hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چراچی‌توزکوچ کرد؟

چراچی‌توزکوچ کرد؟

این روزها کوچ شرکت دیناتوس یکی از موضوعات مهم بخش تولید استان و جامعه کارگری است که مردم آن را با برند شناخته‌شده «چی‌توز» می‌شناسند.

این روزها کوچ شرکت دیناتوس یکی از موضوعات مهم بخش تولید استان و جامعه کارگری است که مردم آن را با برند شناخته‌شده «چی‌توز» می‌شناسند. انتشار شایعاتی مبنی بر اخراج کارگران و تعطیلی بخش‌هایی از این واحد صنعتی آن‌قدر جدی شده است که ما را مجاب کرد به محل شرکت، واقع‌در فاز یک شهرک صنعتی توس برویم. ظواهر نشان می‌دهد شایعه‌ها درست است.
در‌های شرکت قفل‌زده شده است و تنها چند نگهبان در شرکت مستقر هستند و دیگر از تولید، فعالیت کارگران و حضور کامیو‌ن‌های حمل بار خبری نیست. اگر کسی بی‌خبر به این شرکت بیاید، چیزی که می‌بیند فضایی متروک است که هیچ نشانی از فعالیت و حضور پررنگ صدها کارگر ندارد.
خاموشی پس از ٣٠ سال فعالیت
صنایع غذایی دینا از سال‌۶٨ به‌صورت رسمی فعالیت خود را در‌زمینه تولید چیپس سیب‌زمینی و اسنک در مشهد آغاز کرد. این شرکت با‌توجه‌به تولید محصولات متنوع خوراکی توانسته بود برای حدود هزار کارگر اشتغال ایجاد کند. اما از خرداد امسال، خبرهایی که از وضعیت این شرکت منتشر شد، خبرهای خوبی نبود. شایعه کوچ این شرکت به یکی دیگر از استان‌ها، همان خبر بدی بود که صدها کارگر شاغل در شرکت دینا را بهت‌زده کرد.
اما اخراج کارگران و تعدیل نیرو به این شایعه‌ها رنگ واقعیت داد. روند اخراج نیرو تا‌جایی پیش رفت که از ابتدای مرداد، بنا به گفته کارگران اخراج‌شده شرکت دیناتوس که زمانی ٩٠٠‌کارگر مشغول فعالیت و تولید داشت، تقریبا فعالیت اقتصادی ندارد و خالی از حضور کارگران شده است.
در روزهای ابتدایی (خرداد‌ماه) که کوچ شرکت دینا خبرساز شد، مسئولان نظرات مختلفی بیان کردند؛ از تأیید این خبر تا تکذیب آن. حتی در همان زمان، یکی از مسئولان این شرکت در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده بود که خبر کوچ این شرکت از مشهد و خراسان‌رضوی صحت ندارد.
علی رسولیان، مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی، نیز گفته بود: چندین‌بار با مدیران این کارخانه مذاکره کرده‌ایم. بنا به آنچه مدیران کارخانه گفته‌اند، قرار است دو خط تولیدی به‌روزرسانی شود. از‌سویی در حوزه تولید نیز با رقبای جدیدی روبه‌رو هستند که باعث شده میزان فروش محصولاتشان کاهش یابد. از این رو مقرر شد تغییراتی در واحدهای تولیدی خود صورت دهند و بخشی را تعطیل کنند. دو خط دیگر را نیز به استان دیگری منتقل کرده‌اند که اطلاع دقیقی ندارم منظورشان، تهران یا استان دیگری است. البته قول داده بودند نیروها را جایگزین کنند یا در بخش‌های مختلف به‌کار بگیرند و نیرویی را اخراج نکنند.
این اظهار‌نظرها در آن زمان فقط شایعه‌ای بود درباره خروج شرکت چی‌توز از استان، اما این شایعه این روزها رنگ واقعیت به خود گرفته است. پاسخ‌گو نبودن هیچ‌یک از مسئولان شرکت چی‌توز و علاوه‌برآن تأیید‌های ضمنی و در لفافه برخی مسئولان مبنی‌بر اینکه «هر شرکت خصوصی حق دارد سرمایه خود را هرجا که دلش بخواهد ببرد» و البته بالاتر از این‌ها، اخراج گسترده کارگران از این شرکت، گواهی بر پایان فعالیت بخشی از شرکت دینا در
مشهد است.
مسئولانی که پاسخ ندادند
طی روزهای اخیر هرچه تلاش کردیم با برخی مسئولان استانی در حوزه استانداری، بخش خصوصی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و حتی مدیران شرکت دینا در مشهد و تهران تماس بگیریم، به در بسته خوردیم و برخی مسئولان هم که پاسخی دادند، جواب‌هایی نبود که دردی از کارگران درمان کند.
اگر بخواهیم تعداد تماس‌ها و پیگیری این موضوع را مرورکنیم، ابتدا از سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی ایجاد، حفظ و احیای صنایع در استان، آغاز می‌کنیم. در ابتدا به‌سراغ رئیس این سازمان رفتیم که راضیه علیرضایی هیچ‌یک از تماس‌های ما را پاسخ نداد.
سرمایه‌گذار خصوصی می‌تواند هر‌جا که بخواهد برود
سپس به‌سراغ متولی حوزه صنایع، یعنی معاونت صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت رفتیم. ابراهیم ناصری پس‌از دو روز پیگیری به جواب کوتاهی بسنده کرد و گفت: هر شرکت و هر فرد خصوصی مختار است پول خود را هر جا که دوست داشته باشد، سرمایه‌گذاری کند. این مقام‌مسئول حاضر به پاسخ‌گویی به دیگر سؤالات ما نشد و بیان کرد: سؤالات‌ را به‌صورت کتبی به روابط عمومی بدهید تا پس‌از طی‌کردن مراحل مختلف، سؤالات را به این معاونت بدهند تا پس‌از بررسی جواب‌ بدهیم.
این روند، همان‌طور‌که همه می‌دانند، بسیار زمان‌بر است که با‌توجه‌به اهمیت و مهم‌بودن موضوع انتقال شرکت و بیکاری کارگران، فرصتی برای طی‌کردن این پروسه وجود ندارد. البته بارها تجربه کرده‌ایم که پیمودن این مسیر نیز نتیجه‌ای نداشته است و با پاسخ‌هایی مواجه شده‌ایم که حرف‌ تازه‌ای در آن
نیست.
اما باز هم برای گرفتن مصاحبه تلفنی با معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت و چندین‌بار با مسئول و کارشناسان روابط عمومی اداره تماس گرفتیم که پیگیری ما در‌نهایت به نتیجه‌ای نرسید و هیچ‌یک از افراد حاضر در روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز پاسخ ندادند.
نمی‌توانم اظهار‌نظر کنم
البته باید اذعان کرد که با پیگیری‌های مستمر توانستیم با رادفر، مدیر دفتر صنایع غیر فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت، گفت‌وگو کنیم، اما این مسئول نیز جواب قانع‌کننده‌ای نداد و گفت: نمی‌توانم اظهار نظر کنم.
نگران رفتن چی‌توز نیستیم
در همین زمینه، تنها مقام مسئول پاسخ‌گو در استان، علی رسولیان، مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی بود. این مقام مسئول در ابتدای صحبت خود، دل پری از رسانه‌ها و خبرنگاران به‌دلیل پرداختن بیش‌از حد به موضوع شرکت چی‌توز داشت و گفت: هزار‌و ۵٠٠‌بار خبرنگاران موضوع چی‌توز را پرسیده‌اند! بهتر است این موضوع را رها کنید. این همه موضوع در استان وجود دارد؛ به سراغ موضوع‌های دیگر بروید.
رسولیان با بیان اینکه اگر واحدی تولیدی به این جمع‌بندی برسد که ماندنش دیگر سود‌ده نیست و امکان رقابت و ماندگاری ندارد، به‌طور‌قطع روش‌های دیگری از‌جمله تغییر خط تولید، تغییر فناوری و حتی تعطیلی شرکت را جایگزین می‌کند، اظهار کرد: پارسال در استان ٣٨‌واحد تعطیل‌شده مجددا شروع به کار کردند و برخی واحدها مانند یکی از شرکت‌های تولیدی نخ با فناوری به‌روزتر و قوی‌تر از گذشته، به ادامه مسیر تولیدی خود پرداختند. همین مجموعه چی‌توز سال گذشته، چند واحد تولیدی در استان ایجاد کرده است، اما هیچ‌کس از آن نمی‌پرسد و حساسیت تنها روی تعطیلی یک واحد است.
مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی در پاسخ به اینکه در‌جریان تعطیلی شرکت چی‌تور زندگی ٩٠٠کارگر این مجموعه تحت‌الشعاع قرار گرفته است، تصریح کرد: موضوع اخراج ٩٠٠‌کارگر را بنده نشنیده‌ام. طی صحبتی که با آقای مرتضوی، مدیرعامل شرکت چی‌توز، داشتیم از ایشان خواستیم در‌جریان تغییرات شرکت، کمترین تعدیل نیرو صورت گیرد.
وی درباره دلایل تعطیلی شرکت چی‌توز در مشهد افزود: بر‌اساس صحبت‌هایی که با مدیر مجموعه کرده‌ام، علت تعطیلی مباحث مالیاتی، کاهش توان رقابتی یکی از خطوط تولید و کاهش هزینه‌ها بیان شده است. رسولیان بیان کرد: هدف همه باید این باشد که واحدهای جدیدی به صنعت استان اضافه شود. به‌طور‌قطع نگران خروج برخی واحدها و برندها نیستیم؛ مهم این است که جایگزینی برای آن‌ها داشته باشیم.
مسئولان شرکت دینا در تهران و مشهد پاسخ‌گو نبودند
در‌نهایت و برای اطلاع از کم‌و‌کیف ماجرا به‌سراغ مسئولان شرکت دینا در مشهد و تهران رفتیم. در‌حالی‌که تمامی مسئولان شرکت چی‌توز در تهران مستقر‌ند، هیچ‌یک از کارکنان این شرکت برای برقراری تماس ما با یکی از اعضای هیئت‌مدیره همکاری نکردند.
در مشهد توانستیم با مرتضوی، یکی از مدیران شرکت چی‌توز، تماس بگیریم که او با صراحت اعلام کرد: مصاحبه نمی‌کنم و هیچ حرفی برای گفتن ندارم.
دستور ممنوعیت پاسخ‌گویی از تهران به مشهد
ناامید نشدیم و به‌سراغ یکی دیگر از مدیران استانی این شرکت رفتیم. برای صحبت با طوسی، مدیر یکی از شرکت‌های مربوط‌به برند چی‌توز، با دفتر او تماس گرفتیم که یکی از کارکنان دفتر اعلام کرد از تهران به مشهد ابلاغ شده است که هیچ‌گونه اظهارنظری در‌این‌زمینه
نداشته باشند.
این تلاش‌ها برای اطلاع از کم‌و‌کیف ماجرا بی‌نتیجه بود و مسئولانی که دم از حقوق کارگران می‌زنند و در جلسه‌ها و مراسم‌ مختلف اعلام می‌کنند می‌خواهند با بیکاری مبارزه کنند، امروز در‌حالی‌که صدها نفر از کارگران شرکت دیناتوس اخراج شده‌اند و با مشکلات فراوانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، سکوت مطلق اختیار کرده‌اند.
سیاستی به نام «کوچ»
در این شرایط، تنها فرد پاسخ‌گو درباره مشکل به‌وجود‌آمده برای کارگران شرکت دینا، عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور است. احسان سهرابی با بیان اینکه نقل‌مکان شرکت چی‌توز از خراسان‌رضوی به استان البرز، یکی از سیاست‌های این شرکت برای حضور در نقطه مرکزی کشور است، اظهار کرد: به‌طور‌قطع برای تولیدکننده، نقطه جغرافیایی و دسترسی آسان به سیستم حمل‌و‌نقل حائز اهمیت است و شرکت چی‌توز بر اساس همین اصل، تصمیم به نقل‌مکان
گرفته است.
او در ادامه می‌افزاید: با‌توجه‌به صحبت‌هایی که شنیده می‌شود، تولید شرکت چی‌توز در مشهد تمام شده است و احتمالا فقط سیستم انباری و فروش فعال خواهد بود. مشابه چنین اتفاقاتی در گذشته نیز برای برخی شرکت‌های مستقر در مشهد روی داده است و سرمایه‌گذارانی در این استان بوده‌ا‌ند که به دلایل مختلف به استانی دیگر
کوچ کرده‌اند.
سهرابی درباره شایعات معافیت مالیاتی این شرکت در استان البرز نیز گفت: به‌طور‌قطع این شایعه در‌صورت صحیح‌بودنش نیز نمی‌تواند دلیلی برای نقل مکان باشد و مواردی دیگر در‌این‌زمینه دخیل است.
وی تأکید کرد: مسئولان استانی باید برای شرکت‌های بزرگ و برندهای خراسان‌رضوی از مشوق‌های بسیار قوی استفاده کنند تا این شرکت‌ها به‌راحتی بتوانند در مشهد و استان به کار خود ادامه
دهند.
مسئول کانون عالی شورای اسلامی کار استان درباره بیمه بیکاری کارگران اخراج‌شده از شرکت چی‌توز نیز اظهار کرد: براساس قانون، نیروی انسانی‌ای که بدون اراده و میل خود از شرکتی اخراج شود، مستحق دریافت بیمه بیکاری است. بر‌مبنای این قانون، کارگران شرکت چی‌توز که بدون میل و اراده از شرکت خارج شده‌اند، می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری
استفاده کنند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد