hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تهدید گردشگری مشهد

تهدید گردشگری مشهد

 صنعت گردشگری که تا دیروز دغدغه نان داشت، امروز باید به فکر بقا باشد. آن‌طور که دبیر انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی روایت می‌کند، در آینده‌ای نزدیک، باید منتظر کاهش شدید سفرهای خارجی به مشهد بود آن هم به دلیل افزایش غیرمنتظره قیمت بلیت هواپیما.
بررسی نرخ‌های اعلام‌شده در سامانه‌های فروش اینترنتی بلیت هواپیما نشان می‌دهد که در روزهای اخیر، نرخ بلیت شرکت‌های خارجی به مبدأ یا مقصد ایران حدود ١٠٠ درصد افزایش را تجربه کرده است. قیمت‌های پروازهای داخلی هم از افزایش بی‌‌‌نصیب نبوده است. در این بخش هم شاهد رشدی دوبرابری هستیم. در برخی موارد نرخ بلیت هواپیما در مسیر مشهد-تهران به ۴٠٠ تا ۵٠٠ هزار تومان هم
می‌رسد.
مشکلات اساسی شرکت‌های هواپیمایی
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی به شهرآرا گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما به مشکلی اساسی تبدیل شده که بیشتر جنبه روانی دارد و در نتیجه سیاست بانک مرکزی برای افزایش نرخ ارز پایه شرکت‌های هواپیمایی خارجی رخ داده است.
مجید فرقانی افزود: حذف ارز دولتی با مبلغ چهار هزار و ٢٠٠ تومان و اختصاص ارز ٩ هزار و ٢٠٠ تومانی از طریق بازار ثانویه ارز به شرکت‌های هواپیمایی خارجی، روی قیمت بلیت این شرکت‌ها تأثیر بسیار زیادی داشته است به طوری که در روزهای اخیر، نرخ بلیت پروازهای خارجی حدود ١٠٣ درصد افزایش یافته است.
کاهش تقاضای سفرهای خارجی
وی ادامه داد: قطعا اگر اختصاص ارز از طریق بازار ثانویه با همین روال ادامه یابد و همچنان شاهد افزایش قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی خارجی باشیم، تقاضای سفر هوایی به‌شدت کاهش می‌یابد و در نتیجه آن، تعداد پروازهای خارجی از مسیر ایران کم می‌شود و به‌تدریج این شرکت‌ها از کشورمان خارج خواهند شد.
به گفته فرقانی، با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری مبنای نرخ هر ساعت پرواز را ١٠٠ دلار اعلام کرده است و تأمین ارز مورد‌‌نیاز شرکت‌های داخلی هم از طریق بازار ثانویه انجام می‌گیرد، قیمت بلیت پروازهای داخلی هم افزایش را تجربه کرده است.
افزایش نرخ بلیت هواپیما
وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی داخلی هم به این سمت می‌روند که نرخ بلیت را بیش از پیش گران کنند. اکنون در برخی از مسیرها افزایش درخور توجهی پیدا کرده است به طوری که گزارش‌های غیررسمی حکایت از این دارد که نرخ بلیت مسیر اهواز-مشهد به حدود یک میلیون تومان رسیده است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی خراسان رضوی بیان کرد: اکنون نوسانات نرخ ارز غیرثابت و قیمت دلار مرتب در حال نوسان است. متأسفانه سیاست‌های جدید دولت تنها یک روز بر کاهش قیمت ارز مؤثر واقع شد و دوباره شاهد افزایش نرخ‌ها در بازار بودیم.
وی گفت: اگر نوسان قیمت دلار همچنان ادامه یابد و دوباره ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص پیدا نکند، تداوم روند افزایش قیمت پروازهای داخلی و خارجی دور از انتظار نخواهد بود.
فرقانی ادامه داد: متأسفانه در نتیجه حذف پروازهای خارجی از مسیر ایران، همان تعداد محدود مسافر خارجی را که تا امروز به مشهد و دیگر نقاط کشور سفر می‌کردند نخواهیم داشت زیرا زائران خارجی از طریق شرکت‌های هواپیمایی خارجی به کشورمان سفر می‌کنند.
احتمال کاهش ورود مسافران خارجی به مشهد
به گفته او، شبکه پروازی شرکت‌های داخلی آن‌چنان گسترده نیست که تمامی کشورهای دنیا را به مقصد ایران پوشش بدهد. بنابراین مسافران خارجی برای سفر به کشورمان مجبور به استفاده از خدمات شرکت‌های هواپیمایی خارجی هستند.
وی با اشاره به تهدید صنعت گردشگری مشهد و ایران در نتیجه افزایش قیمت بلیت هواپیما و کاهش ورود گردشگران خارجی افزود: اگر اعتقاد داریم که صنعت گردشگری می‌تواند به اشتغال و اقتصاد کشور کمک کند، باید برای رفع معضل افزایش قیمت پروازها، به دنبال چاره‌ای اساسی باشیم.
فرقانی تأکید کرد: با سیاست‌های فعلی دولت، همه تأسیسات گردشگری اعم از هتل‌ها و دفاتر گردشگری که در مشهد و دیگر شهرها شکل گرفته است رو به نابودی پیش
می‌رود. وی گفت: گردشگری صنعتی نیست که بتوان از کنار مزایا و ظرفیت‌های اقتصادی آن به‌‌راحتی عبور کرد. هم دولتمردان و هم بخش خصوصی به رشد این صنعت دل بسته‌اند. بنابراین باید اقدامی اساسی انجام گیرد. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد