hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چرا تفکیک زباله‌های بیمارستانی در زنجان انجام نمی‌شود؟

چرا تفکیک زباله‌های بیمارستانی در زنجان انجام نمی‌شود؟

ـ طبق قوانین و مقررات جمع‌آوری پسماند زباله‌های عفونی از مراکز درمانی و بهداشتی باید جداگانه و در محلی مناسب امحا شود و با وجود این‌که این موضوع در زنجان رعایت نمی‌شود، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هم پاسخگو نیستند.
در کشور ما دستورالعملی ملی توسط وزرات بهداشت به منظور جلوگیری از انتشار بیماری از طریق زباله و تأمین سلامت و ارتقاء بهداشت جامعه با توجه به حساسیت و خطرناک بودن زباله های بیمارستانی ابلاغ شد و کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها موظف شدند که مقررات و سیاست‌های مقرر در این قانون را رعایت کنند که پس از آن وزارت بهداشت مراکز درمانی و  بهداشتی را ملزم به اجرای دقیق این مصوبات و دستورالعمل‌ها کرد. این دستورالعمل به منظور ارتقا بهداشت و سلامت جامعه و کاهش عفونت‌های بیمارستانی طبق دستورالعمل کشوری وزارت بهداشت تدابیری اندیشیده شد که زباله ها در بخشهای مختلف بیمارستان به صورت مجزا تفکیک شوند تا زباله‌های خطرناک و عفونی از معمولی جداسازی شود و طی مراحلی به زباله های بی‌خطر تبدیل و برای دفع نهایی از بیمارستان خارج شود.

با استناد به قانون 11 مدیریت پسماند، ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﭘﺴﻤﺎﻧﺪهای وﯾﮋه و زﺑﺎﻟﻪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی ﭘﺴﻤﺎﻧﺪهای ﻋﻔﻮﻧﯽ پرخطر از زباله‌های عادی اقدام کنند. البته ناگفته نماند که کارگران شهرداری که وظیفه حمل زباله را بر عهده دارند وظیفه دارند یک سری نکات بهداشتی را رعایت کنند. طبق قانون کارگران شهرداری موظفند در هنگام جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی از دستکش، ماسک، پیش‌بند پلاستیکی استفاده کنند. همچنین این کارگران خدماتی باید مراقب باشند هنگام جمع‌آوری زباله از فشردن کیسه‌های زباله خودداری نمایند تا از فرو رفتن اجسام نوک تیز و پاره‌شدن کیسه‌های زباله و پاشیده‌شدن خون و مایعات به صورت و بدنشان جلوگیری شود.
حال با تمام آنچه که گفته شد متاسفانه در شرایط امروز کشور بسیاری از مکان‌های درمانی و بهداشتی استان زنجان که پسماندهای ویژه و زباله‌های عفونی تولید می‌کنند، نسبت به قوانین فوق بی‌اعتنا هستند و از سوی دیگر دانشگاه‌ علوم پزشکی زنجان و نهادهای مربوطه هیچ‌گونه نظارتی بر اینگونه پسماندها ندارند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود با اهمیت بودن این موضوع هیچ‌گونه اقدامی از سوی دستگاه‌های مسئول انجام نمی‌گیرد و همچین مسئله پرخطری به حال خود رها شده است؟ تبعات اینگونه اقدامات به دود چه کسانی خواهد رفت؟
علی اسدی، معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم با ابراز تاسف نسبت به اینگونه مشکلات اظهار داشت: در رابطه با پسماندهای بیمارستانی مدیریت این موضوع  بیشتر برعهده دانشگاه علوم پزشکی است چون که تولیدکننده این پسماندها هستند و بحث نظارت بر این موضوع برعهده مرکز بهداشت و نیز بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است.
وی افزود: مجهز شدن تمامی بیمارستان‌ها به سیستم بی خطرسازی از اقداماتی است که میتوان در این زمینه به آن اشاره کرد. همچنین  تجهیزات برای امحای پسماندهای پزشکی در زنجان وجود ندارد و هیچ اقدامی تاکنون برای مدیریت پسماندهای عفونی مطب‌ها صورت نگرفته است.
معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان زنجان در ادامه خبر از استقرار یک واحد خصوصی برای مدیریت اصولی پسماندهای مطب ها و آزمایشگاه‌ها در زنجان داد و افزود: متاسفانه بیش از 50 درصد مطب‌ها و کیلینیک‌ها با این شرکت خصوصی همکاری نمی‌کنند چرا که برای همکاری با این شرکت برای انتقال زباله‌ها باید هزینه کرد و بسیاری از مطب‌ها ترجیح می‌دهند به جای هزینه کردن، به محیط زیست ضربه وارد کنند و از سوی دیگر هم دانشگاه علوم پزشکی هیچ نظارتی ندارد.
از سوی دیگر هم نادر محمدی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان به صراحت اعلام می‌کند که جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندهای عفونی و بهداشتی از طریق ماشین حمله زباله عادی انجام می‌شود و در محل مربوطه دفن می‌شوند.
وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه این حمل زباله‌های عفونی توسط ماشین عادی آیا مورد تایید سازمان‌های نظارتی است یا خیر، توپ را به زمین دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست انداخت و گفت: در دو ماهی که من این مسئولیت را قبول کردم هیچ‌گونه شکایتی نشده و از گذشته نیز خبری ندارم.
در پایان باید اشاره کرد که در این روزهای کرونایی، پاسکاری بین سازمان‌ها برای تبرئه خود از وظایف قانونی تبدیل به کارهای روتین بین مسئولان استانی زنجان شده است و با وجود اینکه انتظار می‌رود در مقابل همچین مشکلی مسئولان مربوطه مشکلات خود را قبول کنند و برای رفع این مشکل اقدام کنند، ولی گویا این انتظار، انتظار بیهوده‌ای است. به هرصورت آنچه که مورد انتظار مردم است این است که دادگستری استان مستقیماً نسبت به تخلف آشکار همچین موضوع مهمی ورود پیدا کند و با مسئولان و سازمان‌های متخلف برخورد جدی داشته باشد. 
در این روزهای کرونایی که کشور و کل دنیا با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند و همگان را به رعایت نکات بهداشتی دعوت می‌کنند ولی در زنجان علاوه بر اینکه چندین سال است که پسماندهای عفونی همان به صورت سنتی توسط ماشین‌های عادی با  دیگر زباله‌ها حمل می‌شود، حتی پس از شیوع ویروس کرونا این اقدامات تغییری نکرده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد