hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بازار ارزهمچنان ریپ می زند

بازار ارزهمچنان ریپ می زند

گزارش های میدانی حاکی از این است که هنوز سازو کار لازم برای نقش فعال صرافی ها در بازار ارز کشور فراهم نشده و این واحدها همچنان تابلوهای «ارز نمی فروشیم» را در پشت شیشه خود نصب کرده اند .
گزارش های میدانی حاکی از این است که هنوز سازو کار لازم برای نقش فعال صرافی ها در بازار ارز کشور فراهم نشده و این واحدها همچنان تابلوهای «ارز نمی فروشیم» را در پشت شیشه خود نصب کرده اند . در این میان، ارز مسافرتی در بازار به نرخی نزدیک به بازار غیر رسمی که بسیار بیشتر از نرخ تعیین شده در دستورالعمل فعالیت صرافی هاست، معامله می شود. با این حال، به نظر می رسد وضعیت بازار به لحاظ روند نرخ  و عرضه نقدی ارز، بهتر از اواخر هفته گذشته است و هم اینک در حدود 10 هزار و 600 تومان معامله می شود.صرافی ها از 16 مرداد ماه و پس از 115 روز، دوباره امکان معامله ارز را پیدا کردند. در ابتدا تصور می‌شد دوباره فضای بازار ارز به دوران قبل از نیمه دوم سال 96 بازگردد و صرافی‌ها در حالت عادی به خرید و فروش ارز بپردازند. اما گزارش فارس حاکی از آن است که از همان روز تاکنون اغلب صرافی‌ها با نصب پلاکارد «خرید و فروش ارز نداریم» یا با تاکید بیشتر «خرید و فروش ارز نداریم، لطفا سوال نفرمایید» همه این تصورات را بر هم زدند.همزمان با این موضوع، بهای ارز که در روز اول فعالیت صرافی‌ها و ورود ارز پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها به بازار ثانویه، کاهش یافته بود، از روز دوم با تغییر شرایط مواجه شد و نرخ‌ ارز روند صعودی به خود گرفت. این شرایط دیروز هم ادامه داشت و اغلب صرافی ها، معامله ای انجام نمی دادند. با این حال، دیروز با ورود دوباره تقاضای ارز مسافرتی و خدماتی، ازدحام در پیاده‌روهای خیابان فردوسی افزایش یافته بود.تسنیم نیز با اشاره به کسادی بازار صرافی های خیابان فردوسی، گزارش داد که دیروز همچنان گعده دلالان ارزی در کوچه پس‌کوچه‌ها دیده می شد و کسی جرئت حضور در میدان مقابل پاساژ افشار را نداشت. از همین رو افشار مثل ماه‌های قبل خالی از جمعیت دلالان بود، اما این افراد در کوچه پس‌کوچه‌های فردوسی به خرید و فروش ارز مشغول بودند.این گزارش در خصوص یکی از صرافی هایی که وعده معامله ارز داده بود، می افزاید: این صرافی اعلام می کرد که ارز مسافرتی از یک ساعت دیگر با قیمت 10 هزار و 400 تومان فروخته می‌شود.صرافی مزبور این نرخ را در حالی اعلام می کرد که دلار در بازار آزاد دیروز در حدود 10 هزار و 600 تومان معامله می شد. توجه به این نکته ضروری است که صرافی‌ها طبق دستورالعمل بانک مرکزی باید تنها یک درصد بالاتر از بازار ثانویه برای فروش ارز مسافرتی قیمت تعیین می‌کردند! طبق گزارش این خبرگزاری، نرخ بازار ثانویه دیروز، در حدود 7 هزار و 920 تومان بود. این در حالی است که نرخ سامانه سنا که میانگین نرخ معاملات ارز در صرافی ها را نشان می دهد، روز گذشته 9 هزار و 228 تومان بود.دیروز همچنین فعالان بازار می‌گفتند که با توجه به آماده نبودن طرح بانک مرکزی، قیمت 10 هزار و 400 تومان برای فروش ارز مسافرتی تعیین شده است.

 

   فرا خبر
چرا ارز مسافرتی هم قیمت بازار شد؟

اکنون با توجه به آماده نبودن ساز و کار لازم برای عرضه ارز مسافرتی با یک درصد تفاوت نسبت به نرخ بازار ثانویه، فعلا ارز مسافرتی با قیمت بازار آزاد عرضه می شود.به گزارش ایسنا، به نظر می رسد هم اینک دلایل این موضوع به مسئله مهم تامین منبع ارزی برمی‌گردد؛ برای این که صرافی‌ها بخواهند ارز را با نرخ بازار ثانویه بفروشند، باید برای آن ورودی و منبع تغذیه داشته باشند که منبع تامین ارز آن ها در دو بخش محدود می‌شود؛ اول این که ارز را از مشتری بر مبنای نرخ‌گذاری بازار ثانویه خریداری کرده باشند تا بتوانند یک درصد بالاتر بفروشند و دیگر راه این که ارز آن ها از معاملات در بازار ثانویه یا همان سامانه نیما تامین شده باشد.این در حالی است که تقریبا هیچ مشتری حاضر نیست ارز خود را با نرخ بازار ثانویه که حدود ۹۰۰۰ و کمتر است به صرافی بفروشد چرا که اکنون بازار آزاد قیمت بالاتری داشته و به راحتی می‌تواند با اختلاف حداقل ۱۵۰۰ تومانی در هر دلار معامله خود را انجام دهد.مسئله دیگر، تامین ارز در سامانه نیماست که این نیز ماجرای خود را دارد، به هر حال صرافی‌ها وقتی ارز را در سامانه خریداری می‌کنند باید این ارز، در کشور دیگری به حساب صرافی واریز و به اسکناس تبدیل شود. در مرحله بعد ورود اسکناس به کشور و از طریق گمرک وجود دارد که هر دو مرحله هم زمان‌بر بوده و هم هزینه خاص خود را دارد. در مجموع می توان گفت که این هزینه‌ها بالاتر از آن یک درصدی است که برای صراف تعیین شده تا بالاتر از نرخ بازار ثانویه بفروشد.بنابراین ورود ارز از این طریق هر چند که به گفته صرافان می‌تواند به مرور باعث شکسته شدن قیمت‌ها در بازار و تعدیل آن شود، اما فعلا تا تعیین ساز و کار و اجرایی شدن آن زمان‌بر است و نمی‌تواند پاسخ گوی مسافر باشد.این مسئله در شرایطی که صرافی‌ها فعلا اعلام می‌کنند دسترسی به ارز با نرخ ثانویه ندارند پس امکان فروش با همان نرخ و حتی یک درصد بالاتر از آن را هم نخواهند داشت. در این حالت ارز مسافرتی معنا نداشته و مسافران فعلا باید با نرخ آزاد خرید کنند تا این که در هفته‌های پیش رو و با هماهنگ شدن زمینه‌های لازم بتوانند برای تامین ارز با نرخ بازار ثانویه اقدام کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد