hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دست مجلس درباره تعریف مصادیق رجل سیاسی و مذهبی باز است

دست مجلس درباره تعریف مصادیق رجل سیاسی و مذهبی باز است

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ادامه بررسی مصادیق رجل سیاسی در مجلس گفت: کارشناسان شورا و مرکز پژوهش ها، کمیسیون شوراها را در زمینه تعیین مصادیق رجل سیاسی یاری می کنند.
عباسعلی کدخدایی این مطلب را روزگذشته در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان مطرح کرد و گفت: مجلس در این زمینه خود به تنهایی اقدام می کند اما کارشناسان مرکز پژوهش ها وشورای نگهبان در این جلسات حضور دارند.در نهایت نیز شورا این موارد را ارزیابی می کند. وی درباره نحوه تشخیص برخی مصادیق از جمله مدیر و مدبر بودن یا تابع ولایت فقیه بودن داوطلبان گفت: آن چه بر عهده ما بوده، در قالب تعریف مصادیق رجل سیاسی و مذهبی ذیل سیاست های کلی نظام بوده است اما در جزئیات، مجلس باید وارد شود. کدخدایی با بیان این که دست مجلس در این زمینه باز است، افزود:  اکنون در کمیسیون شوراها مشغول هستند و منتظریم تا موضوع نهایی شود.
قانون انتخابات مربوط به دهه ۶۰ است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره انتقاد جامعه و نخبگان به ساز و کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به ویژه انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان و سهم این شورا در ارتقای کارایی نهادهایی مانند مجلس، اظهارکرد: شورای نگهبان دستگاه شایسته‌سنجی نیست ومیزان الحراره ای ندارد که براساس آن شایستگان را اندازه گیری کند. ما فقط می‌توانیم بگوییم این شرایط حداقلی نسبت به آن نامزد وجود دارد یا خیر که منجر به تایید شدن یا نشدن او می‌شود. وی افزود: شورای نگهبان مسئول کلیه مشکلات کشور نیست و واقعیت این است که یک سری اختیارات حداقلی در حوزه انتخابات داریم و قانون انتخابات هم بسیار حداقلی و مربوط به دهه ۶۰ است.
واکنش به ابقای آیت ا... جنتی  در مقام دبیر شورا
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره انتخاب مجدد آیت ا... جنتی در شورای نگهبان و واکنش رسانه‌های معاند به سن ایشان، گفت: درباره نهادهایی که بیشتر در حوزه‌های فکری کار می‌کنند، شرط سنی محدودیت محسوب نمی‌شود. برای مثال در کشور مالزی حتی در حوزه اجرایی هم این مورد قابل مشاهده است. وقتی قانون منعی در این زمینه در نظر نگرفته است، فکر نمی‌کنم این موضوع مشکلی داشته باشد.
نباید از طرح موضوع همه پرسی نگران باشیم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره این که آیا اصل 59 قانون اساسی مربوط به برگزاری همه پرسی بر اصل 88 قانون اساسی که مربوط به موضوع سؤال از رئیس جمهور است، ارجحیتی دارد یا نه؟ گفت: همه اصول قانون اساسی محترم هستند و نباید از اجرای اصول قانون اساسی چه اصل 59 و چه اصل 88 نگرانی داشته باشیم. وی افزود: اگر همه پرسی در چارچوب قانون اساسی انجام شود، می‌تواند به عنوان عامل تقویت نظام باشد در عین حال نظارت مجلس هم آن گونه که در قانون اساسی ذکر شده است، اگر در چارچوب قانون اساسی انجام شود، جای نگرانی ندارد.
حاشیه نگاری خبرنگار خراسان از نشست خبری کدخدایی
*نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در روز گذشته به مناسبت روز خبرنگار با تفاوت های ساختاری جالبی همراه بود از جمله این که سخنگو ترجیح داد جای خود را با خبرنگاران عوض کند و بدون تعارف تر با اصحاب رسانه سخن بگوید و بشنود. وی با بیان این که قرار است سوالات امروز از بنده غیر مرسوم باشد، از خبرنگاران خواست هنگامی که سوالاتشان را مطرح می کنند، انتقادات خود را درباره شورای نگهبان مطرح کنند و اگر ایرادی وجود دارد آن را بدون رو دربایستی مطرح کنند.
* یکی از خبرنگاران خانم زمانی که پشت تریبون کدخدایی قرار گرفت، خطاب به سخنگو گفت: الان متوجه می شوم وضعیت قرار داشتن در این جا با نشستن در پایین چقدرمتفاوت است . کدخدایی نیز با خنده گفت: حالا فهمیدید ما چه می کشیم.
*کدخدایی اعلام کرد طی ماه های پیش رو تمهیداتی خواهیم داشت تا خبرنگاران در صحن شورا حضور یابند.
* هنگامی که یکی از خبرنگاران به کدخدایی اعلام کرد برخی مواقع پاسخ گوی تلفن همراهتان نیستید،  کدخدایی با شوخی پاسخ داد: مواقعی که در جلسه هستم ، گاه پیش می آید که  خانم بنده زنگ می زند و جوابش را  نمی دهم، البته می دانم که بعد به خاطر این کار ممکن است محاکمه و شاید رد صلاحیت شوم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد