهوده نیست آن‌هایی که در هفته‌های گذشته دلار خریده بودند حالا فروشنده شده‌اند؛ از دلال‌ها بگیر تا آن‌ها که به هوای حفظ ارزش پولشان دلار خریده‌اند.
باید منتظر ماند و دید که آیا سیاست‌های ارزی جدید می‌تواند سرو‌سامانی به آشفته بازار ارز بدهد و ارزهای مبادله شده در بازار ثانویه قادر خواهند بود تب و تابی را که دلالان در ماه‌های گذشته به بازار ارز وارد کرده‌اندکم کنند؟ 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد